Gå til innhold
Arkivverket

Er Von der maulen samme slekt som ther maulen ?


guest
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg litt . etter jeg kontaktet en Tysk historiker som mener at joachim thormølen født holsten -Hamburg kommer fra en von maulen slekt ? Er det noen som har hørt eller lest om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg limer inn lenke til denne tråden til orientering for dei som les spørsmålet. (Møhlen dukkar vel opp i #154)

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takker ,  men alt jeg har funnet ut av dette ang min mors slekt er at de kommer fra halve Europa som reisende og noen fra Tyskland . men som en skrev til meg ang denne Meulen slekten så skiftet de de navn når de kom til Norge til Thormøhlen . Er dette samme slekt som von der meulen ? jeg ser at dette ledde i familien min drev med Vinfarm og skipsindusti i Hamburg og Holsten . de hadde også mye kontakt med fam Greve og Danske kongen den gang , Og  joachim thormøhlen født 1640 -1693 var sjef for granvind kompaniet da er du noe stort , den vanlige mann i gaten ble ikke sjef for granvind kompaniet på 1600 tallet . så jeg tror denne slekten var noe stort en gang eller dette ledde av min slekt men . de har også egent Coat of Arms

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at Joachim kommer fra Holsten Hamburg det gjør også Jørgen og begge er fra holsten . det var kun to med samme navn Thormøhlen
  her i Norge på den tid så muligheten eller sansynligheten er nå ganske sikkert at de var brødre . Men vist de ikke var brødre så  så er det greit . joachim thormøhlen  eller som han heter der meulen . hva for dere til og si at de ikke var brødre ? om vi ser på faren  Hinrich Thor Møhlen ca 1565  og Joachim Thor Møhlen F 1645 det samme med Jürgen Thor Møhlen ca 1640 . hva tror dere er de brødre ? ønsker og høre noe fra flinke fag folk her på arkivet :) hvem løser denne saken :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim thor Møhlen. 1645 - 1693.  Kaptein, sjef for Det hardangerske kompani militær familie; Kallenavn Jochum Født i Hamburg Tyskland  flyttet til Bergen og videre til granvin, Var Joachim thor Møhlen en gren av den kjente Van Der meulen slekten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim thor Møhlen. 1645 - 1693.  Kaptein, sjef for Det hardangerske kompani militær familie; Kallenavn Jochum Født i Hamburg Tyskland  flyttet til Bergen og videre til granvin, Var Joachim thor Møhlen en gren av den kjente Van Der meulen slekten ?

 

Er det forsatt Google du bruker som kilde?

 

I så fall burde du nå etter alt som har skjedd tidligere forstå at den kilden holder ikke i det hele tatt! Hvem som helst kan i dag produsere det reneste vås på nettet, og så lenge det ikke finnes seriøse kildehenvisninger er det ingen seriøse slektsgranskere som verken kan eller vil hjelpe

 

Den dagen du henviser til en skikkelig kilde så er det mulig at noen kan hjelpe deg, men det må være en kilde du tror er mer pålitelig enn selve kirkeboka. I en annen godt kjent debatt påsto du hardnakket at også kirkebøkene var feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad . kilder sper jeg på en definisjon til Hr. Fosse . Definisjonen har jeg " lånt " fra en sindig og staut Hedmarkning som ikke likte all snøen som falt i år på hyttetaket sitt oppe på Sjusjøen .

 

En definisjon

En primærkilde er den kilden “ som ligger nærmest i tid og rom til det som skjedde , blant de kildene vi har til rådighet “

Altså kan vi også si at også de eldre folketellingene en primærkilde i og med at de ble utført ved at en funksjonær gikk fra gard til gard og skrev ned data . Dataene han skrev ned var nærmest i tid og rom til det som skjedde . Men en må huske på at ingen av de som ble spurt om alder måtte legitimere seg Her var det virkelig rom for å “ juge på alderen “ noe som til stadighet går igjen og igjen ……

Derfor mener jeg at dåpen til hver enkelt , og hva presten skrev om den i kirkeboken er den eneste primærkilden vi kan stole på , selv om det finnes eksempler på feil der også . Dåpen lå nærmest i tid og rom til det som er det viktigste i ens liv....nemlig fødselen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad . kilder sper jeg på en definisjon til Hr. Fosse . Definisjonen har jeg " lånt " fra en sindig og staut Hedmarkning som ikke likte all snøen som falt i år på hyttetaket sitt oppe på Sjusjøen .

 

En definisjon

En primærkilde er den kilden “ som ligger nærmest i tid og rom til det som skjedde , blant de kildene vi har til rådighet “

Altså kan vi også si at også de eldre folketellingene en primærkilde i og med at de ble utført ved at en funksjonær gikk fra gard til gard og skrev ned data . Dataene han skrev ned var nærmest i tid og rom til det som skjedde . Men en må huske på at ingen av de som ble spurt om alder måtte legitimere seg Her var det virkelig rom for å “ juge på alderen “ noe som til stadighet går igjen og igjen ……

Derfor mener jeg at dåpen til hver enkelt , og hva presten skrev om den i kirkeboken er den eneste primærkilden vi kan stole på , selv om det finnes eksempler på feil der også . Dåpen lå nærmest i tid og rom til det som er det viktigste i ens liv....nemlig fødselen .

 

Riktig at folketellinger også er en primærkilde, men........da i original tilstand. Ikke de avskriftene vi har tilgjengelige. De er skrevet av årtier etter selve hendelsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikkje noko som er spesielt for folketeljingar. Alle avskrifter bør sjekkast mot original dersom den er tilgjengeleg. Elles meiner eg at folketeljingar er temmeleg unøyaktige kjelder, slik det er nemnt ovanfor.

 

Eit problem når ein går eit stykke bakover i tid er at det finst ofte lite av både folketeljingar og kyrkjebøker. Så er spørsmålet til dei som har kunnskapar om dette korleis ein (eventuelt) skal gå fram for å forlenge eit slektstre bakover i tida før kyrkjebøkene kom. Internett kan brukast som leietrådar, men som Lars O. har påpeika mange gonger finst det mykje tull og mange feilaktige (falske) slektstavler der ute. Kva for kjelder kan ein bruke dersom ein skal forske på slekt langt tilbake i tid? (Middelaldergenealogi er eit felt eg ikkje har sett meg særleg mykje inn i, og det vert vel slik til det kjem dagar der eg har svært god tid).

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein søkjer på ulike variantar av møhlen, thormollen osv. på forumet vil ein få treff i mange gamle trådar. Kanskje kan det finnast interessante tips eller opplysningar der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber med sjøfartmuseumet vi trenger hjelp av fag folk som dere .

 

Hei,

Her er noen forslag:

http://nbl.snl.no/Jørgen_Thormøhlen#menuitem1 her står det hvem som var Jørgens foreldre

prøv Trygve Fett (tidligere direktør i Gamle Bergen Museum)

Forsvarsmuseet i Oslo: http://forsvaretsmuseer.no/nor/Forsvarsmuseet/Om-Forsvarsmuseet

Se her: https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Bibliografi:Hardanger kan event være et tips å sjekke bygdebøker fra Hardanger.

Hør med dette museet: http://www.hardangerogvossmuseum.no/norsk/aktuelt.aspx

Hør også med militær-historiske foreninger.

Med vennlig hilsen

Bård Gram Økland

Undervisningsleder ved Bergens Sjøfartsmuseum
55 54 96 03 - 481 57 516
www.bsj.uib.no
www.facebook.com/Sjofartsmuseum


mange mener han er bror til jørgen noen mener at joachim er van Der meulen slekten , ang joachim så ønsker de og ha han med i museum for mulig bergen og militer museum håper vi kan hjelpe til alle sammen . militær-historiske er også på banen


Er det forsatt Google du bruker som kilde?

 

I så fall burde du nå etter alt som har skjedd tidligere forstå at den kilden holder ikke i det hele tatt! Hvem som helst kan i dag produsere det reneste vås på nettet, og så lenge det ikke finnes seriøse kildehenvisninger er det ingen seriøse slektsgranskere som verken kan eller vil hjelpe

 

Den dagen du henviser til en skikkelig kilde så er det mulig at noen kan hjelpe deg, men det må være en kilde du tror er mer pålitelig enn selve kirkeboka. I en annen godt kjent debatt påsto du hardnakket at også kirkebøkene var feil

 

helt rett jeg jobber litt sammem med museumer . jeg prøver så god jeg kan det hadde vert fint vist sjøfartmuseumet hadde fått hjelp av dere jeg hadde også blitt glad :) du er proff jeg er amatør la de proffe komme på banen sier jeg :)

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ther - Thor . Der , Er det samme som Von . dette fikk jeg nå vite av en meget kjent slektsforsker for 5 min siden  . jaoachim von meulen fra holsten hamburg . Thor er von møhlen var meulen eller mullen .utalelsen er fra kjente Trygve Fett for de  som kjenner til han .  har pratet med han for 5 min siden på tlf

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men da har du jo fått svar på spørsmålet ditt :-)

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kjente slektsforskeren Trygve Fett har jeg ikke hørt om. Har han vært aktiv i miljøet eller skrevet noen genealogiske artikler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok Lars . en grei kar som ønsker og hjelpe . jeg vet ikke om alt dette er rett ang hva han sa til meg men jeg hører på dere denne gang :) alt skal godkjennes av proffer tror det er best hehe enig  ? :)


Den kjente slektsforskeren Trygve Fett har jeg ikke hørt om. Har han vært aktiv i miljøet eller skrevet noen genealogiske artikler?

 

ja han har vert med fossen ang boken om jørgen tormhølen og hatt noen uttalelser i media ang denne slekten

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok Lars . en grei kar som ønsker og hjelpe . jeg vet ikke om alt dette er rett ang hva han sa til meg men jeg hører på dere denne gang :) alt skal godkjennes av proffer tror det er best hehe enig ? :)

 

 

ja han har vert med fossen ang boken om jørgen tormhølen og hatt noen utalelser i media ang denne slekten

Da er nok TF den du skal stole på. Virker som han har jobbet mye med denne familien. Og jeg lærte noe nytt i dag. At "thor/ther" var det samme som "von" var nytt for meg, men så har jeg ikke holdt på med dette så lenge heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok jeg vet ikke om dette er rett . men vi for se hva han skriver her snart . ellers om noe vet noe sitter vi pris på det .

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men da har du jo fått svar på spørsmålet ditt :-)

 

nei Lars . du er fag mannen her så : :) kommer joachim fra Van Der Meulen slekten ?

"Ter" betyr ved, "von"/"van" betyr fra

 

ja Von er fra Ter er ved men jeg tror TF er inne på noe da han er kjent her i bergen ang historie , men jeg er amatør her så jeg stoler på dere :)

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , jeg tenkte noen som har jobbet og slete sammen med meg så lenge ønsker og se eiendommen til thor møhlen så jeg var på besøk der i dag . denne prakt villaen er thor møhlen sitt hjem og er fra 1600 tallet .

post-5205-0-95946700-1397145784_thumb.jpg

post-5205-0-42995000-1397145797_thumb.jpg

post-5205-0-29307000-1397145840_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du i slekt med von Møhlen?

 

vet ikke tror ikke det , men jeg var nå der oppe i dag så jeg tok nå noen bilder . hardager museum sender to sider ang min slekt Joachim thor MøhlenABT 1645 - 1693 Kaptein, sjef for Det hardangerske kompani1645, (Thormøhlen) Granvin,  om jørgen er i denne slekten vet jeg ikke så jeg legger alt ut her som kommer fra museumet ang joachim  , for det sikkert i posten om to dager .

jeg ser at noen her på arkivet sier joachim og jørgen var brødre men jeg finner ingen bevis for det . så for vi se hva de sender fra museumet i hardanger .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags slektsforhold har du til Joachim? Er det en ? X tipp?

 

alt ang min slekt skal ned i en bok om det er fra x tipp eller oldefar så vi har det i slekts bøker og det ikke blir noe mistforståler i fremtiden .  det er min slekt tjent med og derfår er jeg til bake her på Arkivet . :) ikke mere første side på aviser eller andre mistforståler eller bygde historier . det er derfår spør jeg dere pent om hjelp  nå ønsker jeg bare og få avklart om vi har samme stamfar fra Holsten Tyskland som Jørgen thormøhlen så vi vet vi alt om denne slekten . jo noen sier at vi har det andre sier at joachim er mulig fra en annen gren Van Der meulen jeg vet ikke mere en det . men sant skal sies Lars jeg blitt fasinert av denne møhlen slekten .

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.