Gå til innhold
Arkivverket

My heritage


Dag Brodin
 Del

Recommended Posts

Dette har jeg lekt meg litt med. Jeg er inne som invitert på en betalt side, men jeg laget også mitt eget lille gratistre for å prøve det ut litt. Nå har jeg en mistanke om at jeg kan søke i andres slektstrær pga medlemskapet på den betalte siden og ikke pga gratissiden min. Så det er ikke sikkert man kan søke om man kun har en miniside der. Det kan sikkert andre svare på. Logger jeg meg inn, er jeg automatisk inne på begge sidene, så jeg får ikke kontrollert det der med søk.

 

Man kan opprette så mange slektstrær/familiesider man vil med inntil 250 personer, uten å betale. Så om slektstreet inneholder maks 500 personer, er det sannsynligvis lurt å splitte opp mors- og farssiden og ha maks 250 på hver = null betaling. Da blir det liggende selv om man blir påkjørt av trikken :) Men de maser veldig etter oppgradering og pengene dine da, så det må man leve med. For betalversjonene er jo slik at de trekker automatisk av kredittkortet ditt når abonnementet skal fornyes, og er du påkjørt og veldig flat og kredittkortet ikke lenger gjelder, får de ikke penger, og slektstreet forsvinner vel..

 

En annen ting er at privatisering av nålevende ikke fungerer særlig bra der om folk har et etternavn som ikke halve landet har. For etternavnet blir synlig selv om alle andre data skjules. Heter du Olsen, Hansen, etc, er det greit. Men om Eva Klumpfot gifter seg med Ole Langbein, og de privatiseres, står det <privat> Langbein (Klumpfot) og ektefellen vil hete <Privat> Langbein. Da er veien kort til Google, tlfkatalogen, Facebook og gamle skattelister... og ja, man finner nålevende slekt man ikke ante man hadde. Da er det ikke privat nok. Bruker man etternavnet Ukjent, kommer de opp som <privat> Ukjent, og det virker ihvertfall mer hemmelig om etternavnet er sjeldent. (Jeg har testet med minislektstreet der). Man finner også nålevende slekt ene og alene pga nettsidens eier. Når administrator av siden står med fullt navn, og man oppdager at de har samme aner som en selv, hjelper det fint lite at de har privatisert seg selv og sine nærmeste inni slektstreet sitt..... 

 

Funksjonene SmartMatches og RecordMatches kan man slå av, så slipper man at mailboksen spammes ned med automeldinger. Man kan også (og bør vel med mindre det er et samarbeidsprosjekt) stenge av for at andre medlemmer av nettsiden kan endre data. Folk som ikke er medlemmer, kan ikke endre noe som helst på nettsiden din på MyHeritage.

 

Mange klager på at bildene deres rappes og brukes av andre. Men bilder og dokumenter ligger faktisk automatisk  til deling  med nedlastingsfunksjon der uten at man trenger spørre om noe som helst (man kan tilogmed laste ned hele fotosamlingen til andre i ett jafs som zipfil! Så pass på..),- vil man ikke andre utenom medlemmer av familiesiden skal se dem eller forsyne seg, må man stenge av for det også. Innbiller meg jeg så en funksjon for det . De gjemmer det godt, så man må lete litt på nettsiden. MyHeritage er superkommersielt,- de tjener ikke på at folk klarer å stenge av alt så det blir dårlig med treff ved søk, for poenget er jo på lokke til seg nye kunder :). Man får heller ikke opp så mye eller lov å bruke alle funksjoner om man har gratisside der eller er invitert, men det er jo forståelig all den tid det er big business. Egentlig en genial forretningsidè. Noen må ha blitt steinrike.

 

Det er masse plass til kilder, notater og alt man vil i MHs FamilyTree Builder (som man har på pcen), og når man eventuelt laster opp til nettsiden, kan man også endre ting på selve nettsiden pga synkroniseringsfunksjon. Programmet er enkelt å bruke, pent, greit å jobbe hurtig i når man får det "i fingrene", og har veldig mange funksjoner (som jeg har sett, men har ikke satt meg inn i mer enn noen få av dem) 

 

Men mange av brukerne  slurver noe vanvittig. Det er ufattelig mange rare slektstrær, dessverre, så drømmen om et verdenstre virker langt borte.. det beste man kan gjøre, er nok å holde tunga rett i munnen, holde seg til sin egen slekt, sjekke kilder selv, og overse andres rot der så godt man kan. Jeg oppdaget f.eks. at jeg fått en lang rekke adelige forfedre langt ned til 1200tallet,.. det er selvsagt ikke korrekt og stemmer heller ikke med mitt eget slektstre i Legacy. Man bør være ytterst forsiktig med uSmarteMatches som jeg har omdøpt dem til. En for meg ukjent person bekreftet en SmartMatch med en av mine i det knøttlille testtreet mitt. Da jeg sjekket nærmere, oppdaget jeg at vedkommende sin slektning var født,oppvokst og gift i et helt annet fylke. Det eneste som stemte, var fødselsår og patronym. Selv fornavn var delvis ulikt, fordi min hadde 2 fornavn mens den andres hadde ett,- og MyHeritage som i autogenerert mail bad meg bekrefte eller avkrefte denne matchen for å kvalitetssikre, tillot ikke meg å avkrefte det likevel da jeg fulgte linken , for da poppet det opp melding om at jeg måtte oppgradere til betalversjon (nice try). Noe jeg selvsagt ikke gadd for å kunne klikke på den avkreft-knappen.

 

Opplasting av bilder går greit, men det ene, veldig hjelpsomme valget til Myheritage støvsuger pcen din for bilder (jeg fikk stoppet det kjapt da jeg testet dette), så du bør velge det andre der du selv leter opp bildene og laster dem opp, så ikke alt du eier og har havner på nettsiden uten at du mente akkurat det.

 

Konklusjon: Om jeg ønsket slektstreet mitt på nett,er ikke Myheritage ille,- det er ganske morsomt å jobbe med og i,. men jeg holder meg til slekta på pcen og i Legacy og synes ikke noe om å betale såpass mye når det er jeg som gjør jobben og har gjort den i noen år nå. MyHeritage duger helt greit, bare man ikke lar seg forføre av alle disse matchene og kildeløse tingene der. Også jeg gjør feil, selvsagt, og retter opp når jeg oppdager dem, (andre oppdager jeg sikkert ikke), men jeg vil ikke ha andres feil i tillegg. Det er som nevnt oppover her: Det er brukerne som lager masse rot.

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg lekt meg litt med. Jeg er inne som invitert på en betalt side, men jeg laget også mitt eget lille gratistre for å prøve det ut litt. Nå har jeg en mistanke om at jeg kan søke i andres slektstrær pga medlemskapet på den betalte siden og ikke pga gratissiden min. Så det er ikke sikkert man kan søke om man kun har en miniside der. Det kan sikkert andre svare på. Logger jeg meg inn, er jeg automatisk inne på begge sidene, så jeg får ikke kontrollert det der med søk .......

 

osv.  --------------- klipp -------- klippp ---------

 

Konklusjon: Om jeg ønsket slektstreet mitt på nett,er ikke Myheritage ille,- det er ganske morsomt å jobbe med og i,. men jeg holder meg til slekta på pcen og i Legacy og synes ikke noe om å betale såpass mye når det er jeg som gjør jobben og har gjort den i noen år nå. MyHeritage duger helt greit, bare man ikke lar seg forføre av alle disse matchene og kildeløse tingene der. Også jeg gjør feil, selvsagt, og retter opp når jeg oppdager dem, (andre oppdager jeg sikkert ikke), men jeg vil ikke ha andres feil i tillegg. Det er som nevnt oppover her: Det er brukerne som lager masse rot.

 

Mvh

Linda

 

Jeg synes det du skriver høres ille ut. Frister ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen seriøst fortelle meg fordelen med å legge ut sitt eget slektstre på nett? Og da mener jeg virkelig seriøst!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge ut sitt eget slektstre på nett, kan gjøre at du kommer i kontakt med slektninger du ikke visste om. Mange ønsker å dele treet med andre i slekten, er det noe værre enn å sitte på holde på treet på sin egen PC? Hvilken seriøs fordel er det? Det finnes mange ulike muligheter å gjøre det på. Åpent som mange gjør, lukket hvor man må gi andre tillatelse til å komme inn og se det, og hvor man kan gi enkelte mulige til å gjøre endringer, hvis man samarbeider. Jeg kan absolutt se fordelen hvis du samarbeider med andre om samme slektstreet, og bor milevis fra andre, kanskje på ulike kontinenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen seriøst fortelle meg fordelen med å legge ut sitt eget slektstre på nett? Og da mener jeg virkelig seriøst!!!

Jeg har lagt ut et lite slektstre på Geni, i håp om at noen av de mange slektningene mine i US vil kontakte meg.

 

Helt seriøst: Hele treet mitt ligger "på nett", dvs. på Webtrees på min egen server. Der har jeg den hele og fulle kontroll. Det er greit å vise til  overfor nærmere og fjernere (og nå - i våre DNA-dager - potensielle) slektninger, men jeg lar ingen andre endre noe der. Webtrees er faktisk det jeg bruker som mitt slektsforskningsprogram. Jeg er usikker på om jeg er mindre seriøs av den grunn.

 

Og helt seriøst: Slektsforskning er noe som involverer flere mennesker enn meg selv. Hva skulle da fordelen være å holde alt for seg selv?

 

(Forøvrig er jeg enig i alle betenkeligheter som er nevnt hva angår Geni og My Heritage, og den dagen mitt eget lille tre blir slått sammen med et annet uten min medvirkning, så sletter jeg min Geni-konto. Det kommer mye søppel derfra, og seriøst kan det neppe sies å være. )

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#28

Folk skriver jo bøker, selv om de på forhånd ikke vet om andre vil kjøpe og lese dem.

 

Noen maler bilder uten å ha den fjerneste ide om hvorvidt andre synes bildene er tiltalende og vil se på dem.

 

Hvorfor skulle jeg ikke legge ut et slektstre på nett (så sant jeg ikke bryter lover, normer og normal folkeskikk)? Skal jeg dømme på forhånd og si "Dette er det ingen andre som har interesse av!". Selvsagt er det noen som før eller siden synes det er interessant, og blir glad for å finne bevis på koblingen mellom to personer de har gått å lurt på i årevis.

 

Vi må erkjenne at vi må bli flinkere til å påvirke og motvirke de mange som sprer slektsvirus på internett. Setter vi oss bort i en krok og gjemmer det vi har av materiale så kommer det bare til å bli verre. Lars, du har din rolle og utfører den bra, publisering av kilder, kurs, mv. Andre har sin rolle, deriblant de som sprer gode slektstrær basert på fakta hvor fakta medfølger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge ut slektstreet sitt på nett er selvsagt dumt. Andre kan jo komme til å se det og oppdage feil i det. Og vi vil jo ikke at andre skal se vi kan gjøre feil.

 

Den verste tragedie som har ramma menneskeheten er vel boktrykkerkunsten. Det ble mulig å spre usannheter til vanlige folk! Og det starter jo med Bibelen der det finnes et slektstre som jeg tviler på er rett. Noen bør vel snart ta fatt i dette og ordne opp, hadde vært noe å skryte av det.

 

Siden kom det slektstavler og slektsbøker av alle slag i bokform som spreddes til de lettlurte menneskene. Ja vanlige folk stolte jo på det skrevne ord og feil spredde seg til den slektshungrige allmuen. At feila var mange var det få som brydde seg om, en fikk stole på ekspertene som var utlærd til slikt og som hadde granska gamle handskrevne skrifter.

 

Men verre skulle det bli. En dag dukka internettet opp. Nå kunne hvem som helst kopierer alt mulig materiell og spre det utover verden, og hvem kan vite hva som er rett eller galt. Og verst av alt er det at noen stiller kritiske spørsmål og vil korrigere slektstreet som vi har brukt så mye tid på å lage til. Når jeg har funnet det i en bygdebok på nettet, skrevet av en profesjonell forsker som har brukt år av sitt liv på seriøs slektsforskning så kom ikke her. Nei la oss gjemme slektstreet i skattekista så ingen kan røre ved det. Og så slipper en jo at det skulle dukke opp en slektning på slektsstemnet som en ikke visste om.

 

Det er dumt med disse nymotens greiene der så mange ting svever rundt i en "sky". La oss gå tilbake til å bruke steintavler. 

 

:rolleyes:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med My Heritage er etter min mening at det er vanvittig (!)  mange useriøse aktører "der ute" som ofte ikke er det minste interessert i å rette opp feil, selv om man påpeker dem aldri så mye. Jeg har sett altfor mange eksempler på  at folk legger ut opplysninger om (mine nære) slektninger som jeg vet er både misvisende og direkte feilaktige. Dette kan være alt fra feil navn, f.eks. tildels oppkonstruerte, merkelige navn som aldri har vært brukt av personene det gjelder, føde- og/eller bosted brukt som "etternavn", ukorrekte fødselsdatoer osv.  Som en kuriositet kan nevnes at undertegnede selv figurerer med feil etternavn på mange slektstrær, og dette er et navn jeg aldri har brukt. Et nært familiemedlem, som forøvrig lever i beste velgående, ligger ute på nettet med "alle" personopplysninger, samt bilde, noe alle med tilgang til My Heritage kan få innsyn i. Jeg har også opplevd at noen har "rappet" bilder av avdøde slektninger, selv om dette ikke skulle være mulig ut fra personverninnstillingene, og knyttet disse opp mot totalt fremmede personer som ingenting har å gjøre med personen på bildet. Når man så gjør "synderne" oppmerksom på at det og det er feil og bør rettes opp, evt fjernes, så får man i beste fall et mer eller mindre diplomatisk svar om at "slik gjør nå jeg det…..". Som regel får man ingen respons i det hele tatt.  De såkalte " smart matchene" er stort sett totalt verdiløse, og jeg har valgt å kople dem ut.  Men når dette er sagt, så har jo programmet en nytteverdi også, men kanskje innad i familien eller for folk man inviterer inn som medlem. Jeg tenker som så at den unge garde forhåpentligvis kan synes det er interessant å se bilder av forlengt avdøde slektninger, lese gamle brev eller nekrologer o.l. Poenget er at man ikke bør la kreti og pleti få adgang til sidene. En annen sak er at enkelte brukere opererer med slektstrær som inneholder 30 000 eller sogar 100 000 navn, og da kan man jo lure på om kvalitetskontroll nødvendigvis må være et fremmedord for slike "slektsdatashoppere". Her ligger antakelig mye av årsakene til såkalte slektsvirus.

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare innrømme at det kan være veldig interessant og nyttig når folk legger ut slekt på nettet.

 

Det kan det absolutt være, jeg titter alltid på familysearch.org, findagrave.com, myheritage og alt annet ræl som kommer opp ved å google et navn. Da ser man fort at de samme feilene forplanter seg over alle nettbaserte løsninger, og automatisk innhentede feil fra andre steder brukes hemningsløst av de som ikke gidder å sjekke kilder. Man må ALDRI stole på andres slektstavler; de kan ofte gi en pekepinn til enkelte personer som er vanskelig å finne, men det er alt. Kilder på hver enkelt må sjekkes og dobbelsjekkes!

Jeg må ile til og si at henvisningen til familysearch.org gjelder de slektstrærene som brukere publiserer der. Når kildene faktisk kan ligge noen tastetrykk unna på samme nettsted, er det forstemmende at mange legger ut trær som er fulle av feil!

 

Mange klager på at bildene deres rappes og brukes av andre. Men bilder og dokumenter ligger faktisk automatisk  til deling  med nedlastingsfunksjon der uten at man trenger spørre om noe som helst

 

Ja, det er et sørgelig faaktum at internett er anarki! Det er dessverre også forutsetningen for at internett i det hele tatt fungerer, så man får ta de ulempene man legger opp til selv. At noe kan hentes fra nettet betinger jo i første omgang at noen har lagt det ut, så jeg kan skjønne at enkelte som lulles inn i troen på at 'alt' finnes på nett, og ikke finner 'sine' slektninger i første omgang, bare bruker det som ligger nærmest. Anita henviser til 'slektsvirus', det er vel noe man må leve med.

 

Jeg kan se behovet for et nettbasert verktøy som flere kan bruke, en wiki-løsning er vel det ideelle, men en lettfattelig og pen html-løsning funker veldig bra for mange, bare hold den lukket! Jeg er helt enig med Lars O. Wangensteen, jeg vil aldri legge ut mitt slektstre på nett, mulighetene for misbruk er for store. Jeg er dessverre ikke ufeilbarlig, så jeg vil også synes det vil vær ille at mine feil publiseres og kopieres av andre, evt. med henvisning til kilden for feilen. Flaut!

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen seriøst fortelle meg fordelen med å legge ut sitt eget slektstre på nett? Og da mener jeg virkelig seriøst!!!

 

Poenget er vel å kunne knytte kontakter med andre som forsker på samme familier, få kontakt med nye slektninger og gjerne få konstruktive tilbakemeldinger på arbeidet man har gjort.

 

Jeg jobber mer med etterslekt enn min egen anetavle, men har lagt ut noe her, med kildehenvisninger, selvsagt. Har gjort mer forskning enn det som vises, har bare ikke prioritert å få mer på plass. 

 

http://www.hoelseth.com/genealogy/ancestry.html

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg har begynt å legge ut aner på my.heritage og er synes treffene med andre slektsforskere er ganske gode. Ang abonnement er vel dette litt som med kontaktsider - damene som vil sjekkes opp legger ut profilen sin gratis, mens vi herrer må betale for å få tilgang til hennes e-post. :D

 

En annen ting jeg har oppdaget er folk som ikke har forsket noe særlig men kommet over andres materiale i familiesammenheng, som de gladelig legger ut på nett. også etterkommere. Med fullt navn, så vidt jeg kan se. Derfor er risikoen stor for at hvis du ikke legger ut noe selv, skal nok andre gjøre det for deg, med mindre du har oppbevart slektsforskninga di i et bankhvelv sjølsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Og disse Smart Match renner inn... Mange er så bort i natta ( som andre har påpekt) med feil navn, feil århudre, feil fylke mm.

 

Men det mest irriterende synes jeg er at "mine" opplysninger er blitt delt med andre mange ganger ( som er greit) men som kommer i retur til meg!

Eks: jeg legger inn mange opplysninger på min far, fødested, mange bosteder, alle hel og halvsøsken. Når jeg så får " Smart Match" beskjed med treff på min far, så står mine opplysninger som meget få opplysninger, mens matchen fra andre har alle mine opprinnelige opplysninger ( som må ha kommet fra meg opprinnelig). Irriterende altså!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.