Gå til innhold
Arkivverket

Jacobine Margrethe Christiansdatter f. 12.april 1836 Vågan, Lofoten, Nordland, hennes dåp og foreldre.


Rigmor Waler
 Del

Recommended Posts

Hei :rolleyes:

 

Jeg har prøvd å hjelpe en bekjent av meg med hennes forfedre. Jeg prøver nå å finne ut av hennes formor; Jacobine Margrethe Christiansdatter, som skal være født i Vågan 12.april 1836.

Jeg har lett og lett etter hennes dåp, for å prøve å finne ut mer om bosted og hennes foreldre, men finner den ikke.

 

Jacobine Margrethe skal være datter av; Christian Hansen og Ane Martha Pedersdatter og ha bosted Engø, som det står når hun konfirmeres i Vågan 15.august 1852.

Kilde: Vågan, Klokkerbok nr. 874C01 (1843-1859), Konfirmerte 1852, side 383-384, nr.12.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2631&idx_id=2631&uid=ny&idx_side=-140
 

Utflyttet fra Vågan til Bodø 18.juni 1856: Jacobine Margrethe Christiansdatter af Grundstad 21 år til Bodø prestegj.

Kilde: Vågan, Klokkerbok nr. 874C01 (1843-1859), Inn- og utflyttede 1856-1857, side 625-626.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2631&idx_id=2631&uid=ny&idx_side=-263

 

24.oktober 1858 inngår Jacobine Margrethe ekteskap i Bodø med:

Enkemand Halvor Amundsen 47 aar, født Koien i Vaage (Vågå) prestegj i Gudbrandsdalen, nu Mjovatslie med pigen Jakobine Margrethe Christiansdatter 25 aar, født Hevdal i Vaagens prgj. i Lofoten

Hans far: Amund Halvorsen
Hennes far: Christian Hansen

Forlovere: Peder Jokumsen Alstad og Lars Ingebretsen Hjensvold

Kilde: Bodø, Ministerialbok nr. 801A07 (1845-1863), Ekteviede 1859, side 209, nr.19.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2528&idx_id=2528&uid=ny&idx_side=-179
 

Hvordan kan jeg finne ut av når og hvor hun ble døpt og eventuellt mer om hennes foreldre?

 

For ordens skyld, så har jeg henne i folketellingene 1865: Den vestlige Rode 35, 65, Bodø, Nordland, 1875: Sandnæs 74, Bodø, Nordland, 1900: Kirkegate 4, Bodø, Nordland, 1910: Kirkehøi, Ankenes, Ofoten, Nordland - da bor hun hos sin yngste datter og hennes mann.
Jacobine Margrethes mann, Halvor Amundsen døde 5.oktober 1887 i Bodø og hun selv døde 13.september 1912 Ankenes, Ofoten.

 

Med vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I merknadsfeltet ved konfirmasjonen henvises det til en hendelse i 1841.

Et følge på 5 personer fra NESNA, deriblant den 28 år gamle tjenestepiken Anne Pedersdatter, flytter fra  Nesna til Vågan i 1841:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16534&idx_id=16534&uid=ny&idx_side=-182

Men jeg finner ikke Jacobine blant de døpte i Nesna i 1836.

 

IM

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I merknadsfeltet ved konfirmasjonen henvises det til en hendelse i 1841.

Et følge på 5 personer fra NESNA, deriblant den 28 år gamle tjenestepiken Anne Pedersdatter, flytter fra  Nesna til Vågan i 1841:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16534&idx_id=16534&uid=ny&idx_side=-182

Men jeg finner ikke Jacobine blant de døpte i Nesna i 1836.

 

IM

Takk Iver for at du prøver å hjelpe :rolleyes:

 

Fikk ikke åpnet linken du la ut. Kilde: Vega, Ministerialbok nr. 816A05 (1820-1845), Innflyttede 1840-1845, side 594-595, nr.2.

 

Jeg vet ikke om hun er mor til Jacobine Margrethe, men hun kan jo så absolutt være en kandidat. Hennes fulle navn er ifølge konfirmasjonen til Jacobine; Ane Martha Pedersdatter.

Jeg har lett og lett for å finne ut av dette og håper jo at det kan være noen som ser med litt andre øyne enn meg nå, eller kanskje har vært borti personene.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB! Fødselsdatoen til Jacobine Margrethe, 12.april 1836 er det som oppgis i tellingen 1910. Det er jo ikke sikkert den er korrekt når jeg tenker meg om?

 

Ved tellingen 1865 oppgis hun å være 31 år, f. ca 1834. Tellingen 1875 f. 1834, Tellingen 1900 f. 1835.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Endret av Rigmor Waler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpet svinner, da jeg ser at merknaden vedrører vaksinasjon. På den annen side var Kildahl prest,- og ikke lege (såvidt jeg vet).

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det kan hjelpe å få Statsarkivet i Trondheim til å slå opp i vaksinasjonsprotokoll for Vågan, men der er det en vaksinasjonsprotokoll for Vågan 1818-1840, Ofte var jo barna noen år når de ble vaksinert,

og det finnes vel kanskje en sjanse for at både Jacobine og foreldrene kan være ført som vaksinert der. Har oversikt over militære ruller for Vågan 1806-1837, og den er å finne på mikrofilm NT-199. Dette er fortsettelse ser jeg, og det er derfor mulig at innrulleringen for Vågan begynner på mikrofilm NT-198.  Kanskje er Christian å finne der. Der kan det være ført både alder og opplysninger om hvor han ble født, hvis han lot seg innrullere da. Er vel litt gammeldags med mikrofilm nå da, men ser ingen annen mulighet for å finne noe her. 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill fra dere :rolleyes:

 

Jeg tror vel jeg må innse at dåpen til Jacobine Margrethe har gått opp i røyk og at jeg derfor heller ikke vil finne noe mer om hennes foreldre.

Jeg syns jeg har lett både høyt og lavt for å finne noe mer, men uten hell.

Heller ikke i prestens døds og vielseslister fo Vågen og Gimsøy sogn 1813-1850.

Ingen ting i register over dåpsattester for Vågan pr.gjeld 1748-1856.

Jeg har også vært igjennom noen vaksinasjoner, men husker ikke akkurat i farten nå, men tror ikke jeg skal legge stort mer i det nå enn det jeg har gjort hele uka fra morgen til kveld.

Noen ganger sier det bare stopp og det må jeg nok innse at det har gjort :wub:

 

Ha en fin dag og enda en gang tusen takk.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bror ble konfirmert i Vågan i 1845: Hans Peter Christiansen, 22 år, født i Vågan prg

 

Ei søster ble konfirmert (nr 53) i Vågan i 1849: Birgitha Dorthea, 21 år, født på Grundstad

 

Det kan være Hans Peter som bor i Guldvig i 1865.

 

Enka Ane Martha Pedersd (46 år, født i Overhald) giftet seg 27 aug 1852 med Ole Pedersen Höier (30 år, født i Egersund), begge af Guldvig. En av forloverne var Andreas Engöe. Enkas far het Peder Mikelsen. Boet etter enkas mann var skiftet.

 

Dette paret bodde i Henningsvær i 1865. Hennes alder 73 år og fødested Namsos.

 

 

 

Endret av Rolf Sverre Alsos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bror ble konfirmert i Vågan i 1845: Hans Peter Christiansen, 22 år, født i Vågan prg

 

Ei søster ble konfirmert (nr 53) i Vågan i 1849: Birgitha Dorthea, 21 år, født på Grundstad

 

Det kan være Hans Peter som bor i Guldvig i 1865.

 

Enka Ane Martha Pedersd (46 år, født i Overhald) giftet seg 27 aug 1852 med Ole Pedersen Höier (30 år, født i Egersund), begge af Guldvig. En av forloverne var Andreas Engöe. Enkas far het Peder Mikelsen. Boet etter enkas mann var skiftet.

 

Dette paret bodde i Henningsvær i 1865. Hennes alder 73 år og fødested Namsos.

Tusen takk Rolf Sverre :rolleyes:

 

Da fikk jeg litt mer å undersøke og det er jeg veldig takknemlig for.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Peter Christiansen giftet seg for andre gang 1 sept 1863 i Vågan. Forloverne var Ole Höier Stenö og Erik Johnsen Gulvig. Dermed ser det ut til å være sikkert at det var mor til Hans Peter og Jacobine Margrethe som giftet seg igjen i 1852.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk enda en gang Rolf Sverre :rolleyes:

 

Tror du virkelig har truffet blink her og jeg skal bruke morgendagen til å kikke mer på dette.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg dødsfallet til Ane Marte Pedersdatter f. 1794, som døde av alderdomssvakhet på Stenøen 1.mai 1886. Jeg forstår ikke hva det står på hennes fødested.

Kilde: Vågan i Vågan, Ministerialbok nr. 874A03 (1884-1890), Døde og begravede 1886, side 227, nr.11.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=10045&idx_id=10045&uid=ny&idx_side=-194

 

Ved tellingen 1875 bor hun og mannen på Stenøen, men her var det mye forvirrende opplysninger. Ole kalles Hover og er født 1821 i Christiansund og hun 1800 i Namsos:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=42&filnamn=f71865&gardpostnr=59&personpostnr=425&merk=425#ovre

 

Jeg sliter litt med at det plutselig blir små bokstaver i innleggene jeg skriver. :wub:

Ole Høyer lever som enkemann på Guldvik ved tellingen 1900.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

Endret av Rigmor Waler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennes fødested: Fladanger.

Tusen takk enda en gang Rolf Sverre, da skal jeg lete videre der. Nå har jeg vært igjennom Overhalla uten å finne noe :rolleyes:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane Martha Pedersdatter Zitter, døp i 1799, se høyre side:

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Fosnes, Ministerialbok nr. 773A02 (1784-1816), Fødte og døpte 1799, side 166.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16470&idx_id=16470&uid=ny&idx_side=-83

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070928650527.jpg

 

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for ditt bidrag Randi Elisabeth :rolleyes: Jeg skulle akkurat til å poste et innlegg om at jeg hadde funnet hennes dåp, men du var kommet meg i forkjøpet. Da er det ihvertfall oppgitt feil fødselsår når hun gravlegges.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :rolleyes:

 

Jeg kom over denne etterlysningen på DIS, hvor det står at Ane Martha ble født i Flatanger og Christian Hansen i Kolvereid. De fikk fire barn: Hans Peder f.1823, Birgitha Dorthea ca. 1828, Peder Andreas f.1830 og Jacobine Margrethe f.1833. Familien bosatte seg i Vågan. http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=11094

 

Ved tellingen 1801, finner jeg en Christian Hansen 11 år, på gården Giering, Kolvereid. Han kan jo absolutt være faren til Jacobine Margrethe Christiansdatter

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f18011752&gardpostnr=33&personpostnr=526&merk=526#ovre
 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.