Gå til innhold
Arkivverket

Borgerbrev i Skien


Bjarne Rosenstrøm
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med slektsforskning har jeg funnet ut at min tipp-tipp-tippoldefar tok borgerbrev som skomaker i Skien. Det jeg lurer på er om det i Statsarkivet i Kongsberg finnes kopier av borgerbrev ifra Skien?

 

Hans navn var Arne Hansen Skredsholdt (mange stavemåter på efternavnet), han var født ca. 1770 (hvor??) og døde den 20. mars 1835 i Skien, 65 år gammel. Han er ikke registrert i folketellingen i 1801 og jeg tror han er innvandret ifra Danmark.

 

De første opplysningene om han dukker opp i kirkeboken for Skien ved dåpen til hans eldste sønn Johannes i 1813. Før det er det ingen opplysninger om fødsel, konfirmasjon, giftemål eller lignende. Ved hans andre sønn Hans sin dåp i 1816 er han benevnt "skomakermester," noe som vel indikerer at han har borgerbrev i byen for å kunne kalle seg det.

 

Jeg vil derfor tro at han er kommet til Norge (Skien) i perioden ca. 1810-1813 og at han har fått borgerbrev ca. 1810-1815.

 

Er dette noe arkivet har mulighet til å finne ut av?

 

M.v.h. Bjarne Rosenstrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra C.S. Schilbreds "Borgerbok for Skien, Porsgrunn, Brevik, Langesund og Stathelle med tilliggende distrikter", Brevik Historielag, 1956:

 

Arne Hansen Skresholdt. Hadde attest av 12/6 1811 fra enken etter avd. skomakermester Lars Lindstad på Kongsberg om 5 års læretid. Borgerbrev som skomakermester på Kongsberg 4/5 1809. B. som skomakermester til Skien 7/10 1812.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Stian Høiset

 

Vi har funnet borgerbrev fra 4.5.1809 for Arne Hansen Skresholt i magistratprotokoll for Kongsberg (nr. 1), se vedlegg. Dette borgerbrevet viser at han var fra Ringsaker. I magistratprotokoll for Skien (nr. 5) har vi funnet borgerbrev fra 7.10.1812 for Skresholt i Skien, se vedlegg .

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

post-2111-0-38868300-1397216479_thumb.jpg

post-2111-0-66051400-1397216490_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Stian Høiset

 

Vi har funnet borgerbrev fra 4.5.1809 for Arne Hansen Skresholt i magistratprotokoll for Kongsberg (nr. 1), se vedlegg. Dette borgerbrevet viser at han var fra Ringsaker. I magistratprotokoll for Skien (nr. 5) har vi funnet borgerbrev fra 7.10.1812 for Skresholt i Skien, se vedlegg .

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

 

En skulle vel da tro at "Skredsholdt" er ei forvansking av Skredshol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Stian Høiset

 

Vel ... takk, sikkert :-) Nå var det ikke jeg som spurte, jeg bare prøvde å framlegge tilleggsinformasjon, men opprinnelig poster (OP) er nok storfornøyd.

 

Jeg kan jo takke, personlig, for at dere har denne tjenesten. Veldig bra!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storfornøiet er nok bare forbokstaven. Har i så mange år prøvd å finne ut hvor Skredsholdtnavnet kommet ifra uten hell. Helt fantastisk. Tusen hjertelig takk! Nok et familiemysterium løst.

 

Har faktisk vært inne på gården Skredshol på Ringsaker tidligere, men da intet der ble fundet slo jeg det ifra meg. Ser ut til at jeg igjen må lete nærmere efter både her og på Kongsberg.

Endret av Bjarne Rosenstrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og takket være den informasjonen jeg fikk her av Stian Høiset og Riksarkivet på Kongeberg fant jeg min tipp-tipp-tipp-oldefars dåp på Ringsaker i 1770:

post-5217-0-11144800-1397560564_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hei

Det er med interesse jeg leser denne tråden. Jeg har så vidt startet på min slektshistorie, men ting tyder på at våre slekter krysser hverandre. Arne Hansen Skredsholdt er trolig far til min tippolderfar Johannes som du viser til. Jeg har ikke stadfestet at vi snakker om samme Johannes, men det skal jeg komme til bunns i. Johannes hadde en sønn som heter Christian sov var sjømann, og hans sønn het Thorleif og var postmester i Askim. Mulig dette er navn du kjenner igjen? Håper vi kan utveksle noen ord, og dele informasjon. Håper dette blir lest. Vennlig hilsen Knut Berg, Flekkefjord  

knut@fibermail.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er med interesse jeg leser denne tråden. Jeg har så vidt startet på min slektshistorie, men ting tyder på at våre slekter krysser hverandre. Arne Hansen Skredsholdt er trolig far til min tippolderfar Johannes som du viser til. Jeg har ikke stadfestet at vi snakker om samme Johannes, men det skal jeg komme til bunns i. Johannes hadde en sønn som heter Christian sov var sjømann, og hans sønn het Thorleif og var postmester i Askim. Mulig dette er navn du kjenner igjen? Håper vi kan utveksle noen ord, og dele informasjon. Håper dette blir lest. Vennlig hilsen Knut Berg, Flekkefjord  

knut@fibermail.no

 

Arne Hansen Skredsholdt og hans annen kone Anne Malene Johannesdatter fikk sønnen Johannes den 9. september 1813 i Skien. Han er videre konfirmert den 27. september 1829 i Skien samt viet med Anne Karine Jørgensdatter i Porsgrund i 1838. Hvis noe av dette stemmer snakker vi nok om samme person.

 

Arne H. Skredsholdt er min tipp-tipp-tipp-oldefar:

 

Arne Hansen Skredsholdt (1770-1835) - Andreas Arnesen Skredsholdt (1818-1863) - Hans Bernhardt Skredsholdt (1856-1885) - Maren Sofie Skredsholdt g. Rosenstrøm (1880-1952) - Bjarne Andreas Rosenstrøm (1907-1968) - Jan Fr. Rosenstrøm (f. 1943) - Undertegnede

 

Postmesteren som du referere til har jeg funnet under nettsøk, og jeg har jo antatt at han var i familien et eller annet sted, men jeg har aldri vist noe om efterkommerene til Johannes. http://digitaltmuseum.no/011011736611/portrett-postmester-thorleif-skresholdt

 

M.v.h. Bjarne A. Rosenstrøm

Endret av Bjarne Rosenstrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne Hansen Skredsholdt og hans annen kone Anne Malene Johannesdatter fikk sønnen Johannes den 9. september 1813 i Skien. Han er videre konfirmert den 27. september 1829 i Skien samt viet med Anne Karine Jørgensdatter i Porsgrund i 1838. Hvis noe av dette stemmer snakker vi nok om samme person.

 

Arne H. Skredsholdt er min tipp-tipp-tipp-oldefar:

 

Arne Hansen Skredsholdt (1770-1835) - Andreas Arnesen Skredsholdt (1818-1863) - Hans Bernhardt Skredsholdt (1856-1885) - Maren Sofie Skredsholdt g. Rosenstrøm (1880-1952) - Bjarne Andreas Rosenstrøm (1907-1968) - Jan Fr. Rosenstrøm (f. 1943) - Undertegnede

 

Postmesteren som du referere til har jeg funnet under nettsøk, og jeg har jo antatt at han var i familien et eller annet sted, men jeg har aldri vist noe om efterkommerene til Johannes. http://digitaltmuseum.no/011011736611/portrett-postmester-thorleif-skresholdt

 

M.v.h. Bjarne A. Rosenstrøm

Hei og mange takk for spennende svar.

Ja, det er rett at bildet du viser til er av min bestefar. Husker at bildet hang inne på postkontoret i Askim hvor jeg er vokst opp, og at jeg kunne se det gjennom vinduet hver dag jeg gikk til skolen. 

 

Slik jeg leser ditt oppsett så må det bare bli klaff her, selv om jeg ikke kan bevise det akkurat nå med harde fakta, men alle bjeller ringer. Jeg skal snart starte på denne delen av slekten, og vil utvilsomt komme med mer info etterhvert på et nettsted jeg holder på med. Men her er foreløpige "bevis": Min bestefar har skrevet på noen ark jeg har her "Johannes gift med Karine. De kom fra gården Skrishoel på Hedemarken og drev gårdsbruk i Porsgrunn. 4 barn; 3 gutter og 1 jente." Ingen år eller datoer, men de fikk sønnen Christian Bertenius Skresholdt 2/7 1859, som jeg altså nedkommer fra i rett linje. Så i går visste jeg ikke når denne Johannes var født, men jeg tok et google søk, og fikk opp siden som jeg legger ved som vedlegg. Her er et bilde av en Johannes født 1813. Fremdeles kan det være tilfeldigheter. Men når jeg så leter i en gammel eske på loftet av bilder jeg avfotograferte hos min gamel tante for 30 år side, så dukker samme bildet opp (!). Det står ikke navn på bildet, men det er i det minste samme mann. PS: Sigrid som også er avbildet på nettsiden som er vedlagt er også nevnt i bestefars papirer, men da på den andre siden av slekten.

Så det ser ut som dette kan være en liten snøball som kan rulle videre. PS: Vedlegget er hentet fra et betalings-nettsted hvor jeg ikke har konto. Hvis du er medlem der så kan du kanskje finne ut mer.

 

Jeg kan ikke bidra med noe mer bakover i tid, men kan etterhvert fylle på med info om skipper Christian f. 1859 og leddene bakover. Slik er min linje;  Johannes Skresholdt gift med Karine - Christian Skresholdt gift med Maren Johnsen - Thorleif Skresholdt gift med Jenny Karoline Tindlund - Inger Skresholdt gift med Johnny Berg - Meg

 

Vennlig hilsen

 

Knut Berg

Flekkefjord

post-7058-0-93092000-1424027359_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mere informasjon:

 

Arne Hansen Skredholdt gift 1. gang på Kongsberg den 7. april 1804 med Margrethe Elisabeth Arnesdatter Lie. Fikk følgende barn (alle født på Kongsberg):

- Hans f. 1805

- Anne Margrethe f. 1807

- Andreas f. 1809

- Berthe Marie f. 1811

- Margrethe Elisabeth f. 1812 (i Skien)

 

Hva som skjedde med disse barnene er ukjent. Margrethe Elisabeth dør den 25. april 1812 i Skien i forbindelse med datterens fødsel (datteren dør også).

 

Arne Hansen Skredsholdt gift 2. gang på Kongsberg den 27. desember 1812 med Malene Johannesdatter Liedemarch. Fikk følgende barn (alle født i Skien):

- Johannes f. 9. september 1813. Konf. 1831, gift 1838 i Porsgrunn med Anne Karine Jørgensdatter. Sønnen Jørgen f. 4. feb. 1840. Johannes var skomaker.

- Hans f. 2. mai 1816, konf. 1831.

- Andreas f. 26. september 1818. Gift 3. desember 1843 i Skien med Hedvig Sofie Christophersdatter. Fikk 5 barn.  

- Mathilde f. 15. juli 1825. Gift 1847 i Porsgrunn med matros Ole Pedersen.

 

Dette er vel egentlig så langt jeg har kommet med barnene til Arne Skredsholdt og deres efterkommere. Har for det meste konsentrert meg om min egen linje fra Andreas (1818-1863) og hans barn: Anne (1844-1853), Arnt (1847-1872), Christopher (1850-1852), Bernt (1853-1855) & Hans (1856-1885). Av disse var det bare min tipp-oldefar Hans som stiftet familie. Han giftet seg med Marie Pedersen (1856-1950) og fikk 3 barn: Maren (f. 1880), Peder (f. 1883) og Hans (f. 1885).

 

Noen bilder av disse forfedrene og formødrene har jeg dessverre ikke. Har dog liggende 2 gamle familiealbum ifra Skredsholdtfamilien, men da ingen har skrevet et eneste navn på noen av bildene er det meget vanskelig å vite hvem som er hvem.

 

Ser frem til videre utveksling av familieinformasjon.

 

M.v.h. Bjarne A. Rosenstrøm

 

 

 

 

Endret av Bjarne Rosenstrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mere informasjon:

 

Arne Hansen Skredholdt gift 1. gang på Kongsberg den 7. april 1804 med Margrethe Elisabeth Arnesdatter Lie. Fikk følgende barn (alle født på Kongsberg):

- Hans f. 1805

- Anne Margrethe f. 1807

- Andreas f. 1809

- Berthe Marie f. 1811

- Margrethe Elisabeth f. 1812 (i Skien)

 

Hva som skjedde med disse barnene er ukjent. Margrethe Elisabeth dør den 25. april 1812 i Skien i forbindelse med datterens fødsel (datteren dør også).

 

Arne Hansen Skredsholdt gift 2. gang på Kongsberg den 27. desember 1812 med Malene Johannesdatter Liedemarch. Fikk følgende barn (alle født i Skien):

- Johannes f. 9. september 1813. Konf. 1831, gift 1838 i Porsgrunn med Anne Karine Jørgensdatter. Sønnen Jørgen f. 4. feb. 1840. Johannes var skomaker.

- Hans f. 2. mai 1816, konf. 1831.

- Andreas f. 26. september 1818. Gift 3. desember 1843 i Skien med Hedvig Sofie Christophersdatter. Fikk 5 barn.  

- Mathilde f. 15. juli 1825. Gift 1847 i Porsgrunn med matros Ole Pedersen.

 

Dette er vel egentlig så langt jeg har kommet med barnene til Arne Skredsholdt og deres efterkommere. Har for det meste konsentrert meg om min egen linje fra Andreas (1818-1863) og hans barn: Anne (1844-1853), Arnt (1847-1872), Christopher (1850-1852), Bernt (1853-1855) & Hans (1856-1885). Av disse var det bare min tipp-oldefar Hans som stiftet familie. Han giftet seg med Marie Pedersen (1856-1950) og fikk 3 barn: Maren (f. 1880), Peder (f. 1883) og Hans (f. 1885).

 

Noen bilder av disse forfedrene og formødrene har jeg dessverre ikke. Har dog liggende 2 gamle familiealbum ifra Skredsholdtfamilien, men da ingen har skrevet et eneste navn på noen av bildene er det meget vanskelig å vite hvem som er hvem.

 

Ser frem til videre utveksling av familieinformasjon.

 

M.v.h. Bjarne A. Rosenstrøm

Takk nok en gang for nyttig info.

 

Du har kommet en del lenger enn meg, så derfor kan jeg ikke komme med opplysninger mer bakover i tid enn du har fra før. Men jeg skal etterhvert komme med info om denne Christian Berthinius Skresholdt f. 2/7 1859 og andre, men kan ikke det før jeg har kvalitetssikret data. Slik jeg ser det så fikk Johannes f. 9. sept. 1813 i alt 4 barn med sin 2. kone:

- Jørgen som du selv skriver,

- Christian (min oldefar) samt

- Carl Johan og

- Marianne.

De 2 sistnevnte har jeg ikke kvalitetssikret, og kun hentet fra denne linken http://www.geni.com/family-tree/index/6000000024035893974

 

Hvor i landet holder du til og når er du født?

 

Selv er jeg 1966 modell og bor som før nevnt i Flekkefjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk nok en gang for nyttig info.

 

Du har kommet en del lenger enn meg, så derfor kan jeg ikke komme med opplysninger mer bakover i tid enn du har fra før. Men jeg skal etterhvert komme med info om denne Christian Berthinius Skresholdt f. 2/7 1859 og andre, men kan ikke det før jeg har kvalitetssikret data. Slik jeg ser det så fikk Johannes f. 9. sept. 1813 i alt 4 barn med sin 2. kone:

- Jørgen som du selv skriver,

- Christian (min oldefar) samt

- Carl Johan og

- Marianne.

De 2 sistnevnte har jeg ikke kvalitetssikret, og kun hentet fra denne linken http://www.geni.com/family-tree/index/6000000024035893974

 

Hvor i landet holder du til og når er du født?

 

Selv er jeg 1966 modell og bor som før nevnt i Flekkefjord.

 

Her er sønnen Jørgen og hans familie ved folketellingen i Porsgrunn i 1875: Mange måter å stave Skredsholdt på!

 

004 02 Jørgen Arnoldus Skræsholt 1840 Porsgrund hf g Farer til Søs som Seilmager b 005 02 Inger Amalia Skræsholt 1843 Gjærpen Pr. Kone g   b 006 02 Hagebarth Severin Skræsholt 1866 Solum Pr. s     b 007 02 Krine!! Sofie Skræsholt 1870 Solum Pr. d     b 008 02 Johannes Skræsholt 1871 Solum Pr. s     b 009 02 Jørgen Amandius Skræsholt 1873 Porsgrund s     b 010 02 Kirstine Andrea Skræsholt 1875 Porsgrund d     b

 

 

Undertegnede er 1978-årgang og er bosatt i Halden.

 

M.v.h. Bjarne A. Rosenstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din bestefar viste altså at slekten kom ifra Skredshol gård på Ringsaker:

 

"Johannes gift med Karine. De kom fra gården Skrishoel på Hedemarken og drev gårdsbruk i Porsgrunn. 4 barn; 3 gutter og 1 jente."

 

I min familiegren var den vissheten borte. Ifølge min far fikk han høre som liten at familien kom fra en gård som het Skredsholdt og som lå i Telemark. En gård jeg aldri klarte å finne! !

 

Her er forøvrig oversettelsen av borgerbrevet til Arne Hansen Skredsholdt fra 1812 (fikk hjelpe her på forumet til å "oversette" det:

 

Aar 1812 den 7d October mødte for Magistraten

paa Scheen Raadstue Arne Hansen Skresholdt nu Boesiddende

her i Byen og her holder Dug og Disk, som anviiste saasom:  1: Een paa behørig

Stemplet Papiir under 12te Junii 1811 af Enken efter afdøde Mester Skoemager

Lars Lindstad paa Kongsberg Comparenten meddeelet attest, der fandtes be-

kræftet af 2de Borgere og Mester Skoemagere der paa Stædet, om at han nemlig

Comparenten der har udstaaet sine Lære Aar som Dræng udi 5 Aar. . 2 Et ham

af Magistraten paa Kongsberg meddeelt Borger Brev som Skoemager Mester

dat: 4d Maii 1809. – 3: Forrige Justitz Raad og Borgermester Bentsens

Jndvilgning af 16d Jans: sidst, hvorved han Comparenten nemlig autoriseret til

at udøve Skomager Professionen her i Byen og derpaa efter indleveret Mester-

Stykke i sin tiid at vinde Borgerskab. – og 4 Denne Byes Representan-

teres Bevidnelse om at Comparenten er een Duelig Arbeider hvorpaa især her

haves Mangel med Anbefaling paa denne Profession at vinde Borger Rett. –

J hvilken Anleedning fornævnte Arne Hansen Skresholdt var begierende

at vinde Borgerskab som Skoemager Mester til denne Bye og Juridiction –

efterdie det foregaaende var Magistraten bekiendt at han den 5te næst forhen

har foreviist Mester Stykke og saaleedes \at være/ antagen og udi Laugs Protocollen

som Mester indskreven. -  Paa Grund af det saaleedes anviiste, og hvad

ellers iøvrigt var Magistraten bekient, fantes herimod intet hinderligt,

hvorfor han og nu under Corporlig Eed efter Loven bevidnede allerunderdanigst

Troeskab mod Hans Mayts Kongen og Arve Successores, Hørighed mod Øvrigheden

Retskaffenhed mod Med Borgere, efterlevelse af de Kongelige Anordninger

samt at han ialt vil forholde sig som een troe og Ærekiær undersaatt; Hvorfor

og velbemeldte Arne Hansen Skresholdt erkiendes som een retmæsig

Borger til denne Bye og underliggende Juridiction, for sig der som Skoemager

Mester paa ald Lovtilladelig Maade at ernære. -  Dette Borger Brev

bliver at udstæde under Raadstue Skriverens Haand og Byens Segl. –

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for oversettelsen. Ja, har alltid hørt at de har hatt en tilhørighet fra denne gården. Men slik jeg forstår ikke direkte i slekt med eierne, men at de jobbet der. Men så er det nå slik at gården ble solgt rundt 1730 til bøndene i området, så det kan jo være at de har kjøpt sitt stykke og event. tatt navnet. Men det blir selvsagt spekulasjoner fra min side.

 

Fotoalbumet du har høres veldig interessant ut, men det er jo håpløst hvis det ikke står navn på noen av bildene (eller bak?). Har du noen som helst indikasjon på hvilken gren vi snakker om, og hvor bildene starter og slutter i årstall? Har selv sendt noen bilder til min mor for identifikasjon, håper hun kan bekrefte i det minste Johannes og hans sønn Christian.

 

Du har jo mange år og datoer på de du har funnet. Er alle kvalitetssikret ved hjelp av kirkebøker, tellinger osv?

 

Vennlig hilsen

 

Knut Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rask svar på morgenen:

 

Albumets bilder er totalt uten navn og påskrifter, at det er bilder der fra Skredsholdtfamilien er garantert, men dessverre umulig for meg å identifiserer hverken på navn eller familiegrener.

 

Alle datoer jeg har er hentet ifra kirkebøker. Skal legge ut lenker til dem senere i dag når jeg kommer hjem igejn.

 

Foreldrene til Arne Hansen Skredsholdt har bosted på en husmannsplass under gården Skredshol. Skal komme tilbake med navn m.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og takket være den informasjonen jeg fikk her av Stian Høiset og Riksarkivet på Kongeberg fant jeg min tipp-tipp-tipp-oldefars dåp på Ringsaker i 1770:

Bare et spørsmål til filen du la ved. Du skriver at dette er dåpen til Arne Hansen. Sliter litt med å tolke alle linjene. I linje 2 står det derimot Hans Arnesen Schredshoel og Anne Evendsdatter, dette vil da være Arne Hansen sine foeldre. Eller hvordan leses egentlig teksten? Har du "oversatt" alle ordene.

 

Vennlig hilsen

 

Knut Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål til filen du la ved. Du skriver at dette er dåpen til Arne Hansen. Sliter litt med å tolke alle linjene. I linje 2 står det derimot Hans Arnesen Schredshoel og Anne Evendsdatter, dette vil da være Arne Hansen sine foeldre. Eller hvordan leses egentlig teksten? Har du "oversatt" alle ordene.

 

Vennlig hilsen

 

Knut Berg

Har nok ikke direkte oversatt hele teksten da jeg har litt problemer med håndskriften. Men, som du også skriver, listes det opp navnene på hans foreldre, derefter navnet på dåpsbarnet og derefter navnene på fadderene. Den aller øverste linjen er fra posten over i kirkeboken. Datoen 28. januar er vel dåpsdatoen får jeg anta.

 

Lenke til kirkeboken for Ringsaker 1770:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512940641.jpg

 

Lenke til foreldrenes bryllup i 1768:

http://www.arkivverk...y&idx_side=-170

 

Lenke til Skiens kirkebok i 1813 for dåpen til Johannes:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061207020691.jpg

 

Lenke til Skiens kirkebok i 1829 for konfirmasjonen til Johannes:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061207050089.jpg

 

Lenke til Porsgrunns kirkebok i 1838 for vielsen mellom Johannes og Anne Karine:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061206020374.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok ikke direkte oversatt hele teksten da jeg har litt problemer med håndskriften. Men, som du også skriver, listes det opp navnene på hans foreldre, derefter navnet på dåpsbarnet og derefter navnene på fadderene. Den aller øverste linjen er fra posten over i kirkeboken. Datoen 28. januar er vel dåpsdatoen får jeg anta.

 

Lenke til kirkeboken for Ringsaker 1770:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512940641.jpg

 

Lenke til foreldrenes bryllup i 1768:

http://www.arkivverk...y&idx_side=-170

 

Lenke til Skiens kirkebok i 1813 for dåpen til Johannes:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061207020691.jpg

 

Lenke til Skiens kirkebok i 1829 for konfirmasjonen til Johannes:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061207050089.jpg

 

Lenke til Porsgrunns kirkebok i 1838 for vielsen mellom Johannes og Anne Karine:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061206020374.jpg

Takk for fine linker.

 

Legger ved et bilde fra graven til Thorleif og konen Jenny. Sigrid er søster til Thorleif. Theodor er da hennes mann. Dette er jo på sidelinjen så vet ikke om det er av interesse. Graven er forresten i Fredrikstad, ikke så langt fra deg mao.

 

Vennlig hilsen

 

Knut Bergpost-7058-0-94876700-1424293625_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ute på siden er det jo, men alt er egentlig av interesse for virkelig å få det store bildet når det gjelder slektsforskning.

 

Kan da legge til følgende bilde som viser graven til Peder Skredsholdt (1883-1915) (bror til min oldemor Maren). Han var gift med Kristiane Isaksen (1885-1964). De hadde barnene Erna Skredsholdt (1911-195?) som var gift med Bjarne Karlsen (de hadde ingen barn), Carsten Skredsholdt (1913-1943) (han døde under flyangrepet på Herøyen 24. juli 1943) og Petra Skredsholdt (1915-1992), hun var gift med Johan Vestad (1921-2013), de hadde heller ingen barn.

 

post-5217-0-59151300-1424299404_thumb.jpg

 

Graven lå på Nordre Gravlund i Skien men er nu slettet.

 

post-5217-0-45650300-1424299698_thumb.jpg

 

Carsten Skredsholdt, foto fra 1941

 

post-5217-0-98792900-1424300268_thumb.jpg

 

Erna Skredsholdt

Endret av Bjarne Rosenstrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den samme Peder Skredsholdt bodde i Asbjørnsensgate 14 i Skien, et hus han kjøpte i 1910. Han døde for øvrig i en arbeidsulykke på Union. Her er kjøpekontrakten fra huskjøpet:

 

post-5217-0-41005400-1424383892_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mere informasjon:

 

Arne Hansen Skredholdt gift 1. gang på Kongsberg den 7. april 1804 med Margrethe Elisabeth Arnesdatter Lie. Fikk følgende barn (alle født på Kongsberg):

- Hans f. 1805

- Anne Margrethe f. 1807

- Andreas f. 1809

- Berthe Marie f. 1811

- Margrethe Elisabeth f. 1812 (i Skien)

 

Hva som skjedde med disse barnene er ukjent. Margrethe Elisabeth dør den 25. april 1812 i Skien i forbindelse med datterens fødsel (datteren dør også).

 

Arne Hansen Skredsholdt gift 2. gang på Kongsberg den 27. desember 1812 med Malene Johannesdatter Liedemarch. Fikk følgende barn (alle født i Skien):

- Johannes f. 9. september 1813. Konf. 1831, gift 1838 i Porsgrunn med Anne Karine Jørgensdatter. Sønnen Jørgen f. 4. feb. 1840. Johannes var skomaker.

- Hans f. 2. mai 1816, konf. 1831.

- Andreas f. 26. september 1818. Gift 3. desember 1843 i Skien med Hedvig Sofie Christophersdatter. Fikk 5 barn.  

- Mathilde f. 15. juli 1825. Gift 1847 i Porsgrunn med matros Ole Pedersen.

 

Dette er vel egentlig så langt jeg har kommet med barnene til Arne Skredsholdt og deres efterkommere. Har for det meste konsentrert meg om min egen linje fra Andreas (1818-1863) og hans barn: Anne (1844-1853), Arnt (1847-1872), Christopher (1850-1852), Bernt (1853-1855) & Hans (1856-1885). Av disse var det bare min tipp-oldefar Hans som stiftet familie. Han giftet seg med Marie Pedersen (1856-1950) og fikk 3 barn: Maren (f. 1880), Peder (f. 1883) og Hans (f. 1885).

 

Noen bilder av disse forfedrene og formødrene har jeg dessverre ikke. Har dog liggende 2 gamle familiealbum ifra Skredsholdtfamilien, men da ingen har skrevet et eneste navn på noen av bildene er det meget vanskelig å vite hvem som er hvem.

 

Ser frem til videre utveksling av familieinformasjon.

 

M.v.h. Bjarne A. Rosenstrøm

Etter litt undersøkelse så ser det ut som Arne Hansen fikk ennå et barn, også denne kalt Hans - i 1804, men dør bare 2 dager gammel.  Skjebnen til de andre barna er også forferdelig. Hans f. 1805 dør 5 mnd. senere. Anne M. f. 1807 dør i 1811. Andreas dør 14 uker gammel. Berthe Marie dør også samme året hun ble født. Og du skriver samtidig at kona og siste barn dør i forbindelse med fødsel. Får helt vondt når jeg leser dette. 

 

Legger ved et bilde av Christian Skresholdt. Hadde vært moro om det dukket op noen bilder som ligner han i ditt album!

 

Vennlig hilsen

 

Knut Bergpost-7058-0-22682400-1424474456_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk igjennem albumene nu ikveld, men akkurat dette fotografiet er dessverre ikke der. Hadde vært utrolig morsomt om det hadde dukket op. Men når man stirrer sig blind på eldre fotografier kan man jo finde likhetstrekk i det meste. F.eks. denne karen:

 

post-5217-0-21059800-1424475932_thumb.jpg Han kan jo ligne. Men igjen, uten navn, så blir det bare gjetninger.

 

Så han mistet egentlig hele den første familien sin, død og fordervelse var virkelig nærmere på den tiden. Vaksiner, antibiotika, kosthold o.s.v. har nok gjort sitt for at livet i Norge i 2015 er hakket mere behagelig enn for 200 år siden!

Endret av Bjarne Rosenstrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.