Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Eiriksdatter Vollset: Er det noen som vet mer om henne?


Christoph Kirfel
 Del

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg er helt ny på forumet, så jeg kan antakeligvis ikke alle spillereglene.

 

Jeg har drevet slektsforskning i en del år og har i denne forbindelse kommet over Ingeborg Eiriksdatter Vollset (død 78 år gammel i 1802) som gifter seg med Lars Kolbeinsen Bolstad (død 76 år gammel i 1800). Denne informasjonen har jeg fra bygdeboka "Nordfjord frå gamle dagar til no", Dei einskilde bygder (Innvik-Stryn) av Jacob Aaland side 277.

 

Jeg kunne tenke meg å finne mer om Ingeborg men jeg finner ikke en gang gården. På forumet har jeg sett at gården muligens ligger i Sunnylven. I bygdeboka der fant jeg riktignok to Erik-er men ingen synes jeg passer som far til Ingeborg. Hvor finner jeg gården Vollset som denne Ingeborg kan komme fra?

 

Tusen takk på forhånd for alle svar som måtte komme.

 

Hilsen Christoph Kirfel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du nemner, ligg garden Vollset i Sunnylven (litt over 1 mil SØ for Hellesylt). På 1700-tallet høyrde garden derimot til Innvik prestegjeld i Nordfjord, og skifta frå denne tida må ein då leite etter mellom Nordfjord-skifta. I 1754 let eit ektepar på Vollset (Erikgarden) halde skifte. Ekteparet heitte Erik Larsen og Brite Pålsdtr. Skiftet er her: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24229/169/

 

Mannen sine arvingar var borna frå eit tidlegare ekteskap (denne kona sitt namn ikkje nemnt):

 

1) Avdøde Brite Eriksdtr.

    a) hennar son Erik Jonsen (7 år)

2) Ingeborg Eriksdtr. gift med Lars Bolstad

3) Brite Eriksdtr. d.y. gift med Torbjørn Lassesen Hjelle

4) Kari Eriksdtr. gift med Lars Rasmussen Hellebostad (i Sunnylven)

 

Ingeborg Eriksdtr. Bolstad var m.a.o. tanta til Erik Jonsen (f. 1748) som du finn nemnd i Sunnylven bygdebok på Vollset bruk nr. 1.

 

Endret av Inge Nygård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Inge!

 

Fantastisk! Her får jeg svar midt på natten. Jeg får studere opplysningene dine nøye. Men det ser meget lovende ut.

Hjertelig takk og god natt.

 

Hilsen Christoph Kirfel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden i DIS sitt slektsforum nemner eit skifte frå 1749, som omhandlar slekta til mor til Ingeborg (Ragnilde Haagensdtr.). Dette skiftet (etter Synneve Haagensdtr. på Midtbust i Stordal) kan du finne på høgre side her:

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Sunnmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 17 , 1749-1753, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24558/48/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090126650048.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Inge!

Takk for nye opplysninger. Dermed har jeg både mor og far til Ingeborg Eiriksdatter på plass. Flott.

Jeg er imponert over dette forumet og kommer til å legge ut flere spørsmål i løpet av dagen.

Hilsen Christoph Kirfel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Hvorfor fikk jeg ikke opp diskusjonen som Inge Nyborg i sitt svar (nr. 3)  sendte lenke lenke til om Ingeborg Eikiksdatter Vollsett, da jeg leitet etter henne på forumet?

 

Hilsen Christoph Kirfel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.