Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i bygdebøkene fra Bamble, bind 1+2


Truls Iberg
 Del

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg lurte på om noen her har mulighet til å ta kikk i bygdebøkene for Bamble. Personen jeg gjerne skulle ha visst mer om er Christian Christensen, som i folketellingen i 1801 bor på Stathelle ladested, sammen med sin hustru og ei felles datter (http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058306000452). I vielsen står det at han er født i Sønderborg (10.okt 1799 : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7823&idx_id=7823&uid=ny&idx_side=-188)

 

Noen som har bøkene og kunne sjekket om det sto noe om ham og hans familie ? Det ville jeg ihvertfall satt voldsomt stor pris på :)

 

mhv

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samlet og lagt ut det jeg har funnet om Christian Christensen på Solumslekt. Som du ser står det ved vielsen at han kommer fra Sønderborg i Danmark. Kona Kari Gregersdatter dør i 1813, deretter har jeg ikke funnet noe om ham. Jeg har ikke lett så mye heller (jeg stopper stort sett ved 1814), men han gifter seg i alle fall ikke igjen i Bamble. Kona er døpt i Bamble, men foreldrene hennes er innflyttere og jeg vet ikke hvor de kom fra.

 

Det står lite om Stathelle- og Langesundsfolk i bygdebøkene for Bamble, i den grad de er nevnt er det stort sett som etterkommere av bondefamilier.

Endret av Leif Biberg Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samlet og lagt ut det jeg har funnet om Christian Christensen på Solumslekt. Som du ser står det ved vielsen at han kommer fra Sønderborg i Danmark. Kona Kari Gregersdatter dør i 1813, deretter har jeg ikke funnet noe om familien. Jeg har ikke lett så mye heller (jeg stopper stort sett ved 1814), men han gifter seg i alle fall ikke igjen i Bamble.

Hei Leif,

 

Takk så mye for hjelpen. Godt å vite at han iallfall ikke giftet seg på nytt. (Selv om det sikkert var trist for ham) Jeg må også si at jeg har hatt veldig god nytte av Solumslekt tidligere og. Datteren til Christian, Marthe Kirstine, er min mormors mormors mormor (!), så jeg har funnet mange opplysninger om mine aner der.

 

Jeg skulle gjerne visst om det fantes mer informasjon om Christian i bygdebøkene, slik at jeg kunne prøve å finne ham i de danske kirkebøkene. Jeg antar at det er han som er en av fadderne for den førstefødte til hans eldstedatter i 1827 (nr 42 : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7833&idx_id=7833&uid=ny&idx_side=-51) og en av forloverne for Marthe Kirstine når hun gifter seg med Gunder Norberg i 1829 (Nr 9 : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7833&idx_id=7833&uid=ny&idx_side=-151). Dessverre har jeg ikke funnet noe om ham etter det.

 

mhv

 

Truls

Endret av Truls Iberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Bamble 1 og 2 i scannet og OCRet form, og kjørte et søk på Christian Christensen. Han er overhodet ikke nevnt, bare en navnebror på Ese.

leif@balapapa ~/projects/slekta/koffert/Bygdebok/Lokalhistorie/Bamble $ grep -r "Christian Christens"

B-2/43-Esse.html:    Skjøte, tingl. 13. okt. 1898 for kr. 3500,- til sønnen Christian Christensen, d. 1905.
Gift med Karen Andrea Nielsdatter - datter av Niels Halvorsen, Moldhaugen, Porsgrunn, og Maren Christensdatter.
Deres barn: Maren, født 1878 og Anna Marie i 1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har både Bamble 1 og 2 i scannet og OCRet form, og kjørte et søk på Christian Christensen. Han er overhodet ikke nevnt, bare en navnebror på Ese.

leif@balapapa ~/projects/slekta/koffert/Bygdebok/Lokalhistorie/Bamble $ grep -r "Christian Christens"

B-2/43-Esse.html:    Skjøte, tingl. 13. okt. 1898 for kr. 3500,- til sønnen Christian Christensen, d. 1905.
Gift med Karen Andrea Nielsdatter - datter av Niels Halvorsen, Moldhaugen, Porsgrunn, og Maren Christensdatter.
Deres barn: Maren, født 1878 og Anna Marie i 1881.

 

Det var ergerlig, men da vet jeg iallfall det  ;)  Tusen takk skal du ha for hjelpen. Da får jeg bare lete videre :)

 

mhv

 

Truls

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.