Gå til innhold
Arkivverket

1801 telling ny versjon


Hans Andersen
 Del

Recommended Posts

Noe må være høl i hue her. Søker på Kari Jensdatter i Ringsaker i 1801. O .

Men alle Kari Jensdatter som er f. før 1801 og som lever er DØPT KARI!

Søker en på Kari* får en opp en haug som heter KARIE. Det gjorde en ikke i den gamle 1801.

Hvor er feilen her?

Vennligst la oss få de gamle tellingene tilbake. Det eneste som var negativt med den var at om ikke var sikker på skrivemåten   Christopher/Christofer/Christoffer    med Begynner på  christo   var at en fikk opp en haug som en måtte sortere ut for å gå videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg bruker dine søkekriterier (FORNAVN = KARI, ETTERNAVN = JENSDATTER; BOSTED=RINGSAKER) finner jeg også 0 treff i den gamle versjonen av folketellinga.

 

Hvis jeg derimoter bruker litt mindre strenge kriterier (FORNAVN starter på KARI, ETTERNAVN starter på JENS; BOSTED=RINGSAKER) får jeg opp 18 damer i varierende alder.

 

Dersom jeg bruker samme kriterier i det nye søkebilder (FORNAVN = Kari*, ETTERNAVN = Jens*; BOSTED=RINGSAKER) får jeg også opp de samme 18 damene.

 

mvh

FHJ

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. (Og alle heter Karie.) Søker du etter Kari* forutsetter du jo at det følger en eller flere bokstaver i navnet. Søk heller med fornavn Kar* og etternavn Jen*.

 

I gamle DA fikk en opp de fleste variantene av Christopher mm ved å bruker inneholder risto. Det samme kan vi nå ved å sette stjerne før og etter: *risto*.

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Christo... så søker jeg med:  inneholder    risto      Da får jeg både K og Ch i begynnelsen og alle variasjonene sist i navnet.

I det nye systemet kan man søke   *risto*     Det ser ut til å fungere fint.

 

Ang. Kari så ville jeg søkt etter:   begynner med  kar  eller kar* . Telleren kan f.eks. ha skrevet Karen selv om personen het Kari.

 

 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, skjønner. Jeg lurer bare på hvorfor alle heter Karie når ingen er døpt Karie  men Kari. Det er et utall Kari Jensdatter dpt. i Ringsaker men ingen Karie Jensdatter før i 1802 og 1805....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes ikke noen normalisert staveform av på den tiden. Ved dåpen spurte presten hva barnet het. Foreldrene svarte "Kari", presten skrev "Kari" eller muligens "Cari".

Så kom folketelleren og spurte hva barna het. Foreldrene svarte "Kari" - han skrev "Karie" (eller mange steder "Karen").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.