Gå til innhold
Arkivverket

Gamle Digitalarkivet tilgjengelig etter 1. april 2014


Tone Merete Bruvik
 Del

Recommended Posts

Riksarkivaren har bestemt at det gamle Digitalarkivet med analysefunksjon, kodet 1801-telling og søk med frekvenslister blir midlertidig tilgjengelig også etter 1. april. Vi kommer til å legge om lenken til det gamle Digitalarkivet 1. april, men de dataene som var der, vil fortsatt være tilgjengelig. 

 

Husk at det ikke er kommet nye data inn i gamle Digitalarkivet på flere år, og det aller meste av det som var i det gamle Digitalarkivet nå er tilgjengelig i det nye, i tillegg til alle nye data som er kommet til i mellomtiden.  Hovedgrunnen til at det gamle Digitalarkivet blir tilgjengelig videre at en del forskere bruker funksjoner i gamle Digitalarkivet som ikke finnes i det nye. Det gjelder frekvenslister, analysefunksjonen og kodet 1801-telling.  Disse funksjonen skal vi jobbe med å få på plass også i det nye Digitalarkivet. Den midlertidige forlengelsen gjelder ut året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr denne meldingen at alle de gamle databasene blir liggende?

 

Jeg savner endel databaser i det nye systemet. En sammenligningende test med "finn kilde" og "databasevelgeren" ga følgende resultater (med forbehold om at jeg har gjort noe feil når jeg søkte):

 

Hele landet (ny mot gml):

Matrikler og jordebøker : 29 mot 81

Manntall: 1 mot 73

Skattemanntall: 53 mot 158

 

Alle kilder i Akershus: 265 mot 351.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr denne meldingen at alle de gamle databasene blir liggende?

 

Jeg savner endel databaser i det nye systemet. En sammenligningende test med "finn kilde" og "databasevelgeren" ga følgende resultater (med forbehold om at jeg har gjort noe feil når jeg søkte):

 

Hele landet (ny mot gml):

Matrikler og jordebøker : 29 mot 81

Manntall: 1 mot 73

Skattemanntall: 53 mot 158

 

Alle kilder i Akershus: 265 mot 351.

 

Ja, det betyr det. 

 

Det gjenstår å få lagt over en en del manntall. matrikler og jordebøker som du påpeker. Men det er ikke helt enkelt å sammenligne gamle og nye Digitalarkivet her fordi inndelingen ikke alltid er lik, og en del av materiale i gamle Digitalarkivet er har fått endret kategorisering.  Det er også kilder i gamle Digitalarkivet som ikke blir overført nye fordi de er mangelfull, det gjelder f.eks. døpte i deler av Sogn og Fjordane 1669-1895. Den må komme i en helt ny utgave.

 

Det mangler også noen kirkebøker. Døpte i Bergen 1816-1911 kommer over i nye Digitalarkivet i dag og i morgen, det er ca. 240000 personposter. Mange er nye fordi i gamle Digitalarkivet var denne bare med frem til 1895, mens nå blir det meste frem til 1911 tilgjengelig. Det mangler døpte i Bergen ca. 1780 - 1815. Disse har vi, men er altså ennå ikke lagt over. 

 

 

 

 

 

 

 

.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kommer til å skje med de søkbare manntallene 1664-66 ?

 

Hvordan prioriteres utlegging av nye kilder i forhold til flytting fra gamle til nye DA etter 1 april?

Dessuten håper jeg at man nå ikke setter alle ressurser inn på å implementere analyse-funksjonen. Håper det ikke prioriteres framfor flerpersonsøk for de kildespesifikke søkene.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat begynt med forberedelser for å legge ut nye kilder som har måtte ligge på is mens vi jobbet med de gamle, så det er altså planen vår.

 

Manntallene 1664-66 er i en slik forfatning at de burde vært korrekturlest før de blir lagt ut. Vi legger dem ikke ut slik de er nå, men vi må komme tilbake til hva vi vil gjøre med dem.

 

Og ja, vi må jo prøve å prioritere på en fornuftig måte mellom ulike behov for forbedringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ei fornuftig og god løysing, og om nokre månader bør vel det "nye" vere i godt gjenge.

 

Elles lurer eg på kor tid ein kan vente at folketeljinga for Oslo 1923 vert oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg #1 nevnes "søk med frekvenslister", men det sies ikke noe klart om dette vil bli videreført. Jeg antar at det er den lista med antall forekomster av et ord/navn (f.eks stavevarianter) der man må krysse av for de ordene man ønsker å gå videre med. Vil dette bli implementert i det nye DA - evt. i en forbedret form?

(Jeg kunne tenke meg at hvis man får vite hvor mange treff det er - jfr annen debatt - så kunne man velge om man vil bruke denne funksjonen. Den er oftest ikke hensiktsmessig ved få treff. Er antall treff mindre enn X burde denne muligheten vises ETTER at lista med treff vises. Det samme gjelder den påfølgende gruppering på fylker/kommuner der man må klikke på hver kommune for å se treffene for kommunen - som ofte er bare et eller to.)
 
Dessuten ble det i diskusjonene rundt nyttår (i dette innlegget http://forum.arkivverket.no/topic/188501-nedleggelse-av-det-gamle-digitalarkivsystemet/?p=1599633annonsert) skrevet at

•"Vi ser at vi kunne vært flinkere til å informere om det nye systemet, om hvilke planer vi har for ny funksjonalitet, og vi kunne laget bedre brukerveiledninger. Dette vil vi følge opp."

 

Dette med "planer" hadde det vært fint å få litt trøkk på - da kan man antakelig få tilbakemeldinger på ting før de implementeres. Men diskusjoner om funksjonalitet ligger nå spredd i mange tema i Brukerforumet, under minst et Statsarkivs forum og i Betatest forumet. Så lenge det ikke pågår betatesting er det neppe mange som følger med på sistnevnte. Hadde det vært mulig å samle slike diskusjoner et sted, sammen med planer, et sted der de fleste ser temaet - f.eks som et "festet" tema i Brukerforumet?

 

Endret av Geir Thorud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare "digitalarkivet.uib.no" som vil bli byttet ut med noe annet fra 1 april? - slik at resten av lenka blir uendret.

Gjør man noe for at gamle lenker vil fungere så lenge gamle DA er på lufta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksarkivaren har bestemt at det gamle Digitalarkivet med analysefunksjon, kodet 1801-telling og søk med frekvenslister blir midlertidig tilgjengelig også etter 1. april. Vi kommer til å legge om lenken til det gamle Digitalarkivet 1. april, men de dataene som var der, vil fortsatt være tilgjengelig. 

 

Dette var en veldig unorsk men desto mer gledelig beslutning. Det er virkelig hyggelig å se at pragmatismen faktisk har en liten plass blandt de besluttende ansvarlige. Takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg et gledelig svar på mitt spørsmål til Riksarkivaren i temaet "Stenging av den gamle databasen" den 21.mars.2014. Kanskje det hjalp å sende en kopi av innlegget som e-post direkte til riksarkivaren og ekspedisjonssjefen i KUD.

 

Håper alt kildematerialet jeg listet opp fra Hordaland og Bergen som pt ikke er tilgjengelig i den nye databasen blir det i løpet av året.

 

Stor takk til Digitalarkivet!

 

MVH

 

Bjarne Hollund  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Det var en klok beslutning som gir arbeidsro både for brukerne og sikkert også for de som jobber med overføringene av databasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var virkelig en positiv og gledelig nyhet. Takk til dem som har stått på for å få til at det gamle Digitalarkivet blir tilgjengelig etter 1.april 2014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Tore. Jeg letet etter gammelforumet i forrige uke, og fant det ikke. Nyttet ikke for meg iallefall å søke på ordene Gammelforumet og gamle Brukerforumet. Nå satt jeg med en gammel lånt pc da. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode nyheter :) Ut dette året, leser jeg. Men et spm: Hvordan har Tore F. klart å legge en link til da2.uib.no uten det er blitt omdirigert til det nåværende digitalarkivet?

Hos,meg blir det omdirigert etter at jeg skriver på nettadresse., så jeg går inn via "Arkiv" lenger ned på siden til nåværende digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin: En metode er å klikke på Databasevelgeren. Klikk så på "Gammel debatt" nede på den blå linjen. Så er det bare å lime inn adressen du får opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roger F.: Tusen takk. Jeg fant det som du forklarte meg:)

På den måten kan jeg se postede bilder. Jeg kan ikke se postede bilder på "Arkiv". Slik ser det ut når jeg bruker ipaden.

Endret av Kristin S. Aasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for English!  What I like most about the old system is you can ask for all farms in an area, or all first names, last names etc.  Up come all and you can chose from the list !     This is better than saying what you want.  The new system is like going to a restaurant and ordering without a menu.

 

I tried to find Arnt/Arent.  In new system I could not find "my man", but in old system, up came choices.  Found him under Anent!!!!!

 

Thanks for keeping the old way of searching!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.