Gå til innhold
Arkivverket

Invaliderente, 1927


Rolf Karlsen
 Del

Recommended Posts

Hei
Min oldefar bodde på Asker gamlehjem fra 1920 til sin død i 1934. Oppholdet var betalt av Asker fattigforsorg. Utbetalingene til oppholdet (og andre utgifter) har jeg funnet i protokollen fra Asker forsorg. Men ett sted trekkes det fra noe som kan leses som 'invaliderente 1927'.

Finnes det noen kilder som kan fortelle meg hva dette er for noe - for hva han har fått innvilget invaliderenet (som jeg forstår er en slag uførepensjon)?

Vedlagt foto av protokollen.

Vennlig hilsen
Rolf Karlsen

post-4515-0-48320500-1396898853_thumb.jpg

Endret av Rolf Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Beklager sent svar.

 

Invaliderente er ganske riktig en form for uførepensjon. I arkivet etter Rikstrygdeverket, Ulykkestrygdavdelingen, finnes det noe arkivmateriale angående invaliderente. Dessverre går ikke dette materialet inn på enkeltpersoners forhold.

 

Vi overfører saken til Statsarkivet i Oslo, da Asker kommune sogner til deres område.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg om ulike offentlige trygdelignende ordninger for bestemte arbeidsgrupper. Det var forskjellige lover for ulike grupper arbeidere, sjømenn og fiskere. Lov om ulykkesforsikring for industriarbeidere mv kom i 1894.  Loven skulle sikre arbeiderne en rimelig erstatning ved bedriftsulykker og samtidig frita arbeidsgiverne for erstatningsansvar. Skadelidte fikk et rettskrav på erstatning direkte fra forsikringsinnretningen. Det var en tvungen forsikringsordning, der arbeidsgiverne var pålagt å betale forsikringspremie.  Kompensasjon for inntektsbortfall ved varig uførhet ble kalt invaliderente. Dersom vi skal undersøke om det er bevart konkrete opplysninger om din oldefars invaliderente, ber vi om at du sender oss en e-post. Det er ikke gitt at noe om dette er bevart, og det krever mer omfattende undersøkelser enn det er rom for i dette forum.

 

med vennlig hilsen
Jon Sandven
Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.