Gå til innhold
Arkivverket

Folketellingen 1801


Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Er umulig å finne frem i folketellingen 1801 på det nye søkesystemet. Hvor finner jeg igjen den gamle? Tidligere kunne man finne den via "Finn kilde", men derfra ser den ut til å ha blitt fjernet. Hvorfor fjerne noe som fungerer, og gjøre forholdene verre for oss slektsforskere? Får 0 treff også på folk jeg vet skal være der i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret. Skulle søke etter noen i Buksnes i Nordland. Bare for å prøve om det fungerte her prøvde jeg min forfar Hans Johansen som da skulle være i Kylpesnes i Buksnes, og skrev fornavn, etternavn og kjønn.

Fikk da null treff? Hva gjør jeg feil?. Har ikke hatt problemer med å finne han i den gamle folketellingen 1801(men han hadde for lav alder der da). Visste fra før at han ble født i 1780

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nytt forsøk legger jeg inn Hans på fornavn, Johansen på etternavn og velger mann som kjønn. Trykker Nordland, velger Buksnes og så søk. Da kommer hele Buksnes opp i 1801. Jeg gir opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner 4 stk i den gamle og det samme i den nye.

 

Du haker antageligvis av i ruta for Nordland og Buksnes, og det skal du ikke om du ønsker Buksnes. Hak kun av Buksnes og se om det hjelper.

 

Redigert: Den teorien min er nok feil, for om du gjør det så vil jo hele Nordland vises.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nytt forsøk legger jeg inn Hans på fornavn, Johansen på etternavn og velger mann som kjønn. Trykker Nordland, velger Buksnes og så søk. Da kommer hele Buksnes opp i 1801. Jeg gir opp. 

 

Du har gjort riktig helt til du har valgt Buksnes, men så antar jeg at du har klikket på "huset" til høyre for Buksnes. Dette er ikke søkeknappen, men en knapp for å vise hele tellinga for Buksnes.

 

Søkeknappen står rett under feltene for personinformasjon.

 

Jeg forutsetter at vi snakker om søkeskjemaet for folketellinga 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da fikk jeg det til. Takk for hjelpen. Er nok 17-åringen som er riktig Hans, men har han som født 04.04 og døpt 16.04.1780. Han som ble født i 1777 ut fra FT-1801 var det skifte på allerede i 1804. Arvingene var hans søsken.

Er jo en mulighet for at Hans født 1780 døde, og min Hans var tvilling med bror Jens i 1784, selv om det ikke står i kirkeboka. Jens tror jeg døde som liten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.