Gå til innhold
Arkivverket

Er Von der maulen samme slekt som ther maulen ?


guest
 Del

Recommended Posts

Dear Harald Fosse,

my cousins sent me your letter to them asking me to give you an answer.

Unfortunately I don't have concrete information on Joachim Thormölen,

but I can try to give you some other information which might be useful

for your research.

The name of our family appears in the 13th century in some regions of

Northern Germany (Northern Westfalia, East Friesia etc.) and in the

Dutch provinces of Gelderland and Overijssel. In documents you find

different variations: ter Molen (Dutch), thor Mölen or tor Mölen. Our

ancestor, Hermann thor Mölen, whose birthplace and birth date are

unkwown, emigrated in the early 16th century via Lübeck to the Baltics,

where he was first mentioned in documents in about 1530. He was merchant

and organized trade between Russia, Sweden, the German Hanseatic cities

und the Netherlands. He settled in Narva and became mayor of this little

town, but was expelled by the Russians and fled with his family to

Lübeck in 1558; he died one year later in Amsterdam.

Two of his sons returned to Estonia, became merchants in Reval

(Tallinn), lateron the family was adopted to the Senate of the city and

some of them became "Bürgermeister" (mayors) of Reval. In the early 17th

the family substituted the old Low German or Dutch name by the High

German "zur Mühlen". Due to this observation I don't believe that your

ancestor Joachim Thormölen who kept his Low German name, had any thing

to do with the Baltic descendents of Hermann thor Mölen. But it is

possible that he was relative of one of those children of Hermann thor

Mölen who remained in Northern German where you can find this name even

today.

In the 17th century there was a member of the familiy, Paul zur Mühlen

(ca. 1613-1657) living for some years in Hamburg. But he used the High

German form of the name, so that I am not sure that he hat any relations

to your ancestor Joachim Thormölen.

I hope, these details can be useful for you. Tell me if you need further

information.

Best wishes

von zur Mühlen

 

 

Vi for snart et klart svar , men vi er snart i mål ;)

 

mvh jan harald

Da Joachim var i Breitenburg nevnes han Ter Meulen. Da han var kommet til Norge T(h)or Møhlen/ T(h)ormøhlen, noe jeg oppfatter som en fornorskning, og at Joachim like gjerne kan ha sine aner fra Nederland, som fra Sør-/Nordtyslkland eller Baltikum. Husk også at det var en annen militær slekt i Norge med samme navn.

Arnfrid. Ett slikt flåsete spørsmål fortjener egentlig ikke noe svar, men siden det refererer seg til det foregående innlegget, fra Erik Harmen Falch, skal jeg informere deg. Grunnen til at innlegget til Erik ikke er bedre formulert, kan være hjerneblødningen han fikk 31. august. Erik er heldigvis på bedringens vei, og har gitt meg tillatelse til å formidle grunnen til at han skriver som han gjør. Nå kunne du selvsagt ikke vite hva som lå bak, men det bør jo være en påminnelse om at en bør trå litt mer varsomt før en karakteriserer andres innlegg på denne måten. Minner til slutt om at Erik har skrevet flere viktige artikler i NST, hvor fagfeller har godkjent hans forskning og fremstilling. Du bør vurdere å ta deg tid til å tolke innlegget fra en kapasitet innen feltet, selv om det gjenstår noe før ortografien igjen er perfekt.

Beklager feiltolkningen og ønsker Erik god bedring!

post-133-0-88991200-1420645591_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dear Jan Harald Fosse,
> you are right, the Dutch form ter Meulen, which is pronounced as the
> Low German t(h)or Mölen, has to do with our family name. In some
> regions of the Netherlands they prefer the form ter Meulen, mostly ter
> Molen, in Northern Germany tor Mölen.
> The older form was van der Meulen, van der Molen, von der Mölen etc.
> In the late 15 th century appeared the names like ter/tor/thor M. But
> the origin of all forms was the same. An uncle of mine who died ten
> years ago, wrote a book on the Baltic family "zur Mühlen" with a
> special chapter on the supposed origins of the family. When you are
> interested, I can send you copies of this chapter. Tell me your address.
> Kindest regards
> Patrik von zur Mühlen
P.S.
I forgot to answer your question on behalf of the Nobility. Our family
was made part of the Nobility of the Holy Roman Empire by Emperor
Leopold II in 1792. Another family from Westfalia which had also the
same Low German name "tor Mölen", was also ennobled some years earlier;
there name today is "von und zur Mühlen". They have another weapon,

 

da har vi endlig fått svaret  ,fra hus von zur Mühlen , dette var en stor jobb for en liten kar som meg :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det mere spendene nå så vet ikke jeg :) Men jeg må også vere ærlig og takke dere for alt hjelp . jeg hadde ikke greid dette uten deres hjelp !!!

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Joachim var i Breitenburg nevnes han Ter Meulen. Da han var kommet til Norge T(h)or Møhlen/ T(h)ormøhlen, noe jeg oppfatter som en fornorskning, og at Joachim like gjerne kan ha sine aner fra Nederland, som fra Sør-/Nordtyslkland eller Baltikum. Husk også at det var en annen militær slekt i Norge med samme navn.

 

Beklager feiltolkningen og ønsker Erik god bedring!

tusen taskkarnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermen
thor Mölen must be corrected. Born ca. 1505 - he died on July 19, 1559
in Amsterdam. The house where he died, still exists and also his grave
in the Oude Kerk (Old Church). I send you a journal which we prepares
for a family meeting in Estonia in 2000. I hope you can open it.
Moreover I will send you a genealogy of the family from Hermen to the
next six generations.
Kindest regards
Patrik
 

 

Da for jeg slekts bøker til sendt helt til bake til 1300 tallet . jeg gleder meg som et barn :) jeg sier bare går det an hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei . vi kan starte med Herman thor Molen Born ca. 1505 , han fikk14 barn og var Tysk baltic opphav av adelig slekt . Herman thor Molen hadde to kvinner som han fikk barn med . kone anne . elsker Hogreve til sammen fikk de 14 barn  . Familien brukte navn som thor Molen -Van der Meulen -Von Meulen - Von Ter Meulen - Von Der Meulen. i dag von und zur Mühlen - von  zur Mühlen" dette er samme slekt . jeg har fått flere tyske bøker som jeg nå oversetter også slekt-tree , Det er veldig mye og sette seg inn i kunne vert fint med litt hjelp , Da mye er på Tysk,.Men mitt opphav er en av sønnene - etterkommer av Herman thor Molen Born ca. 1505  . Hinrich Thor Molen brukes også Von Ter Meulen er mitt opphav . Om noen har lyst til og se på dette sammen med meg og har inteersse så hadde det vert fint med litt hjelp . Her kan dere også lese litt om denne slekten .

http://de.wikipedia.org/wiki/M%C3%BChlen_%28Adelsgeschlecht%29

 

mvh jan harald fosse

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://wadschier.dk/...r-meulen/20368/

 

 

 

Officer - adelsvælden

Officernavn:
Thor Meulen, Hein

Familierelationer:
Ingen registrede.

Begivenheder:

Disse er som udgangspunkt kronologisk sorteret.

Begivenheder: Enhed: Dato: Slutbegivenhed: Næste enhed: Slutdato: født søn af hollandsk ukendt           løjtnant Kruses (Enevold) gevorbne fodregiment
Røde Regiment
Danske (Liv)regiment til fods
  1626 afsked, deduceret   september 1626 afsked, deduceret   september 1626    

Denne slekten av Van der Meulen -molen er også en miltærslekt som Tysk -baltic adelslekt . denne fikk jeg fra arkivet i danmark  , Dansk-militær historie ,

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Etter mye frem og tilbake og god hjelp fra von zur Mühlen familien må vi rette litt på noe her ,Paul zur Mühlen (ca. 1613-1657)  er Joachim Thormøhlen  sin far , ikke Hinrich Thormøhlen , Paul zur Mühlen er etterkommer av Herman thor Molen født ca. 1505 . Jeg oversetter noe bøker fra Tysk til Norsk nå .  Jeg har fått dette fra Mühlen slekten i Tyskland

Joachim Thormøhlen oppkalte også en av sønnene sine opp etter sin far Paul , så det sier jo  seg selv . Når resten er klart legger jeg det ut her eller om Yngve Nedrbø har lyst på de dokumenter jeg sitter på eller noen andre er det bare og ta kontakt .  Dette er jo også slekten til Jørgen Thormøhlen men de var ikke brødre mulig fettere men familie . Resten kommer senere ;)

 

mvh

Jan Harald

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Harald: Som din slektning (din morfar Hjalmar var bror til min oldemor Kristine Karoline) - og også som etterkommer til Joachim Thormøhlen f ca 1645, kommer jeg med et hjertesukk her: Jeg vil oppfordre deg til å sette en strek for Thormøhlen-slekten foreløpig. Der er ikke fnugg av bevis for at Joachim tilhører den tysk/baltiske slekten som du skriver om ovenfor. Det er ren spekulasjon, faktisk uten ett eneste holdepunkt... Kan du ikke bruke like mye tid på for eksempel vår felles reisende slekt i Sogn, Isak-familien? Det ville være meget interessant å finne ut mer om opphavet der, hvis mulig :-) Men all denne fokuseringen på adelige slekter blir et gedigent sidespor der jeg ikke helt kan se den store nytten i å lage falske slektstavler. Det finnes nok av dem på Geni om vi ikke skal lage en til! ...  I slektsforskning er det viktig å ta utgangspunkt i det vi VET og kan verifisere, ikke det vi ØNSKER at en slektstavle skal vise. Og hvis jeg skal være så fri: En ensidig fokusering på "de store", adelige og "fine" slektene kan få enkelte av oss til å stille spørsmål ved menneskesynet. Og DET er ikke bra, vil jeg jo mene... Lykke til med å finne dine RETTE aner; vi har en god del felles av dem :-)  Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har mange grener . Jeg ble litt oppslukt av  denne Joachim thor Møhlen 1645  og  Kaptein og sjef  . jeg har brukt mye tid på denne personen og har noe bevis for at han var fra denne tysk/baltiske slekten ,  Jeg har så mye info om Joachim thor Møhlen  nå som jeg er snart ferdig med denne linjen Jonny , så kan vi sammen se på våres andre linjene når vi er i mål her , for vi er nesten det nå , kunne vert fint med hjelp :) har mye info ja ta kontakt med meg du er jo en slektning også  . Men en pause skulle smake godt  :)

mvh jan harald

 

 

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ut det "noe bevis" du sier du har her. Det er flere dyktige slektsforskere her som kan vurdere om det virkelig ER bevis!

 

Hei min venn du har fått  nesten alt på epost . :)

 

mvh jan harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at alt jeg jobber med ang slekten min skal kjekkes ut og må vere sant , derfor har jeg også kotaktet statsarkivet i hamburg og venter på svar . men jeg er ganske  sikker nå må jeg si , tar jeg og patrik feil er det greit . men litt kjipt da jeg har jobbet med dette lenge ;) her hva jeg venter på så er vi mulig i mål . ps jeg legger ikke til falsk slekt alt skal dokumenteres av statsarkivet i Hamburg . så for vi se . :)

 

 

Sehr geehrte Damen und Herren,

 

hiermit bestätigen wir den Erhalt Ihrer Anfrage.

Bitte beachten Sie, dass die Bearbeitung bis zu 4 Wochen dauern kann.

 

Mit freundlichen Grüßen,

 

das Staatsarchiv Hamburg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Jan Harald!  Takk for mail.  Ja, jeg ser at du har fått mye fra Tyskland, men foreløpig (hvis du da ikke har noe mer enn det du har gitt meg som viser noe annet) er der kun spekulasjoner og null håndfast.  At et par av barna til Paul zur Mühlen i Hamburg "forsvinner", er ikke nok til å si at en av dem kan være Joachim (selv om det selvsagt ikke er umulig). Hvis du får noe mer håndfast fra statsarkivet i Hamburg er dette selvsagt bra, men inntil et helt håndfast bevis på at Joachim er av denne slekten foreligger, blir det helt feil å fremstille det som at du er "nesten helt sikker". Slektsforskere jobber ikke slik, historikere jobber ikke slik, og da bør du kanskje prøve å gjøre det samme? En arbeidshypotese er og forblir en hypotese inntil bevis foreligger. Jeg gjentar oppfordringen: Inntil du har helt håndfaste bevis på denne koblingen, er det bra å legge denne strengen død. Så får vi håpe på et gjennombrudd en gang der HELT SIKRE koblinger foreligger :-)  Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja den er jeg enig i , vi for se om det som jeg tror er rett kobling kan bevises fra arkivet i Hamburg , jeg håper at jeg har funnet ut av dette nå .vi for se på det siste svaret fra arkivet hamburg om paul er faren . her er det stengt til vi for svaret , godt med en pause også :) mvh jan harald

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Joachim var i Breitenburg nevnes han Ter Meulen. Da han var kommet til Norge T(h)or Møhlen/ T(h)ormøhlen, noe jeg oppfatter som en fornorskning, og at Joachim like gjerne kan ha sine aner fra Nederland, som fra Sør-/Nordtyslkland eller Baltikum. Husk også at det var en annen militær slekt i Norge med samme navn.

 

Beklager feiltolkningen og ønsker Erik god bedring!

 

Du har helt rett Arnfrid Det var to slekter med nesten samme navn fra Tyskland som om til Norge på sluttet av 1600 tallet , begge slektene brukte Ter Meulen . se her Von Und Zur Mühlen" og von zur Mühlen se nøye på navnene . mvh jan .

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett Arnfrid Det var to slekter med nesten samme navn fra Tyskland , begge slektene brukte Ter Meulen . se her Von Und Zur Mühlen" og von zur Mühlen se nøye på navnene . mvh jan .

 

 

Det er vel ikkje snakk om to slekter, men hundrevis av slekter som heiter ein eller annan variant av "frå/ved mølla".

 

Dei fleste landsbyar hadde ei mølle og det finst titusenvis av landsbyar. "Müller" er det aller vanlegaste etternamnet i Tyskland (ca. 1/2 mill berarar).

"frå/ved mølla" er truleg like vanleg som namn i det tysk/nederlandske språkområdet som Fosse er i Noreg.

På 15- og 1600-talet var ikkje preposisjonane ("von", "zu" osv.) berre for adelen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

                                             von der Mehren -Ter Meulen Family

 

 

 

As is apparent from the above, the spelling of the surnames over time has been done in many different
ways,. while the family members in previous periods wrote himself alternately
Van der Meeren, van Meeren, von der Meeren, von Meeren, van der Mehren, van Mehren,
von der Mehren, von Mehren, von Mahren, ver Meeren, ver Mehren, vor Meeren,
vor Mehren, Vermeeren, Vormehren, Fermahren, Formehren, a Mehren etc. etc.

Now known only two spellings:
Vermehren, as descendants of the mentioned Lübeck branch
Von Mehren, the Danish branch and family in Bergen, Norway
These three branches seem to be the only ones of the many in the 17th century in Hamburg living persons
who have continued the famly.

The name's original and correct spelling, from which all these variations has been derived, was, as
evidenced by following:
Van der Meeren.
As for the origion and explanation of the name keep in mind that the word Meer in Dutch means "see"
(realize) water and then quote some sections of Johan Winkler's book: De Nederlandsche Geslachtsnamen
on Oorsprong, Geschiedenes one Betsekenis "(1885). (Translation):
Very numerous are the family names that are on loan from the general geographic names. Be it now that
such names consists of no more than individual words (e.g. generic names Dijk, Dam, Berg, Quin) or that
they are compound with articles (de Berg, T'Felt, the Vymer) with proportions (van Dam, van Quin, up
Mar (Opmaer) voor Quin) or as well the proportions of Article (van den Berg, By deWeg, Ter Meulen) It
is not only those genera that carry these common names, that most often numerous, but most of these
names are also mutually unrelated families.
Family names with a single van in front, being in figure surpassed by geographical names besides this preposition
also has an article in front. The proportioned is of course in front of the article, such as: van den, and the van der
(which is a very good but outdated form of the conjugated article) and van hat that mostly occurred contracted to
Van't. Examples of such family names are Van der A_ker Van der Beck, Van der Besche, Ven den Bergh, Van der
Heyden, Van der Meere, Van der Meire and Van der meer, Van de Putte, Van der Zea etc. ...
The preposition Van and the conjugated article is often contracted into a single word was, for example.
Vermeer, and Versluys,is contracted by Van der Meer and Van der Sluys. Vermeer, Vermeire, Vermeer,
Vermairen, also half German: Vermehr.
As a result, it seems the full form of these names with "van der", generally parallel with the
contracted configuration with "ver". For example. Vertean next toVan der Baan etc. (Meerstre is the
Friesian form of the name van der Mehren (Dutch) and Vermeire (Flemish) name that Meersch has no
affiliation with Van der Meeren as Meersch means marshland.


hvem var Joachim von der Mehren captein ? som også brukte Ter Meulen ,  Arnfrid meland tok opp dette for en stund siden ang von der Mehren navnet   , skal det tyske arkivet finne dette ut før oss her i Norge ? husk denne siden her er kun forskning av en linje av min og jonny sin slekt . jobber vi sammen viser vi at vi er bedre en det Tyske og Danske arkivet , Det mange som holder på med denne slekten . Husk at dette er bare Forskning så ikke bli sint  smil og alt blir bra :)

 

mvh jan harald

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet i dag, 17:33

Hei alle sammen . Etter mye arbeid med og finne opphavet til Joachim så lurer jeg på en ting .  Er vi enig at dette er en militær slekt ? Han var født i Hamburg 1645 . Vi har ingen bevis for at han var bror til Jørgen .  Er det mulig at han het noe annet en joachim ? han brukte jo navnet Ter Meulen i Breitenburg Hamburg , men fornavnet Joachim kan han ha endret det i Norge ? Er det mulig at han er et opphav av Herman thor Molen født 1505 ?  johan-van-der-meulen-militær kan dette hvere samme slekt som joachim ? jeg for ikke noe klare svar noen stede om joachim det er nesten som han er en eventyr person . jeg har sendt mange eposter til Tyskland og de bare antyder ikke fakta .  Kaptein Joachim Ter Meulen kommer til og stå som en gåte hvor hans opphav kommer fra , Men takk for hjelpen til dere alle .

 

Dear Harald,
>> no - I was not able to find out any traces of the family in Hamburg
>> except Paul zur Mühlen. But I would like to direct you to the fact that
>> the castle of Breitenburg which seems to be important for your
>> questions, is not situated in Hamburg but about 20-30 km outside the
>> city. So Hamburg seems to be a wrong trace. Breitendorf was a castle of
>> the counts Brockdorf-Rantzau in the land Schleswig-Holstein who served
>> in many cases in the Danish army. You know, the Danish King was King of
>> Norway and also duke of Schleswig and Holstein and so I believe that
>> Joachim Thormölen was officer of the Danish Crown. Perhaps you can find
>> more in the archives of Copenhagen.
>> The text I sent you today refers to the regions where our family
>> probably came from.
>> I try to mail you the foto as pdf and I hope it will arrive well.
>> Kindest regards
>> Patrik

Dear Jan Harald Fosse,
> you are right, the Dutch form ter Meulen, which is pronounced as the
> Low German t(h)or Mölen, has to do with our family name. In some
> regions of the Netherlands they prefer the form ter Meulen, mostly ter
> Molen, in Northern Germany tor Mölen.
> The older form was van der Meulen, van der Molen, von der Mölen etc.
>
> Patrik von zur Mühlen
 

Dette er alt vi har etternavnet og en liten tråd , I danmark finner de ikke joachim i deres arkiver , Men mulig det er noe i det kongelige bibliotek om etternavnet Ter Meulen .

 

Paul zur Mühlen (ca. 1613-1657) han bodde noen i Hamburg . hvem er han ? kan dette vere faren til joachim ?

 

mvh

jan harald

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , Etter en større dna test som tatt av meg sammen med Sigmund Steinsbø , Så er fakta om min DNA test. Mine største DNA blokker ligger fra Tyskland og sentraleuropa.
jeg har 57 prosent på vest- og sentraleuropa og 34 prosent Skandinavia som de største blokkene . Fakta  jeg kan ikke svare på dette ang min Dna test da det er andre personer her på forumet som har analysert min dna. PS bonde blod og bonde blod tja så feil kan noen ta !! .
mvh
jan harald fosse

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at du var litt mer konkret i dine postinger på dette forumet, Jan Harald. Det er greit at du mener dette, men jeg ser ikke helt hensikten med å poste det her - så lenge du fortsatt står på "jeg vet det, men vil ikke si det...".

 

Hvis du har noe å komme med, som tåler innsyn, så vil jeg gjerne se det. Hvis ikke - så synes jeg vel at du skal holde det for deg selv.

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Romslighet", hva betyr det i slektsforskning? Å slakke av på kravene til dokumentasjon?

 

Her har vi en person som har holdt på i flere år og sikkert brukt en formue på å skaffe seg fine aner. En god stund var det keiserlig han ville være, nå dreier det seg om en mulig kobling til platt-tysk lavadel.

 

Huff og huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Cai wig

håper du ikke holder på med slektforskning . Trist og lese hva du skriver uten at du har peiling på hva vi jobber med sammen med mange andre her på arkivet . huff og huff

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.