Gå til innhold
Arkivverket

Er Von der maulen samme slekt som ther maulen ?


guest
 Del

Recommended Posts

Romsligheten gjelder vel det å la folk få beholde sin entusiasme og glede med det de holder på med, det har ingenting med kravet til dokumentasjon å gjøre.  Noen har visst en egen glede ved å "skyte ned" andres moro, Unødvendig, spør du meg. !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper Fosse fortsetter. Det er god underholdning og det er tross alt ikke så mye man kan le og smile av her inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit :) da har vi fått svar fra Nederland og Danmark . ikke mye som tyder på at han kommer fra disse to landene . Da går jeg til bake til Tyskland . Det jo også muligheter etter ( møte med arkivet i Bergen i går ynvge Nedrebø) at Joachim  er nok født i Tyskland sier Arkivet i Bergen . Han kan mulig komme fra Bremen som Hamburg men sansynlig Tysk .   arkivet har lite om Joachim Thormøhlen
i sine bøker ,  så og lete videre her i Norge blir vanskelig , Joachim kan ha brukt et seil her i Norge og underskrift hannes skal finns et sted , Er det noen som kan hjelpe meg med og finne seilet og underskriften til joachim ? Det kan mulig ligge noe i arkivet i oslo ? Husk dette er bare forskning ikke fakta ! litt om navnet Ter Meulen se her

http://www.heraldischedatabank.nl/databank/indeling/gallery?q_searchfield=Ter+Meulen

 

 

mvh jan harald

 

 

Dear Mr. Fosse,



Thank you for your e-mail. Unfortunately, we cannot help you with more information regarding your ancestor Joachim Ter Meulen.


I have searched through our collections, but I could not find any reference to the family Ter Meulen.



I would like to advise you to direct your question to the Central Bureau for Genealogy (http://www.cbg.nl/index.php/EN?taal=EN)

Also, there is a possibility that you can find more information about the family Ter Meulen at the ‘Hoge Raad van Adel’ (http://www.hogeraadvanadel.nl)



I hope that this is of some help to you and I wish you good luck with your research.



With kind regards,

Krista van Loon





C.J.M. van Loon

Archivist

Koninklijk Huisarchief



Paleis Noordeinde

Postbus 30412

2500 GK Den Haag



Tel: 070-3624701 tst. 2332

Mail: cjm.vanloon@dkh.nl

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Som noen av dere vet . Så har jeg og min familie tatt to store dna tester . Det er jo sån at 35 prosent av min dna er fra skandinavia og nesten 60 prosent er fra Munchen og Württemberg - Hohenzollern  området . Dette er jo litt rart og gøy og jobbe videre med .

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser og imponeres over din Jan Harald Fosse' s evne og utholdenhet til å jobbe videre med det du tror på, tross motbør og til dels mobbing fra andre her inne.

Slektskap eller ei, jeg håper du klarer å finne en bekreftelse eller utelukkelse en vakker dag, og dermed ro i sjela

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei , vi har tatt 5 tester  Den store y dna testen hos bernidotte og falk og en Family Finder test hos FTDNA . + Noen mindre tester . Nå tar jeg en pause .

 

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har du vel dekket det meste. Får du noen tyske matcher i Family Finder, og hva sier myOrigins? Jeg er ellers enig med Hilde Rossing i at du skal ha ros for at du står på  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja , der var det mye info . Takk for hjelpen Knut Fasting

 

fabelaktiv knut denne var meget interessant . jeg takker og bukker :)

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

laila jacobsen your mother

Hanna Sofie her father

Anne Sofie his mother

Lars her father

Ingeborg his mother

Odd her father

Britha Velure his mother

Guro Eidnes her mother

Anna Aga her mother

Lars Aga her father

Odd Måge his father

Anna Måge his mother

Torbjørn Ormson Måge her father

Herborg Samsonsdatter Sundal his mother

Herborg Pedersdtr. Torsnes her mother

Peter Nilsson på Torsnes her father

Nicolaus Ragnvaldsson til Brandvig his father

Ragnvald á Steig í Gudbrandsdalen his father

Ónefnd Hákonardóttir his mother

 

jeg legger ut dette da jeg fikk denne linjen tilsendt av en kjent bruker , kan dette hvere rett ?

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del av den samme linjen som du har, men som far til Nicolaus Ragnvaldsson til Brandvig, har jeg ikke Ragnvald på Steig i Gudbrandsdalen. Dette står i Sunnhordlandsslekter I, helt framme i boken (nye resultater som Roald Lyngvær har skrevet opp i 1984):

Brandvik- slekten. 1 Ragnvald Nilssen på Steig i Gudbrandsdalen som var ridder og riksråd samt lagmann på Opplandene var ikke far til Nils Ragnvaldsen på store Brandvik. Trolig het faren Ragnvald Nilssen. Det er mer sannsynlig at slekten var svensk. En Nils Guttormsen, herredsfogd på Wasbo i Sverige er nevnt 1425 og bruker samme våpenskjold som Brandvik- slekten. Han kan være farfar til Nils Ragnvaldsen på Store Brandvik.

11 b. Peder Nilssen på Torsnes hadde datteren Kirstine som var gift med Torbjørn Olavsen på Sandven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett på linja lengre bakover selv så vet ikke, men siden jeg fant noe i boka om leddene i linja som du har, så ville jeg informere om det. Men hvordan Lyngvær har funnet det ut vet jeg ikke, men han har skrevet bygdebok for bl.a. Vossestrand, så tror han er dyktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis linja di stemmer bakover til Nicolaus Ragnvaldsen så blir det interessant lengre bakover, fordi Nicolaus var gift med Herborg Bårdsdtr. Torsnes. Den slekta går helt tilbake til Viking på Torsnes, nevnt 1140, født før 1100. Men slutter av for i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del av den samme linjen som du har, men som far til Nicolaus Ragnvaldsson til Brandvig, har jeg ikke Ragnvald på Steig i Gudbrandsdalen. Dette står i Sunnhordlandsslekter I, helt framme i boken (nye resultater som Roald Lyngvær har skrevet opp i 1984):

Brandvik- slekten. 1 Ragnvald Nilssen på Steig i Gudbrandsdalen som var ridder og riksråd samt lagmann på Opplandene var ikke far til Nils Ragnvaldsen på store Brandvik. Trolig het faren Ragnvald Nilssen. Det er mer sannsynlig at slekten var svensk. En Nils Guttormsen, herredsfogd på Wasbo i Sverige er nevnt 1425 og bruker samme våpenskjold som Brandvik- slekten. Han kan være farfar til Nils Ragnvaldsen på Store Brandvik.

11 b. Peder Nilssen på Torsnes hadde datteren Kirstine som var gift med Torbjørn Olavsen på Sandven.

Slektslinjen er nok hentet fra geni, i profilen til Ragnvald finner jeg dette:

 

Først i 1998 kom det et forskningsbidrag trykt i NST som definitivt kaster nytt lys over en del av forfedrene til Nils. Jeg skal nedenfor gi et kort sammendrag av den aktuelle artikkelen som er skrevet av den finske forskeren Marko Lamberg.

 
I følge den meget fyldige dokumentasjon som finnes i de såkalte «tänke-böckerna» (nedtegnet i Stockholm), besøkte rådmann i Bergen, «Niels ragualsson» Stockholm i desember 1475. Han hadde to formål med dette besøket. Dels skulle han bistå i forbindelse med en testamentarisk gave fra en kollega (rådmann Anders Nilsson) til byens Storkyrka. Saken gjaldt donasjon av et sølvbelte.
 
Det andre formålet var å ivareta sine egne interesser i forbindelse med en arvesak. Omstendighetene omkring denne arvesaken gir mange nye opplysninger. På slutten av sitt opphold i Stockholm solgte Nils en «tomt och en källare» til skomakeren Gottskalk Magnusson Hage som Nils kaller sin nære slektning. Noen flere opplysninger om denne skomakeren finnes ikke. Omtrent samtidig hadde Nils i retten krevd hustru Elin, «en överskärareänka» for fire mark. Dette kravet måtte Nils gi opp, en av disse to personene, Gottskalk og Elin, blir i Lambergs analyse nøkkelpersonene i opprullingen av forfedrene til Nils. Lamberg tolker dette slik at det er helt usannsynlig at en rådmann i Bergen skulle ha skaffet seg en eiendom i Gamla Stan i Stockholm med sikte på f.eks. forretningsmessig utleie. Eneste alternativ synes å være at Nils må ha fått eiendommen gjennom arv, og at eiendommen må ha tilhørt en av hans nære slektninger.
 
Nå er det slik at de stockholmske «tänkeböckerna » også gir interessante opplysninger om en «Ragvald överskärare», en håndverker som hadde spesialisert seg på etter-behandling av ulltøy. Lamberg viser i sin artikkel at den tomta som Nils i 1475-76 solgte til skomakeren Gottskalk Hage, 30-40 år tidligere hadde vært eid av Ragvald (i alle fall en del av tomta). Lamberg konkluderer ut fra dette med at Nils må være sønn til denne Ragvald, og at Elin hadde vært gift med Ragvald. Hun var dog ikke Nils’ mor, men hans stemor.
 
Parallelt med dette, inngikk Nils en avtale med hustru Birgitta, som blir kalt for Karl Joanssons enke, om den arv som tilfalt Nils og hans bror, biskopen på Island, Olav! Slektskapsforholdet til Birgitta og Nils er ikke klart. Men hvem er den islandske biskopen Olav som Nils kaller sin bror? spør Lamberg. Og han gir også svaret:
 
På 1400-tallet hadde Island bare én biskop med navnet Olav, nemlig Holarbiskopen Oláfur Rögnvaldson som var biskop fra 1458 til han døde 1495. Biskop Olav hadde overtatt bispestolen etter sin (og Nils’) onkel Gottskalk Könekeson som fungerte i perioden 1442-57. Far til Ragvald og Gottskalk skal ha vært norsk ridder (Køneke Gottskalkson) hvis onkel igjen, Jon Skalli Eiriksson, var biskop på Island (Holar) i perioden 1357-1390, etter å ha vært biskop på Grønland i perioden 1348-57. Når vi i tillegg til dette vet at sønn til Nils Rag(n)valdson, nemlig Gottskalk som døde i 1520, også ble biskop på Holar, har vi i følge Lamberg virkelig å gjøre med et biskopdynasti. Lamberg avslutter artikkelen sin med en interessant sosiologisk betraktning:
 
Rådmannen Nils Rag(n)valdsons familie preges av en meget stor sosial spredning. Rådmannen ser ut til å ha hatt i alle fall 3 brødre: Biskop Olav, presten Per og (?) skomakeren Gottskalk. Faren var håndverker og onkelen var biskop. Lamberg snakker om «de nordiska medeltidssläkternas elasticitet ». Selv om farsslekta til Nils hadde produsert mange fremtredende samfunnsmedlemmer, konstaterer Lamberg at sønn til Nils, Guttorm Nilsson, som seinere overtok som rådmann i Bergen, var så misfornøyd med farsslekta si, at han overtok morsslektas (Sandven/Torsnes) slektsvåpen. Med Lambergs artikkel ser et av de mange mysteriene i den hardangerske ættehistoren langt på vei ut til å være løst. 1)
 
1) Marko Lamberg: «Bergensrådmannen Nils Ragvaldsson och hans norsk-svensk-isländska släkt». NST 1998,bd. 2
 
 
For flere av slektene i slektslinjen så burde ellers Jo Rune Ugulens avhandling undersøkes.. http://www.ub.uit.no/ansatte/jorune/Avhandlingrevidert.pdf
Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

takker jeg fikk noe sendt fra Geni og jeg tok kontakt med de , jeg ser kun på dna tester nå og må kjekke det opp her på forumet .denne fikk jeg også fra Geni fra en bruker her ,

 

 
jeg vet ikke om jeg skal tro på dette hehe
 

 

 

Vel, man skal vel aldri stole på noe som ikke er basert på gode kilder..

Linjen er jo feil, da Nicolaus sin far ikke var Ragnvald på Steig i Gudbrandsdalen.

Så denne linjen er ikke noe å samle på... Linjen opp til Måge og Torsnes bør uansett undersøkes, da det er mange fallgruver i den perioden. Men er dette din slekt Jan Harald? Har selv både Måge og Torsnes (Galtung) som angivelige forfedre, men jeg mangler noen avgjørende kilder.

 

Ellers bør man alltid være skeptisk til alle kilder uansett opphav, både digitalt og skriftlig..

De beste forskere kan også ta feil, men de er selvsagt mer å stole på enn databaser og nettsider.

Viktigst uansett er å se etter referanser og kilder, uten disse har "forskeren" tatt fra andre muligheten til å etterprøve resultater og har da noe å skjule..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg ikke husker feil kommer disse linjene fra arkivet .  men jeg må kjekke det opp mere . jeg sletter dette Gine det er bare tull der . men jeg la det ut her ang min dna test som ble tatt kunne jo dette mulig stemme ? takk for hjelpen

 

 

 

laila jacobsen your mother

Hanna Sofie her father

Anne Sofie his mother

Lars her father

Ingeborg his mother

Odd her father

Britha Velure his mother

Guro Eidnes her mother

Anna Aga her mother

Lars Aga her father

Odd Måge his father

Anna Måge his mother

Torbjørn Ormson Måge her father

Herborg Samsonsdatter Sundal his mother

Herborg Pedersdtr. Torsnes her mother

Peter Nilsson på Torsnes her father

Nicolaus Ragnvaldsson til Brandvig his father

Ragnvald á Steig í Gudbrandsdalen his father

Ónefnd Hákonardóttir his mother

 

her må jeg ha hjelp . jeg finner ikke ut av at dette er feil . så om dette er feil må vi legge ut rett .

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg ikke husker feil kommer disse linjene fra arkivet .  men jeg må kjekke det opp mere . jeg sletter dette Gine det er bare tull der . men jeg la det ut her ang min dna test som ble tatt kunne jo dette mulig stemme ? takk for hjelpen

...

Ikke alt du finner på geni er feil, men hvis man håper å finne riktige opplysninger om slekt før 1600, så er nok hverken geni, myheritage, ancestry, geneanet eller andre lignende databaser og nettsider noe særlig å stole på. Men de kan være nyttige for å få kontakt med slekt og for å finne spor som kan lede frem til primær og sekundærkilder (Å finne kildene til det som står må alltid være utgangspunktet).

 

For slekt før 1600 og kirkebøker, så er det lite kilder og endel forhastede slutninger (både skriftlig og på nett)... Her kreves det mye innsikt og da er det greit å ha kjennskap til forskning som er gjort av de som kjenner denne perioden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Men er dette din slekt Jan Harald? Har selv både Måge og Torsnes (Galtung) som angivelige forfedre, men jeg mangler noen avgjørende kilder.

 

Eg hugsar ikkje kor nøye ein sjekka greina bakover i tråden "leter etter min mors slekt", men slektstreet som K. Brudvik laga i den samanheng endar med Brita Magnusdtr. Velure:

http://genealogy.brudvik.org/getperson.php?personID=I118&tree=fosse

Dersom ein følgjer Geni kjem ein vidare bakover. Som mange har nemnt før inneheld slektstre frå internett som f. eks. Geni mykje tull, og alle slektsforhold må difor sjekkast grundig mot kjeldene.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg håper på at jeg kan stole på dna som viser 34 P  scandinavia og 60 prosent fra Tyskland og nedover . ja det blir mye rot 4 år med leting etter etterslekten , Alt fra bygdehistorier også videre , det har ikke hvert lett og lett er det ikke . Men jeg håper at Dna kan gi noen svar i vider slektsgranskning .  Ellers tror jeg det er sundt og ta en pause nå .

 

mvh jan harald

post-5205-0-99627300-1429227696_thumb.jpg

post-5205-0-71147900-1429227712_thumb.jpg

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg håper på at jeg kan stole på dna som viser 34 Norsk og 60 prosent fra Tyskland og nedover . ja det blir mye rot 4 år med leting etter etterslekten , Alt fra bygdehistorier også videre , det har ikke hvert lett og lett er det ikke . Men jeg håper at Dna kan gi noen svar i vider slektsgranskning .  Ellers tror jeg det er sundt og ta en pause nå .

 

mvh jan harald

Hvis du trykker på expand all, så blir det mer forståelig..

Regner med at du mener 34% Scandinavian og 60% Western & Central European?

 

Genetisk er det veldig vanskelig å skille mellom enkelte land i Europa.

Vi er jo alle en salig miks av diverse befolkningsgrupper..

 

Men det er veldig varierende hvor treffende prosentene man finner i Myorigins er, 

de kan gi en sannsynlighet, men må ikke tas for bokstavelig.

 

Ellers ser det ut som at du har litt Finsk og 1%South/Central Asia (Reisende slekt?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.