Gå til innhold
Arkivverket

Hans Andersen Trane - borger i Christiania 1727, "gammel avfeldig mann" i 1752


Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter opphavet til Hans Andersen Trane. Han ble innvilget borgerskap i Christiania i 1727 og var gift med Anna Jacobsdtr. De hadde ingen barn. De bodde i Pipervika i Christiania.

Den 28.1.1752 inngikk han en feltføringskontrakt med sitt søskenbarns sønn Hans Olsen Berger som var graver ved domkirken i Christiania, det vil si at Hans Olsen og hans kone Anne Larsdtr. skulle forsørge dem for deres levetid mot å overta alle deres eiendeler. (Kilde: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=21852&uid=ny&idx_side=-44 ). Dette inkluderte et hus med hage i Pipevika.

Hans Olsen Berger ble i 1767 utnevnt til klokker og skolemester i Gran på Hadeland. Han og kona Anne er mine aner. Jeg har ikke klart å finne med sikkerhet hvor Hans Olsen Berger kom fra, men jeg har en foreløpig teori om at han kom fra garden Berger i Sør-Odal der Ole Hansen og kona Marit Andersdtr. fikk sønnen Hans i 1720.

I Odal bodde det også en Trane-familie: Povel Samuelsen Trane, tidligere borger i Christiania, og hans kone Abigael Andersdtr. Heide og deres sønn Anders. Men denne sønnen Anders var ikke far til Hans Andersen Trane, de må ha vært på omtrent samme alder.

Jeg tror løsningen på min "slektsnøtt" ligger i å finne ut av hvor Hans Andersen Trane kom fra og hvem hans foreldre var. En av hans foreldre må ha vært søsken med en av mine aner. Jeg har ikke funnet ut når og hvor Hans Andersen Trane ble begravet. Hans Olsen Berger solgte huset i Pipervika 3.2.1755, da oppgis det at Hans Andersen var død. Han døde følgelig i tiden mellom 13.8.1753 (da de to inngikk en ny avtale) og 3.2.1755. Begravelsen er ikke å finne i kirkeboka for Oslo domkirke, heller ikke i Garnisonmenigheten, Oslo hospital eller i Aker. Jeg har en kopi av boka "Slekten Trane fra Viborg" av Ole M. Kinnapel, men har ikke funnet noe om Hans Andersen Trane der.

Alle tips om Hans Andesen Trane, hvor han kom fra og hvem som var hans foreldre tas i mot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din "Anna Jacobsdatter" var Anne Jacobsdatter Thrane, datter til Jacob Jørgensen Thrane i Pibervigen. Du finner skiftet etter ham i Oslo Skifteprotokoll 5 1720-1728 f.51b.

Hans Olsen Berger var tjener hos Niels Dorph i Vang, senere (1734-38) i København før han kom til Christiania.

 

Har du nok til å nøste opp nå?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, det er et lite skritt videre. Det var altså ikke Hans Andersen som var av Trane-slekt, men hans kone. Hans Andersen og Anne Jacobsdtr. var gift ved dette skiftet 28.8.1721. Men jeg har ikke funnet deres vielse i kirkeboka for Christiania. Derfor er det fortsatt en gåte hvor Hans Andersen kom fra.

 

At Hans Olsen Berger var i tjeneste hos Niels Dorph kjenner jeg til, men ikke hvor han kom fra før han kom i tjeneste hos Dorph.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg forsøkte å hjelpe et par skritt videre, tenkte jeg ikke på at du allerede hadde viktig kunnskap som du "holdt tilbake". Men jeg "oppdager" nå at du skriver om Hans og Anne at de "hadde ingen barn", hvorfra har du denne sentrale kunnskapen. Videre "avslører" du nå at du kjenner en godl Hans Olsen Berger, hva vet du egentlig?

Skal jeg hjelpe, skal jeg også ha lyst til å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å "holde noe tilbake". Spørsmålet i mitt første innlegg var om noen kjenner til Hans Andersen Trane og hustru Anne Jacobsdtr. Jeg visste ikke mer om dem enn det jeg oppga i første innlegg. Opplysningen om at de ikke hadde noen barn står i den kontrakten som jeg lenket til: "....da jeg og Hustrue ikke av Gud er forsynet med nogen Livs arvinger...".
 
Når det gjelder Hans Olsen Berger så finnes alt jeg vet om ham i mitt notat her:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7030124/oavslekt/128-129.pdf

 

Og her finnes det jeg har om sønnen Ole Hansen Berger som også var klokker i Gran:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7030124/oavslekt/64-65.pdf

Som det framgår i dette notatet har jeg ikke funnet noe om hvor Hans Olsen Berger kom fra. En mulig "kandidat" kan være sønnen til Ole Hansen og Marit Andersdtr. Berger i Sør-Odal som ble døpt 8.12.1720:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9141&idx_id=9141&uid=ny&idx_side=-65

 

Ole Hansen og Marit Andersdtr. Berger fikk også en sønn Hans i 1714, men han døde i 1717.

 

Ole Hansen Berger og Marit Andersdtr. Døli ble gift 20.4.1713:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9140&idx_id=9140&uid=ny&idx_side=-257

 

Ole Hansen Berger og hans far Hans Olsen Berger finnes i mantallet i 1701 her:
http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38449/22/

 

Hans Olsen Berger i Odal var gift med Kari, det fragår av at "Kari Hans Bergers" var fadder til et barn 28.4.1695.

 

Det jeg først og fremst ønsker å finne ut av nå er opphavet til Hans Andersen som altså tok navnet Trane etter sin kone Anne Jacobsdtr.

Jeg har ikke funnet hans begravelse og hans alder, ikke hvor og når han ble gift og ikke noe om hans slekt annet enn Hans Olsen Berger som kallte ham for sin fars søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg gå gjennom det jeg har om disse og du skal få dette her på forumet imorgen/mandag. Beklager de litt "spisse" formuleringene som synes helt unødvendige her, men jeg har så altfor ofte opplevd at folk sitter inne med opplysninger - umulig å si hvorfor, men det skaper ofte unødvendig ekstraarbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, det er et lite skritt videre. Det var altså ikke Hans Andersen som var av Trane-slekt, men hans kone. Hans Andersen og Anne Jacobsdtr. var gift ved dette skiftet 28.8.1721. Men jeg har ikke funnet deres vielse i kirkeboka for Christiania. Derfor er det fortsatt en gåte hvor Hans Andersen kom fra.

 

At Hans Olsen Berger var i tjeneste hos Niels Dorph kjenner jeg til, men ikke hvor han kom fra før han kom i tjeneste hos Dorph.

 

Det er ikke så mye jeg har rukket siden helgen og jeg må nok ta et søk blandt mine Berger'e (som det er MANGE) av. Imens kan jeg nevne at Hans Andersens hus i "Pebbervigen" ble oppført mellom 1702 og 1710, og at jeg har ingenting på ham før 1707.

Han døde forøvrig i 1754, begr. på "Vatterlands Kirkegaard" 26.06.1754, angivelig 70 år gammel.

 

Jeg får komme tilbake med mer litt senere, jeg må nok litt dypere i personbasen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så langt. Det er bra å få på plass Hans Andersen Tranes begravelse og hans alder. Dette hadde jeg oversett da jeg letet etter hans begravelse, siden Vaterland i denne boka er ført et annet sted enn for domkirken. Jeg fant også begravelsen til kona 8.10.1753, Hans Andersen Tranes hustru 60 år.

 

Jeg har selv begynt å se gjennom bytingsprotokollene for å se om det er noe å finne om Hans Olsen Berger og Hans Andersen Trane der. Men det er veldig mye å se gjennom, så det vil ta sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.