Gå til innhold
Arkivverket

Hvilke kirke er naturlig å bruke når man bor på Fiskevolden


Kathe Røed
 Del

Recommended Posts

Det dreier seg om en Cecilie Dorthea Berntsdatter, født på Fiskevolden i Akershus i 1853 som gifter seg med en hr. Jensen.

I 1875 er hun tyende i St. Olavsgade 3 i Oslo hos direktør Grøntvedt. Da er hun ugift.

I 1885 finner jeg henne ikke, men i 1900-tell. bor hun i Langleiken 12. Hun er da enke.

I 1910 bor hun i Johannesgt. 8 (skrives Sisilie Dorthea Jensen og bor sammen med sin bror

Halvor Julius Berntsen.

I 1913 (iflg. adressebøker for Kr.a.a.) bor hun sammen med sønnen Oscar Jensen som er flyttet ut i 1915.

Jeg prøver å finne hva denne hr. Jensen heter mer, når de gifter seg og hvor. Pluss når Oscar blir født.

Mye på en gang, men jeg er først og fremst ute etter giftemålet hennes.

 

På forhånd takk

og med vennlig hilsen

Kathe Tove Røed

Endret av Kathe Røed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det må være Nesodden, siden jeg har vært borti FISKVOLDEN på Bunnefjordens østside. (Nåværende Oppegård kommune). Denne Fiskvolden ligger tett ved nåværende bygrense til Oslo, nær utløpet av elva fra Gjersjøen. Men også Oslo Hospitalkirke (Aker prestegjeld?) kunne bli brukt av folk fra disse trakter, - da prestegjeldgrensa mellom Aker og Nesodden antakelig har gått like i nærheten.

 

IM

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Iver!

Nesodden hadde jeg overhode ikke tenkt på - interessant!

Jeg har prøvd meg på Grønland - uten hell Men da tar jeg for meg Nesodden og så tar jeg det derfra. Tusen takk!!

Håper for øvrig du har det bra!!

Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå oppdaget jeg nettopp at Fiskvolden ligger noe lenger NORD enn jeg trodde. - Omtrent der hvor veien fra LJAN kommer ned til nåværende MOSSEVEI. Muligheten for Nesodden gjelder fortsatt, men Oslo Hospital er jo 1-2 km. nærmere nå.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå oppdaget jeg nettopp at Fiskvolden ligger noe lenger NORD enn jeg trodde. - Omtrent der hvor veien fra LJAN kommer ned til nåværende MOSSEVEI. Muligheten for Nesodden gjelder fortsatt, men Oslo Hospital er jo 1-2 km. nærmere nå.

IM

Takker og bukker Iver!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er konfirmert i Østre Aker, nr 26, kanskje døpt der også.....

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Østre Aker, Ministerialbok nr. 1 (1861-1869), Konfirmerte 1868, side 327.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=579&idx_id=579&uid=ny&idx_side=-343
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060301030946.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.