Gå til innhold
Arkivverket

Trøstheim og Kittelsviken, Flå


Bjørn Aasheim
 Del

Recommended Posts

Hei,


Garden Tolleivsgard (Tollefsgrd Vang i Valdres) fikk nye eiere og brukere i 1651, og jeg søker hjelp til å finne forfedrne til to av de nye eiere, mine tipptipp osv., nemlig: 


- Knut Knutsen (f. ca. 1601 - d. ca. 1670 - fra Søre Trøstheim, Flå?


gift med:


- Olaug Eivinddatter fra Kittelsviken, Flå?


Er det noen i forumet som kan hjelpe meg videre?


På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Bjørn Aasheim

 

Vi har svært begrenset med materiale som er så gammelt, og setter spørsmålet ditt over til Brukernes eget forum.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklagligvis har jeg skrevet at Tollefsgard er i Vang i Valdres, dette er feil: gårdsnavnet finner jeg derimot i Nes i Buskerud.

Mange steder og navn å holde styr på når man bedriver slektsforskning:her har jeg ikke holdt tungen rett i munnen og jeg beklager feilen, men håper noen i forumet nå kan ´hjelpe meg videre, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Disse personene er omtalt i Gards og Slektshistorie for Flå i Hallingdal  I,sidene 271 og 330

 

Jeg veit ikke om det er fra denne boka du har opplysningene dine?

 

Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for ditt svar!

Jeg har mine opplysninger fra Bygdebok om stedet/garden Tollefsgard, Nes Buskerud.

Men, har desverre ikke tilgjengelig Gards og Slektshistorie for Flå i Hallingdal  I,sidene 271 og 330.

Ville være takknemlig for hjelp/assistanse.

mvh

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det står ikke så veldig mye i boka:

Endre "Solemb", nok Knutsen fra søre Trøstheim, f.ca 1595 d 1986 g.m. Astri Eivindsdatter, nok fra Kittilsviken, attg. m Ingebjørg Torsteinsdatter fra Nødreli, Gol.

1632 til først i 1640 årene er Endre nevnt som bruker her. Sia flytta Endre og familien til Søre Trøstheim. 

Neste bruker her blei broren og kona:

Knut Knutsen f.ca 1601 d ca 1670 g m Olaug Eivindsdatter fra  Kittilsviken, levde i 1666, skifte etter begge i 1678

Barn:

Eivind Knudsen f.ca 1633 d før 1683

Ola Knudsen f ca 1637 d 1701 g m Barbro Guttormsdatter fra Tolleivsgard/Jordet, Nes

Nub Knudsen f ca 1643 d 1712

 

Videre står det om barna deres, hvem dem var gift med og barn dem fikk.

 

Jeg har ikke funnet noe om hvem som var foreldrene til Knut, men faren til Olaug er trolig Eivind Kittilsen Nore, Krødsherad, levde nok 1630, kona ukjent.

 

Det ser ut til at Astri og Olaug er søstere, i boka.

 

Eivind og familien budde først på Nore i Krødsherad, nevnt der i 1591. Han var kirkeverge i Krødsherad fra 1595 til 1607, er det nevnt i "Krødsherad I" side 401

 

Flåboka I, side 329

 

Alf.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger etterhvert mange gode kilder hos digitalarkivet som omhandler denne tiden du etterspør, bl.a. lensregnskapene, fogderegnskapene o.s.v.

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.