Gå til innhold
Arkivverket

vielse av Bødtker og Dischington, Tromsø 1753?


Kjetil Øvregaard Østebø
 Del

Recommended Posts

Hei, har forsøkt å finne vielsen til personlig kapelan i Tromsø Fredrik Adrian Bødtker og Elisabeth Dischington. I "Slekten Bødtker" av Finne-Grønn oppgis de å ha blitt gift i Tromsø i 1753. I NTNUs spesialsamlings katalog finnes et vers fra bryllupet deres, i katalogen oppgis også bryllupet som å ha stått i Tromsø i 1753. Har imidlertid ikke klart å finne vielsen i kirkeboken, jeg hadde satt pris på om noen hadde hatt anledning til å hjelpe meg å finne denne inntegnelsen. Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik Adrian/Bødtker/
1729 - 
 
 
Fredrik Adrian/Bødtker/
birth:  1729 death:    more

https://familysearch.org/pal:/MM9.2.1/396V-H8Y

 

 

ALT fra FS må sjekkes!

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary, tusen takk for respons, men det er den faktiske inntegnelsen i kirkeboken jeg er ute etter. Så dersom noen hadde hatt anledning til å hjulpet meg med dette hadde jeg blitt glad:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står det i første feltet?

Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 1 (1709-1771), Kronologisk liste 1748-1754, side 129-130.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9721&idx_id=9721&uid=ny&idx_side=-90
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070607630013.jpg

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#4 Dom. 8 a Trinit. Satt også å kikket på den. Jeg tror det må være dagen hvor han ble innsatt som kapellan. bestalling i Tromsøe og indsatte hr. Frideric...


Det er forøvrig bøttevis av de som hevder de ble gift 11. oktober 1753, men såklart er de alle uten henvisninger. Skjønner godt at du etterspør dette Kjetil.


Jeg kjenner ikke innholdet i disse bryllupsversene, men kan det tenkes at dato finnes i selve dokumentene? Jeg vet ikke om man kan å tak i kopi av disse. http://www.ntnu.no/ub/spesialsamlingene/katalog/bryllupsvers.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boken om slekten Holtermann står det 1754

 

Og hva står øverst på høyre side her? (det er ikke vielsen)

 

Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 1 (1709-1771), Kronologisk liste 1748-1754, side 137-138.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9721&idx_id=9721&uid=ny&idx_side=-94
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070607630017.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips Jørgen, skal se om jeg kan få en kopi av verset:-)

 

Har også lurt litt på hva som står der. Kan det være noe om at Bødtker har utført dåpen etc som står under, og at Bødtker er skrevet inn fordi å utføre dette i Carlsøe vanlivis ikke hørte under hans arbeidsoppgaver?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter faren var tydeligvis i 1742, så der står det ingenting, annet enn at han var 14 år dengang.

Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø prosti, Skifteprotokoll 16 , 1733-1788, oppb: Statsarkivet i Tromsø.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25147/38/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090206390156.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9639&idx_id=9639&uid=ny&idx_side=-89
Se siste kolonne -høyre side.
 
Han blir vel ordinert til Cappelan den 3 trinit (8 juli 1753) til Tromsø av Biskopen.
 
Den 8 trinit (12 august) blev han innsatt som kapellan.
Slik tolker jeg det.
 
Er litt usikker på året her. Tror det er 1753. Ser ikke helt skillet på årene i kirkeboken.

Hvis det er 1754 blir 3 trinit og 8 trinit andre datoer.
 
Wenche

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal være oppmerksom på at Tromsø Ministerialbok nr. 1 (1709 - 1771, med lacuner) kun omhandler handlinger Karlsøy anneks (kapellani).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen:-)

 

Har bestilt kopi av bryllupsverset fra spesialsamlingen i Trondheim og Bødtkers likpreken fra spesialsamlingen fra UiB, så får vi se om disse kan gi noe.

 

Til Alvin: ser at ministerialbok nr. 2 begynner i 1753 (vel i juni - synes det står første søndag etter trinit øverst på første side), vet ikke hvilket anneks denne er fra, men finner ikke vielsen her heller. Finnes det også andre anneks som faller inn under Tromsø prestegjeld, og er kirkebøkene fra disse fra den aktuelle perioden bevart?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ministerialbok nr. 2 er hovedsognet i Tromsø.  Dessverre er det ikke bevart Kirkebok for hovedsognet før 4. S. e. Trinitatis. i 1753.  Men vi vet at det må ha vært en tidligere Kirkebok ut fra Prostens uttalelser i en del rettssaker.  Som i Kapellaniet Karlsøy har nok Kirkeboken begynt i 1709.  Vi har samme forhold for Kapellaniet i Lenvik hvor Kirkeboken også begynner i 1753.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var Fredrik Adrian Bødker før han ble ordinert til prest i Tromsø 1753. Han var prest der fra 1753 til 1766.

Var han i Bergens området. Det er vel mest sannsynlig at han traff Elisabeth der.

 

Synes det er rart at hun reiser til Tromsø og traff han der. Hele hennes familie holdt til i

Bergen. Har sjekket kirkebøkene i Bergen, der jeg personlig mener hun bør ha giftet seg, der hadde hun foreldre og søsken,

men selv om det ikke finnes noe resultat der, så kan det være i nærheten av Bergensområdet. FS sier hun giftet seg i Trondheim,

selvfølgelig uten henvisning til kirke. Har sett i Trondheim finner heller ikke noe der. (Tatt kun de kirker i Trondheim by).  

 

Har holdt på med Dissingthun familien i mange år, og jeg har heller ikke funnet dette ekteskap.

Men de aller fleste i Dissingthun familien giftet seg i Nykirken i Bergen.

 

Elisabeth Dissingthun fikk 12 barn jeg har klart å finne 8 stk. De resterende barna fikk han mens han var prest i Suldal, (1766-1775) der finner jeg ingen kirkebok,

prøvd Jelsa, men inget napp.

 

Noen som vet hva de 4 resterende barna het, regner ikke med at de blev voksne, da jeg stort sett har funnet de andres konfirmasjon. 

 

Wenche

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7888&idx_id=7888&uid=ny&idx_side=-173

 

Når jeg går igjennom mine gamle notater om Elisabeth Dissingthun så er det en ting som forbryller meg.

 

Da Elisabeth dør 1776 i Skien så døde hun i barselseng etter å ha fått sitt 12 barn. Hun døde 25 februar 1776 og begravet 2 mars.

 

men hennes dødfødte datter blir ikke begravet før 21 november 1776- se linken.

 

Kan det være at de rett å slett har glemt å føre henne inn og så plutselig kom hennes mann på det, å førte

inn den datoen som var den dagen han oppdaget det. I og med at hun var død ved fødselen så var det rart at hun ikke ble begravet sammen med sin mor.

 

Kan ikke se at hun har blitt døpt noen gang, i tilfelle barnet levde en stund og døde faktiskt i november.

 

Litt rart er det i hvert fall.

 

Wenche

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#14

Det står ingenting i kirkeboka om at Elisabeth døde i barselseng, men det finnes kanskje andre kilder for dette?

Den dødfødte jenta, som gravlegges 21. nov., tror jeg er datteren til Christen Michaelsen Bødtker (Bødcher) og Birte Olsdatter Bekmand. Dette paret ble gift i 1772 i Skien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Wenche, Bødtker gikk på Bergen Katedralskole fra 1744-1749. I "Slekten Bødtker" står det at han også skal ha oppholdt seg i Bergen i 1751 før han dro til København hvor han tok eksamen i teologi i 1752. Etter eksamen skal han ha dratt tilbake til sin mor på Andenes, men med et stopp i Bergen på veien. Bødtker ser altså ut til å ha hatt mange muligheter til å treffe Elisabeth i Bergen. Ettersom hennes foreldre var vertshusholdere i byen, er det vel kanskje mulig det var der de stiftet bekjentskap. Marens mor døde imidlertid i 1752 (skifteprotokoll c4a Bergen, folio 238), så da hun og Bødtker giftet seg var begge hennes foreldre døde.

 

Et par steder på nettet har jeg imidlertid sett at Elisabeth (Bødtker) står oppført med usikre foreldre. Dersom man tar i betraktning at Elisabeth (Bødtker) kalte to av sine døtre Maren Møller og en sønn Job Dischingtun, mener jeg dette ganske sterkt trekker i retning av at Elisabeth Bødtker må være den Elisabeth som ble født i Bergen i 1732 til Job D. og Maren Møller. På s 164 i "Slekten Bødtker" gjengis et brev skrevet av F. A. Bødtker hvor det fremgår at Elisabets søster bodde i Bergen og var gift med Eriksen. Tas det i betraktning at Elisabeths (født 1732) søster Karen var gift med Hans Eriksen, kan det vel nesten ikke være tvil om at det var Elisabeth (Bødtker) som ble født i Bergen i 1732 til Job og Maren.

 

Har også jobbet litt med familien Dishington, men da helst direkte bakover fra Elisabeth. Først nå nylig jeg har tatt fatt på å sjekke primærkildene mht Elisabeth. Mht hennes barn har jeg da foreløpig hovedsakelig hva som står i Slekten Bødtker. På side 52 står det at Bødtker selv oppga å ha fått 12 barn med Elisabeth, inkludert barnet som skal ha vært dødfødt i 1776. Av øvrige nevnes Henning Junghans (1754 Tromsø), Maren Møller (1755 Tromsø), Anna Dorothea (1757 Tromsø) Job Dischingtun (1759 Tromsø), Fredrik Adrian Bremer (1762 Tromsø), Else Marie (1764 Tromsø), Anna Dorothea (1766 Suldal), Maren Møller (1768 Suldal), Nicolaus Christian (1770 Suldal), Navnløs (1772 død før 1776 Suldal), Karen Elisabeth (1774 Suldal). Kan også finne en del info om søsknene og deres barn i skiftet etter Anna Dorothea som ble født i 1766. Hun og mannen døde barnløse og deres familier arvet da formuen deres. Skiftet finnes i skifteprotokoll a9 s 744, Nordhordaland.

 

Finne-Grønn oppgir heller selvfølgelig ikke hvor han har Bødtkers utsagn fra. I boka refererer Finne-Grønn imidlertid flere steder relativt omfattende fra hva han omtaler som Bødtkers selvbiografi. Har lenge forsøkt å finne denne uten å lykkes. I Lampes bok "Bergen stifts biskoper og præster efter reformationen" oppgis det at Bødtkers selvbiografi skal befinne seg på riksarkivet. Har vært i kontakt med arkivet, men de hevder å ikke ha noe slikt. Hadde vært utrolig flott om noen hadde opplysninger om denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er notater jeg har fra den gang jeg begynte med Dissingthun, og var på

biblioteket å lånte bøker-  begynnelsen av 2000 tallet.  (har notert) kilden Finne-Grøn.

 

Selvfølgelig kan den kilden være feil.

 

Etter å ha gått igjennom Skien i den perioden la jeg merke til at de fleste Bødtker som fantes der bl.a Gulbrand

blir omtalt med fornavn før Bødtker- men presten kun med Bødtker. Så jeg regnet med at det da var hans barn.

 

Mulig kilden er helt feil.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#17

Hvis det hadde vært prestens datter tror jeg det hadde stått Hr Bødtkers datter, slik som det står da Hr Bødtkers 3 år gamle datter (Sophia Maria Mehldal) ble gravlagt 26. april 1781. Og jeg tror ikke presten hadde gravlagt sitt dødfødte barn (kl. 5 om ettermiddagen) flere mnd etter fødselen, så barnet gravlagt 21. nov. 1776 er nok Christen Bødtkers barn (Gunder fikk en datter samme år, så det er ikke hans).

På samme siden, 26. mai, kan man også se Bødkerens ½ år gamle datter gravlagt, dette er nok Gunder Bødkers datter Inger, døpt 10. nov. 1780.

 

Telemark fylke, Skien, Ministerialbok nr. 3 (1755-1791), Døde og begravede 1781, side 352-353.

 

Reklamerer samtidig for de flotte sidene til Gamle Gjerpen - mange fine søkbare kilder!

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk begge to for respons
 
Kjetil da har vi samme informasjon at hun skulle ha dødt i barselseng, da har vi lest samme kilde.
 
Men det står som Grete sier ingen informasjon om dette i kirkeboken, så den kilden kan ha tatt feil angående dette.
Finner heller ikke noe barn død i det tidspunktet.
 
Takk for informasjonen om de barnen jeg ikke hadde, da har vi 11 stk og mangler 1 stk, hadde passet bra med
det som står i kilden.
Ifølge boken jeg har kopiert angånde Dissingthun er det overhode ingen tvil om
at hun er datter til Job Diisingthun og Maren Møller. Jeg har samtlige barn av de 2, samt Maren Møllers 2 mann
Michael Wahl og deres barn.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8633&idx_id=8633&uid=ny&idx_side=-113

Her har du Elisabeth døpt med foreldre Job og Maren. Presten har skrevet etternavnet hennes litt feil. Men på de andre barnen

de fikk står det riktig. 

Se høyre side NR10.

 

Wenche

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8680&idx_id=8680&uid=ny&idx_side=-76

Legger ved bryllupet mellom Job Dissingthun og Maren Møller.

Se venstre side. Gift 8 januar 1726 i Korskirken.

Wenche

 

Hadde vært kjempeflott Kjetil om du ved anledning fant det skifte, og om du kunne dele informasjonen.

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Wenche, var det skiftet etter Anna Dorothea Bødtker du tenkte på? I så tilfelle er det dette (nr 114 Christian Brunchorst):

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24095/745/

 

Skiftet er ganske langt og informasjonen om Anna Dorotheas slektninger begynner på s 145 b.

 

Fikk også svar fra NTNU angående bryllupsverset i dag. Det dreier seg om et håndskrevet manuskript hvor det på første side står at Bødtker og Dischington ble viet på Tromsø prestegård 20. september 1753 av Burchard. Dette må vel nesten være Johan Lorentz Burchard (1733-1824). Dette var Fredrik Adrians fetter, deres mødre var begge døtre av Fredrik Adrian Bremer.

 

Også takk for informasjon. Jeg behøver ikke informasjonen om Maren Møllers øvrige barn, denne har jeg:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjetil

 

Takk for all informasjon og skiftet til Anna Dorothea.

Da har jeg noe å bryne meg på i kveld.

 

Da giftet de seg allikevel i Tromsø. Da fikk vi det avklaret.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også svar fra NTNU angående bryllupsverset i dag. Det dreier seg om et håndskrevet manuskript hvor det på første side står at Bødtker og Dischington ble viet på Tromsø prestegård 20. september 1753 av Burchard. Dette må vel nesten være Johan Lorentz Burchard (1733-1824). Dette var Fredrik Adrians fetter, deres mødre var begge døtre av Fredrik Adrian Bremer.

 

 

Viet 20. september? Det var jo veldig interessant, særlig med tanke på at det på Internett flyter opplysninger som dreier seg hovedsaklig om 11. oktober. Selv om jeg ikke har sett dokumentet, så velger jeg å tro på dét fremfor hjemmesider på internett som ikke angir kilde i det hele tatt. Takk skal du ha Kjetil for oppklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.