Gå til innhold
Arkivverket

My heritage


Dag Brodin
 Del

Recommended Posts

Jeg finner ikke noen tråder om dette emnet. Har noen erfaring med dette dataprogrammet? Her er poenget selvsagt at alt ligger på en server. Greit å bli kvitt alle lappene man finner når man rydder i gamle hyller. Og hva med originalfotoet av tippoldefar hvis huset brenner ned? Hva med personvern, kan du bli saksøkt av fetteren din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke noen tråder om dette emnet. Har noen erfaring med dette dataprogrammet? Her er poenget selvsagt at alt ligger på en server. Greit å bli kvitt alle lappene man finner når man rydder i gamle hyller. Og hva med originalfotoet av tippoldefar hvis huset brenner ned? Hva med personvern, kan du bli saksøkt av fetteren din?

 

Jeg har vært borti denne siden, hvis den blir brukt riktig er det nok et bra program.

Enkelt tilgjengelig uansett hvor man er... MInussiden er vel at mange bruker siden til ukritisk å legge ut slektsinformasjon.

Kritikken er vel omtrent det samme som på geni o.a. eneste forskjellen er at det er brukerne selv som har ansvar for alt en legger ut og samarbeid og korreksjon er begrenset til meldinger og fjerne treff i databasen som kan sammenlignes.. Men dataabonnementet har jeg fått bruk for, har funnet endel kilder (folketellinger, graver, aviser o.l.) for slekt i England og USA.

Alle profiler på levende, mener jeg blir skjult (synlig kun for de du inviterer inn i treet). En bør nok være litt forsiktig med å legge åpent ute informasjon om levende personer, selv om de fleste av disse programmene ligger på utenlandske servere og det er personvernet der som gjelder.. De fleste personer finnes et eller to klikk unna på internett med fødselsår og med en facebook konto også bilder, så de fleste er nok allerede der ute.. (Men allikevel bør det vises hensyn og allmenn folkeskikk..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et bestemt inntrykk at MyHeritage (heretter kalt MH) ikke er riktig stuerent blant kremen av slektsforskere. Årsaken har nok mye å gjøre med de samme tingene som er grunnen til MHs suksess: den lave inngangsterskelen og brukervennligheten. Dette tiltrekker en god del ukritiske sjeler som synes det er stas å skilte med titusen- og hundretusenvis av mangelfullt dokumenterte slektninger. Jeg har sett eksempler på barn som var eldre enn foreldrene sine, og personer som døde som småbarn, men likevel fikk flust med etterkommere. Men er dette egentlig MHs skyld? Bill Gates kan jo ikke lastes for at hans dataprogrammer også brukes av mafiaorganisasjoner rundt i verden. MH gir rikelig anledning til å dokumentere kirkebokinnføringer etc. for den som ønsker å ta seg det bryet.

Det finnes imidlertid ankepunkter mot MH som har med selve systemet å gjøre, først og fremst treff-funksjonen. Og det er synd, for treff-funksjonen (Smart Matches) er genial når den fungerer. Dessverre er ca. 90 % av treffene helt meningsløse, ofte på grensen til det komiske, og jeg vet at dette er noe som MH har fått beskjed om fra brukere i lengre tid uten at noe har skjedd. Nettopp derfor sjenerer jeg meg ikke for å komme med denne kritikken på et åpent forum. La gå at navn er komplisert, der må man ta høyde for ulike stavemåter, tradisjoner og definisjoner. Men årstall er uhyre enkelt - ren matematikk. Det kan umulig kreve avanserte ferdigheter i dataprogrammering å luke ut treff der spriket i fødsels- og/eller dødsår er så stort at det umulig kan dreie seg om samme person. Slik det er i dag, kreves det utstrakt tidsbruk å følge opp treff-funksjonen, og jeg ser da også at det store flertall av MH-brukere gir en god dag i hele treff-funksjonen - det er bare en liten skare som tar seg bryet med å avsanne alle de absurde "treffene". Hvis MH tar tak i dette, kan det virkelig bli et "flott system".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Family Tree Builder, slektsprogrammet til MyHeritage halvannet år nå og har ikke sett noen eksplisitt grunn til å skifte program.

 

Det er nok et par ting å være oppmerksom på hva angår "online"-slektstre og det lokalt installerte programmet du hovedsakelig vil benytte deg av. Det synes å være utbredt misforståelse at man må legge slekta si ut på nett. Det er feil. Man trenger ikke publisere noe-som-helst på nett, man velger det helt og holdent selv.

 

Jeg vektlegger hva det lokalt installerte programmet har av funksjonalitet, det er her jeg har alle notatene mine. For mitt vedkommende er det oversiktlig og greit. Det er funksjoner jeg for min del ikke bruker, men andre kan jo synes det er helt ok å også bruke programmet som et slags bildealbum for eksempel.

 

Basisfunksjonene er bra. Med basisfunksjoner mener jeg det å registrere personer, registrere kilder, koble personer, ektefeller osv sammen mv.

 

Det må sies at jeg ikke har brukt andre programmer, selv om jeg har installert Gramps og Legacy og fiklet med dem begge i et par timer hver. Jeg følte at jeg mistet litt oversikten i begge disse, da det ikke var noen grafisk fremstilling av slektstreet direkte hvor en "jobber". Når jeg ikke har brukt noen av disse mer enn jeg har, blir det nok også vanskelig å si noe mer om det, det blir dessuten for subjektivt.

 

Dersom du velger å publisere slekta på nett må du alltid passe på lover & regler. Family Tree Builder har enkle funksjoner som gjør deg i stand til å "privatisere" personer, dvs all informasjon om dem vil ikke være tilgjengelig for noen andre en deg selv, om du velger å publisere slektstreet. Om du kan risikere å bli saksøkt? Aner ikke, men du kan helt sikkert risikere at andre blir mektig irritert på deg om du legger ut informasjon om dem uten at de er klar over det selv og synes det er greit. Bedre føre var synes nå jeg. Nå har du jo også kontroll på hva du vil vise frem på nett på MyHeritage. Du kan for eksempel la være å tillate at andre en deg selv som innlogget bruker se informasjonen.

 

Svakheten til MyHeritage kan kanskje sies å være mangelen på kildehenvisninger. Vel, det er jo urettferdig å kalle det en svakhet med MyHeritage, fordi andre tjenester sliter med det samme problemet, som eksempelvis Geni og Ancestry (pluss en haug med private hjemmesider). Det nevnes Smart Match over, og igjen: det er jo brukerne selv som ukritisk kobler sammen personer som aldri skulle ha vært koblet sammen sin feil, ikke systemet. Det er som å utelukkende bruke familysearch.com til slektsgransking, det er nødt til å gå galt. En kan kanskje kalle det en svakhet ved det norske slektsgransker-miljøet. Vær flink med henvisninger og alltid vær kritisk.

 

Et tips: bruk programmet en stund før du eventuelt bestemmer deg for å betale. Du kommer langt med gratisversjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris er vel også et vurderingstema..

 

MyHeritage koster US $9,95 per måned i abonnementsavgift om slektstreet inneholder over 2500 personer (ubegrenset):

http://www.myheritage.no/abonnementsplaner

 

Lokale slektsprogrammer, (i allfall det jeg har) koster Nkr 300 - 350 én gang og deretter gratis for alle oppdateringer og brukerhelp på postliste og månedlige møter om man trenger det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til back-up på ekstern harddisk, har jeg også lagret slektsbasen og bilder på en 'nettsky'.

Flere er tilgjengelige: DropBox, iCloud, Skydrive, Jotta og sikkert flere.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svakheten til MyHeritage kan kanskje sies å være mangelen på kildehenvisninger.

Dette er en helt urettferdig kritikk mot MyHeritage. MyHeritage (Family Tree Builder) inneholder flust med muligheter til å føre opp kildehenvisninger. Svakheten ligger her hos brukerne, ikke hos MyHeritage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nevnes Smart Match over, og igjen: det er jo brukerne selv som ukritisk kobler sammen personer som aldri skulle ha vært koblet sammen sin feil, ikke systemet.

Akkurat her ligger feilen i systemet hos MyHeritage. Det dukker stadig opp treff med andre slektstrær, og disse treffene blir vi oppfordret til å bekrefte eller "avvise" (dårlig språk for "avsanne" eller "avkrefte"). På sitt beste kan treffene åpne et nytt univers og lede til nye erkjennelser, men gullkornene må letes frem i en kjempehaug av gråstein. Selv ikke de mest nedsnødde slektsforskere ville finne på å antyde at en person født i 1376 er identisk med en person født i 1803, men det er ikke lenge siden jeg selv "avviste" et slikt treff. Hadde det ikke vært for begrensningene i antall bytes for filvedlegg, kunne jeg ha dokumentert dette ved et bilde.

Endret av Jon Harald Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt MH i ett par år. Det vil si jeg har lagt ut ett familietre som andre i familien kan se og eventuelt forbedre. Men selve databasen har jeg på egen maskin.

MH eier i dag Geni og de har begynt ett samarbeide om såkalte matcher. 

Min erfaring med MH er dårlig. Det er personer der som vil ha kvantitet framfor kvalitet. Personer som ukritisk kopierer ditt tre uansett om det finnes slekt eller ei.

Hver eneste match man finner må kontrolleres.

Jeg har også lastet ned FTB (Family Tree Builder). Ja jo det er kanskje ett ok program og kan brukes alene. Men det er jo laget for å  brukes sammen med MH.

Skal man få nyttegjordt alle funksjoner koster MH penger.

Priser er her.

http://www.myheritage.no/abonnementsplaner.

 

Mitt råd er å finne ett program man installerer på egen maskin, Det finnes flere programmer som er gratis i standardutgave. Backup kan man lagre i "Skyen" som Anne-Lise foreslår. Eller på en minnepinne.

 

Her er  en gammel tråd om samme emne.

http://forum.arkivverket.no/topic/182017-my-heritage-fornyelse-av-abonnement/page-3?hl=myheritage#entry1579844

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå ikke forstått hvorfor noen på liv og død må "dele" sitt eget tre, eller publisere sitt eget tre på nett. Årsaken er enkel, det finnes feil, og mange ignorerer dette, eller gir simpelthen blaffen. Kopierer og takker de høyere makter for at noen har gjort jobben for de

 

Jeg har snart brukt en mannsalder på arbeidet med mitt tre. Det har vært min hobby, og mitt håp er at det er og blir nyttig for min familie og mine etterkommere, ingen andre

 

Mitt tre innholder også sikkert feil, og da blir det helt feil i mitt hode å publisere dette treet med feil da det er godt kjent at disse feilene sannsynligvis blir spredd uten at jeg har kontroll.

 

Hittil i år har jeg holdt 5 kurs for helt ferske slektsgranskere, og det er fler på gang. På hvert kurs bruker jeg god tid til å advare mot Geni, Ancestry.com og MyHeritage. Det vil jeg garantert fortsette med helt til noen kan overbevise meg om at dette er framtiden for vi som er glad i slektsgransking og tar dette seriøst.

Men dette med falske slektstavler er ikke noe nytt. Det nye er at de ligger på nett til forlystelse for alle, og de vil ligge der for evig tid.

 

Dette er vel kanskje den mest kjente falske slektstavlen i nyere tid, og den var enkel å barbere for de som kjenner historien http://wangensteen.net/diverse/otnestavle.pdf

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du advarer mot Geni og MyHeritage sier du Lars, men Ancestry.com har jo nøyaktig det samme tilbudet (programmet Family Tree Maker og online publisering). Hvorfor advarer du ikke mot Ancestry.com?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du advarer mot Geni og MyHeritage sier du Lars, men Ancestry.com har jo nøyaktig det samme tilbudet (programmet Family Tree Maker og online publisering). Hvorfor advarer du ikke mot Ancestry.com?

 

Beklager, en forglemmelse Jørgen. Litt tidlig på morran :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ta litt kaffe da Lars :lol:

 

Uansett så tror jeg nok dette med publisering av slekt er kommet for å bli. Det kan sågar bli integrert i sosiale media for alt det jeg vet, jeg blir ikke forundra om det dukker opp noe som passer inn med Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ta litt kaffe da Lars :lol:

 

Uansett så tror jeg nok dette med publisering av slekt er kommet for å bli. Det kan sågar bli integrert i sosiale media for alt det jeg vet, jeg blir ikke forundra om det dukker opp noe som passer inn med Facebook.

 

Jeg er klar over det Jørgen, men jeg synes et minimumskrav for å kunne legge noe ut på disse nettstedene må være å oppgi kilde.

For en tid tilbake var jeg inne å kikket på noe av dette "søplet" (unnskyld uttrykket), og det var "Google" oppgitt som kilde på en hendelse for over 300 år siden! Det er flott :-)

 

Nei hvis man vil ha kontakt med sine slektninger, så arranger et slektsstevne http://wangensteen2014.net/. Her kommer det familie fra USA og hele Norge

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Haha...  :lol:

 

Det går vel bra så lenge man ikke har andre i treet sitt enn seg selv! ;)

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#14 Jeg er enig Lars, jeg kan godt være med å kalle det søppel, uten å unnskylde meg for ordbruken.

 

Det er helt åpenbart for meg at de som utvikler programmer som er lagd for å også publisere noe på nett har et ansvar. De kan jo selvsagt ikke ta ansvar for innholdet, men de kunne lagt inn advarsler om at den-og-den personen er uten kildehenvisning for hendelse slik-og-sånn. Disse "auto-match"-funksjonene vi ser hos både MH og Ancestry kunne med fordel hatt avmerkinger for "usikker kilde" når det var uten kildehenvisninger.

 

Nå er det ikke sånn at hverken MH eller Ancestry er de store synderne. Vi ser det jo her på forumet også. Folk dumper innom, legger ut et spørsmål om en person de mener å være i slekt med, uten en eneste link eller forklaring på hvem personen faktisk er. Det er jo bare tull. Det er brukerne som må ta ansvar, de som har lengre fartstid må samtidig ta et ansvar for å korrigere de som ignorerer henvisninger og dokumentasjon av kilder. Det finnes jo samtidig flere store private hjemmesider her i Norge med store slektstrær og ansamlinger. De aller fleste er praktisk talt blottet for henvisninger. Private hjemmesider som er 10 år gamle (og kanskje mer), står den dag i dag og sprer virus, dessverre.

 

Jeg har flere ganger her på forumet sett oppfordring til å ikke skremme bort nye med å være streng og kreve at de i det minste legger ved link til en kirkebok eller forteller hvor de har informasjonen fra. Blir de skremt, så kanskje dette ikke er noe for dem. Det er som å få hetta over at du trenger ei bok til å registrere dato for oljeskift på bilen. Takler du ikke dette, betal noen andre til å gjøre det for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje nyheten som Wangensteen lenker til har en sammenheng med dagen i dag, det blir liksom litt for voldsomt... Men god var den!  :)

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt åpenbart for meg at de som utvikler programmer som er lagd for å også publisere noe på nett har et ansvar. De kan jo selvsagt ikke ta ansvar for innholdet, men de kunne lagt inn advarsler om at den-og-den personen er uten kildehenvisning for hendelse slik-og-sånn. Disse "auto-match"-funksjonene vi ser hos både MH og Ancestry kunne med fordel hatt avmerkinger for "usikker kilde" når det var uten kildehenvisninger.

 

 

Det er åpenbart at disse kommersielle stedene som Geni og Myheritage satser på kvantitet og ikke kvalitet. Det blir jo ikke flere «treff» av at folk skal sitte og pirke med kilder.

 

Jeg tror at den eneste modellen som er holdbar for å sikre kvaliteten i slektsopplysninger som blir lagt inn i en slik kollektiv database, vil måtte være på helt ideell, ikke-kommersiell basis, slik som Wikipedia blir drevet. Der blir det framelsket en kultur hvor kvaliteten blir prioritert. Derfor ser man stadig teksten [citation needed] i artikler hvor det har blitt framsatt påstander uten kildehenvisning. Dette er innvendinger som blir lagt inn av andre aktive brukere helt manuelt. En trenger ikke engang å være «medlem» av Wikipedia for å gjøre sin stemme hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart at disse kommersielle stedene som Geni og Myheritage satser på kvantitet og ikke kvalitet. Det blir jo ikke flere «treff» av at folk skal sitte og pirke med kilder.

 

Jeg tror at den eneste modellen som er holdbar for å sikre kvaliteten i slektsopplysninger som blir lagt inn i en slik kollektiv database, vil måtte være på helt ideell, ikke-kommersiell basis, slik som Wikipedia blir drevet. Der blir det framelsket en kultur hvor kvaliteten blir prioritert. Derfor ser man stadig teksten [citation needed] i artikler hvor det har blitt framsatt påstander uten kildehenvisning. Dette er innvendinger som blir lagt inn av andre aktive brukere helt manuelt. En trenger ikke engang å være «medlem» av Wikipedia for å gjøre sin stemme hørt.

 

Det er nok mye i det Leif, kildefunksjoner finnes det i geni, men de er altfor bortgjemt for at mange bruker disse (og det kan godt være p.g.a. ønsket om kvantitet fremfor kvalitet). Det samme er sikkert tilfellet med myheritage, geneanet, ancestry, mundia o.a. Men det må uansett være brukerne som må ta det største ansvaret for å legge inn sine kilder. Databasene er nok kommet for å bli uansett hva man hadde ønsket seg.. Wikipedia formatet liker jeg godt, her er endringer sporbare, mulig å tilbakestille, brukere/administrator o.a. kan merke at artikkelen mangler kilder. I tillegg kan kilder til artikkelen lenkes og referanser i teksten kan brukes. Selve wikipedia er vel mer et generelt nettleksikon, så jeg har valgt å bruke NSFs slektshistoriewiki for å publisere slektsartikler..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en glad amatør som ikke er lettskremt! Derfor tar jeg sjansen på å hevde at noen av dere profesjonelle stiller store krav og kanskje snakker litt med to tunger. Dersom noen (av oss amatørene) etterlyser hjelp uten å legge ved noen henvisninger har dere to valg; enten ignorere det, eller om de etterlyste har et snev av interesse finne den nødvendige dokumentasjonen sjøl. Det må innrømmes at jeg har kritisert "følgere" på GENI.com som ikke ser at det må være feil når noen har 38 foreldre (!). Men alt lar seg løse, det tar bare litt tid! Utover det har jeg de to gangene jeg har spurt om hjelp på forumet her fått meget god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en glad amatør som ikke er lettskremt! Derfor tar jeg sjansen på å hevde at noen av dere profesjonelle stiller store krav og kanskje snakker litt med to tunger. Dersom noen (av oss amatørene) etterlyser hjelp uten å legge ved noen henvisninger har dere to valg; enten ignorere det, eller om de etterlyste har et snev av interesse finne den nødvendige dokumentasjonen sjøl. Det må innrømmes at jeg har kritisert "følgere" på GENI.com som ikke ser at det må være feil når noen har 38 foreldre (!). Men alt lar seg løse, det tar bare litt tid! Utover det har jeg de to gangene jeg har spurt om hjelp på forumet her fått meget god hjelp!

 

Hmm.. 38 foreldre har jeg ikke sett før nei.

Jeg ser på meg selv som fortsatt amatør, selv om jeg har fulgt med digitalarkivet siden starten.

Det finnes vel ingen som noen gang blir helt utlært. Opplevde selv en kollisjon mellom meg som

amatør og de profesjonelle (Vigerust o.a.) da jeg la inn mine første innlegg, men jeg har lært mye av det ;)

 

Noen har nok et høyere debattvolum enn andre.. Men jeg håper at takhøyden kan være litt høyere for

de helt ferske, men det krever at man er litt ydmyk og lærevillig som fersk også..

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, kjære kolleger for nyttige svar!
Her er utgangspunktet at jeg vil legge ut det jeg har gravd fram av forfedre og mødre, for det meste sjøl.

Biografisk materiale, i den grad det finnes. er selvsagt også interessant å få med.

Nålevende personer er da ikke noe tema, men gjelder mer ved etterkommer-lister.

Jeg må bare innrømme at det kan være veldig interessant og nyttig når folk legger ut slekt på nettet.

Det jeg har på data er div paf-filer som ligger på forskjellige cd og gamle harddisker rundt omkring.

Så er det det med å få en oversikt for ens egen del og for at det ikke skal bli borte hvis man blir overkjørt av trikken.

Men den funksjonen med at man kan kople seg på andres slektstrær skulle jeg gjerne vært foruten.

Jeg ser myheritage.no annonser med at de er gratis, det med 2500 personer står kanskje med liten skrift?

Jeg tror uansett at jeg kommer opp på maks 500 hvis jeg holder meg til linjer rett bakover.

Det burde holde for de fleste dødelige i Norge.

Kilder må man vel kunne putte inn et sted?
Det er som det nevnes av mange, ikke dataprogrammets skyld når folk ikke oppgir kilder.

 

 

 

 

Endret av Dag Brodin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, kjære kolleger for nyttige svar!

Her er utgangspunktet at jeg vil legge ut det jeg har gravd fram av forfedre og mødre, for det meste sjøl.

Biografisk materiale, i den grad det finnes. er selvsagt også interessant å få med.

Nålevende personer er da ikke noe tema, men gjelder mer ved etterkommer-lister.

Jeg må bare innrømme at det kan være veldig interessant og nyttig når folk legger ut slekt på nettet.

Det jeg har på data er div paf-filer som ligger på forskjellige cd og gamle harddisker rundt omkring.

Så er det det med å få en oversikt for ens egen del og for at det ikke skal bli borte hvis man blir overkjørt av trikken.

Men den funksjonen med at man kan kople seg på andres slektstrær skulle jeg gjerne vært foruten.

Jeg ser myheritage.no annonser med at de er gratis, det med 2500 personer står kanskje med liten skrift?

Jeg tror uansett at jeg kommer opp på maks 500 hvis jeg holder meg til linjer rett bakover.

Det burde holde for de fleste dødelige i Norge.

Kilder må man vel kunne putte inn et sted?

Det er som det nevnes av mange, ikke dataprogrammets skyld når folk ikke oppgir kilder.

https://www.facebook.com/MyHeritageNorge?ft%5Btn%5D=kC&ft%5Bqid%5D=5997589226910494866&ft%5Bmf_story_key%5D=5293713420665408770&ft%5Bei%5D=AQIVadDy3IRVdtuq2HMrsGAPJSg-JeGkpabLn3pkcEWDN5eKamt7arv6LTWb2UiIi6UaOmFxSD3qXjsxWVQ3sZ3B5sTAR4BHNYXsImmZIhs1PCRpiBL1VHvP395Btp9oJE6JYnWh39P_mEXpXtreGdDyZha5SmW7oVq_M5oC71oi8Od5CvS5N_aACw4SH7jU5znbWglRkd7wEvpf3Qm2v_EI_Ot_yKBuOcxHotQPSyFmeXeewCMXtif3hnapHQih--c5JUQtGJKNjpQ41xMY0HpZAD2NVH8VDnUfhn3-rlfqhE58WyRC0KfO5kAOelBKDJ7IcrMjRTwWFoCNeNMwcT9KDB-S562oKfuPMSu1SAQv-q2YqOVyXUCz8rjG8pkmK4OmY4n_ZPOygzd5Mu8k_j8kwCUCGdJjy26ThAiNngIGdAAUINkz1mb-mtSWsMTDsbMFYm33iKX1mKb1lsewKkf1HOk6kJOTiB_vhJM3-VKpJ7pT98qkP3AFvujxC5ZuEztqnuURZgVsPBqWKBSvt1ZGHu4l9V9ilcEFHLWbyZ3DFmagv-8fhhZCaqdhcs_DzyCp-eC-AUKRggF9aBl9KrXCVj7F5HqCi45LXuJkCk5wSy-AwMjA5sGkK8tLcNQDJi9eEnftnvAGgs3GR7bHZ5NIrJloQlcBcMvB5dQgFeoCM-u-NL4y-G5Jnn1LzOrd9rnzvnWf3UFLFytU0UNDspPj0pKCivOVehz_h4CE466UuE0HqqsJ46olpAbInPVQVvAdenNwWCuFZ3vudt45CwcR3WqI7qdHtDeiWd7Nqf5mbK8du4UAE2snRRe4lV7YXkVQubw-wZbj3KeqVTsOJeiZt2CxQCbPvBad5ujrtELJ6wwXY0cF-8vH5pSAtN5MsESiqN2un5wzEq5iQXGAuyOw_Q2VJl3zie9pk-1j8oN5O5VXA_Lv1ucZx01oWvWaW7kAArlAZlYRfbpKSR59NNGj3kI52pxqgYDD7I4tDUQmdJ-Lr-BLon3S1d6HCdRqHqnemIqW0yvsnQEgeTXLAXUb14SfETSVNH2_5c87JnElnD0NNA2oW6bZ5SxSrdBRXDwu0bQOXo-IIdDnICwiMHOgO2i6k8ldCTRAJ2rljHZOs2Ur667LMH6Gl_Sw-Kf3D7u5d6dDGY69hs_abUyDI2JNUTDVY4r_EGnwX9SYt2jFiCrkS1_P57Htr-B7RQ6_h5DcUjxcHXkQMpIez_NB4kPItrR6AiYiIrpkxTHT0iyKpjcN90S1m35c76S5tcNIgRaolXtDpORD86-nz44yMoLWd-d_OnajEtNclgCfxQ44cq8RjDYGS9Q2_wNyukbpuIu1N4wlCNYE2GTFOuRwqmmYUzimry9TTLE43ccmhMNuiEVBUapIGz9qKy3SQm-OAimKCGShgDB4Qq3BENAUybIORMq9FYirhSBTI46e7LWMJjcyNCLxbOk4ylDZTYsexfkplg_c7wxdYRyUj6DREx6Bl8RWIda_kLgUOhLtRpnL6hMCIbAIFlj_XxnJUV1nTj5qLL0p4Vxp6G7X8wZLHGwWNuEN3SZ4rdWPQpQ1kmBUVi5E_tUTOu_f5CYCQ-DswSqWrAbtzlbQa-EI-YKcjfOXzKrwsE7mvyfiK6wpZHTgyuPudM1E-m_0bfVHmmptDNac0k52pZgx6IvGoi4aHr73Aztpa5kZQdFouuciNKRwF3opFgbskpYGo4HrgZfVUmhqQEbwbohjc-Vtz_bEH393MLWN1wzyuac9_ly3vTWXjVulHcbQ0D2MS7nVyAmzufHMjfKu3nRmEP_9jenvHn5dfs93fEAqzTOrtKIiL0uFwMBygGelB32ec_KR6DHZVmtOOEmxv6AmXoUGjrnqrLw_VG3HxZLxqoeLUmLmXsKfu7WEAsBhUbrT23OGhVmY79SWH2xA_r0HxEUbYhpTxoOBPmrCk6EbV3Q0bsYUWiGjBTAPGIBD-qOCZpeHXskAmuNP_7cM0pUE5qxTS72s9F7uMiKzyQarTw9OOfDiiSAqP2Je3x7foPMiEYs8au3toTj2fZI69WB5anM1OXoy26WkWLnIa0eBs_9geXB7JulrPh3RJcrFmmrOQCy39YHT7JR04UgmV-qJP2Abg6nJlJd_&ft%5Bfbfeed_location%5D=1&__md__=1

 

Det var ikke ovennevnte link jeg skulle vise her, men en diskusjonstråd om dette som er i samsvar med mine forholdsvis sterke negative meninger om dette. Men det er nok kanskje allerde godt kjent allikevel :-)

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva angår antall personer du kan registrere, så er det ubegrenset i selve programmet (det du har lokalt på PC). 250 personer er grensen på det du måtte ønske å publisere på internett før du må betale noe.

 

Du kan kjøpe en pakke som tillater deg å publisere opp til 2500 personer på internett, deretter en pakke som gir deg mulighet til ubegrenset antall personer publisert på internett.

 

Både registrering av kilder og bruken av dem i programmet synes jeg er raskt og enkelt. Det er jo selvfølgelig litt ekstra første gangen man legger til en kilde, men når kilden først er registrert går det lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.