Gå til innhold
Arkivverket

Hvor kan jeg finne informasjon om NS i Rælingen/Lillestrøm?


Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Hei! Vet dette er et ømtålig emne for mange, men lurer på hvor jeg kan finne mer info om deres aktivitet i Skedsmo/Lillestrøm under 2. Verdenskrig. Navn og evt landsvik oppgjøret osv.

Har et brev som jeg må til riksarkivet for å se, hva mer kan jeg finne om disse pensjoner når jeg først er der?

Mvh Adele Marie Moe.

PS; interesert i å få kontakt med andre som også jobber med dette tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har arbeidet med dette tema. Ikke akkurat om Lillestrøm/Skjedsmo. men om andre deltagere.
Jeg var på Riksarkivet og fikk innsyn i Bjørn Østrem's arkiv. Men måtte ha spesial tillatelse av ham. Han er dessverre avgått med døden.

Jeg er interessert å bli oppdatert med hva du finner ut av.

Hilsen

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jan M - Jeg oppdaterer deg gjerne om det jeg finner ut av. Har nok noe nå, men må sortere det først.

Er du evt interesert i å dele noen av det du har funnet?

Send meg gjerne en pm?

Det må da være andre her som vet noe om disse tingene... 

Jeg sitter med så mange spørmål.. f.eks hva skjedde med familiene til de som ble dømt i landsvsiker oppgjøret? Hvor finner man ut av dette?

Har lyst til å få med meg alle delene av krigs historien... Også de "mørke"

Bar noen av de som var medlem av NS med seg sitt syn på mennesker videre inn i familien og slekta nedover- og hvordan det har berørt etterkommere?

Jeg sier ikke at alle har gjort det, men i mitt tilfelle har det nok vært slik. 

Trenger hjelp til å få puslespillbitene på plass!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok også være mapper om en landssviksak for personen, eller personene du ønsker å finne ut av på Riksarkivet. Da må du ta kontakt med Riksarkivet og høre om det er mulig å få tilgang til landssviksaken for disse personene så må da Riksarkivet ta en avgjørelse på om det er greit, eller om du trenger tillatelse. Trenger du tillatelse, så må du da ta kontakt med nærmeste etterslekt, og få en skriftlig godkjenning av dem, som du da sender inn og du vil da kunne få tilgang.

 

Typisk kan en landssviksak inneholde ordre om pågripelse, rapporter, fengslingsbegjæring, kjæremålsbegjæring, kartotekkort fra NS, dåpsattest, vitneavhør, avhør og tiltalebeslutning. Det kan også være både mer eller mindre alt ettersom hvor stor og kompleks saken er. Det er da spesielt vitneavhør, avhør og domsavsigelse som etter mitt syn inneholder mest interessant; der får man en god innsikt i hva som er gjort; og i hvilken grad personen var involvert i NS.

 

Det raskeste er nok å innhente tillatelse fra den nærmeste nålevende slektningen; gjerne barn av den eller de som du ønsker innsikt i – slik at du kan vedlegge denne når du sender e-post med søknad om innsikt. Da går det raskere. Vær oppmerksom på at dette kan ta noe tid, og dokumentene bør også bestilles i god tid før du besøker Riksarkivet (.. men ikke for tidlig) – slik at de har tid til å sammenfatte, og eventuelt fjerne informasjon du ikke skal ha tilgang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter på kopier av en hel saksgang mellom en norsk mor og NS i forbindelse med en graviditet med en gift tysk soldat. Hun søkte om å føde på et Lebensborn-hjem (i dag D. Holms hotell på Geilo)

Skremmende lesing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.