Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp med ekteparet; Syver Pedersen og Ragnhild Jespersdatter i Vågå, Oppland


Rigmor Waler
 Del

Recommended Posts

Hei :rolleyes:

 

Jeg håper noen har mulighet til å hjelpe meg med ekteparet Syver Pedersen og kona Ragnhild Jespersdatter.

 

De bor ved tellingen 1801 på gården Formoe, Vågå, Sel Oppland, som består av 7 husholdninger.

Deres husholdning, nr.7,  består av:
Syver  Pedersen  Mand  78  I 1 egteskab  Huusmand med jord  M  
Ragnild  Jespersdtr  Hds kone  76  I 1 egteskab   K  
Peder  Syversen  Søn  39  I 1 egteskab   M  
Mari  Jakobsdtr  hans kone  38  I 1 egteskab   K  
Rønnog  Pedersdtr  deres Børn  12  ugift   K  
Syver  Pedersen  deres Børn  2    M  
Ragnild  Syversdtr  Mandens datter  20 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18010515&gardpostnr=138&personpostnr=3206&merk=3206#ovre

 

Syver skal ifølge tellingen være født omkr. 1723 og Ragnhild omkr. 1725 iføle tellingen. Deres sønn Peder som bor samme sted skal være f. omkr. 1762.

 

Jeg har lett etter dåp, konfirmasjon, vielse og dødsfall, men finner ingen ting og det hadde vært fint med "nye" øyne til å se, for jeg har kjørt meg litt fast her.

 

Sønnen Peder ble ihvertfall forlovet i Vågå 11.januar 1789 med Mari Jacobsdatter.

Permanent sidelenke:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9247&idx_id=9247&uid=ny&idx_side=-135
 

Navnet Jesper var vel ikke så mye brukt på den tiden og jeg kan jo legge til at det på gården Blesom/Blessom i Vågå, bor det en Jon Jespersen som er 79 år, enkemann og husmann ved tellingen 1801. han kan jo være en bror av Ragnhild.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f18010515&gardpostnr=51&personpostnr=1178&merk=1178#ovre

 

 

Det hadde vært kjempefint med litt hjelp her :rolleyes:

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole Jon og takk for at du prøver å bidra :rolleyes:

 

Jo, det ser ut til å være de samme, men jeg kommer vel ikke ut fra det som står der, noe videre med det jeg egentlig lurer på :(

 

Takk skal du ha ihvertfall. Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Dette paret bodde og drev i sin tid husmannsbruket Hagen el. Hågå under Formo. 

 

Syver var eldste sønn til Peder Syversen og kona Sigrid Markusdtr. på Formohagen.  Det var skifte etter avdøde Sigrid på Formohagen den 1806, begravet i september, oppgitt å være 76 år gammel.  I 1801 var han oppgitt å være 78 år gammel, så det er store avvik på alderen i de forskjellige kildene.

 

Syver ble gift med Ragnhild Jespersdtr. Rødølen.  Forlovelsen fant sted i Dovre kirke den 18. søndag etter Trinitatis 1759

 

Ragnhild ble født 08.05.1736 på Ullem i Dovre, og døpt i Dovre kirke 10.05.1736.  Hun var datter til Jesper Mikkelsen Ullem og kona Sigrid Østensdtr. fra Nørstebø, gårdfolk på Rødølen da Jesper døde i 1751.  Skifte etter ham på Rødølen 03.05.1751.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette paret bodde og drev i sin tid husmannsbruket Hagen el. Hågå under Formo. 

 

Syver var eldste sønn til Peder Syversen og kona Sigrid Markusdtr. på Formohagen.  Det var skifte etter avdøde Sigrid på Formohagen den 1806, begravet i september, oppgitt å være 76 år gammel.  I 1801 var han oppgitt å være 78 år gammel, så det er store avvik på alderen i de forskjellige kildene.

 

Syver ble gift med Ragnhild Jespersdtr. Rødølen.  Forlovelsen fant sted i Dovre kirke den 18. søndag etter Trinitatis 1759

 

Ragnhild ble født 08.05.1736 på Ullem i Dovre, og døpt i Dovre kirke 10.05.1736.  Hun var datter til Jesper Mikkelsen Ullem og kona Sigrid Østensdtr. fra Nørstebø, gårdfolk på Rødølen da Jesper døde i 1751.  Skifte etter ham på Rødølen 03.05.1751.

 

Tusen hjertelig takk for dine opplysninger Aud, det satt jeg stor pris på :rolleyes:

Da skal jeg finne fram paret igjen og få skrevet ned det du har fortalt meg.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette paret bodde og drev i sin tid husmannsbruket Hagen el. Hågå under Formo. 

 

Syver var eldste sønn til Peder Syversen og kona Sigrid Markusdtr. på Formohagen.  Det var skifte etter avdøde Sigrid på Formohagen den 4. mai 1751.  Der går det frem at hun etterlot seg ektemannen Peder Syversen og barna Syver Pedersen 16 år, Hans Pedersen 13 år, Marit Pedersdtr. 9 år og Markus Pedersen 7 år.

 

Etter opplysningen om alder i skiftet, var Syver født ca. 1736.  Han døde i Formohagen i 1806, begravet i september, oppgitt å være 76 år gammel.  I 1801 var han oppgitt å være 78 år gammel, så det er store avvik på alderen i de forskjellige kildene.

 

Syver ble gift med Ragnhild Jespersdtr. Rødølen.  Forlovelsen fant sted i Dovre kirke den 18. søndag etter Trinitatis 1759

 

Ragnhild ble født 08.05.1736 på Ullem i Dovre, og døpt i Dovre kirke 10.05.1736.  Hun var datter til Jesper Mikkelsen Ullem og kona Sigrid Østensdtr. fra Nørstebø, gårdfolk på Rødølen da Jesper døde i 1751.  Skifte etter ham på Rødølen 03.05.1751.

 

Hei igjen Aud :rolleyes:

 

Jeg har et par spørsmål til til deg. Du skriver at det var skifte etter avdøde Sigrid på Formohagen den 4.mai 1751 og at Jesper døde i 1751 og at det var skifte etter ham på Rødølen 3.mai 1751. Ingen av disse linkene virker og jeg har prøvd å lete etter skiftene, men uten hell. Har du eventuelt en kilde til de? Jespers dødsfall klarer jeg heller ikke finne i kirkeboka.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv om lenkane ikkje fungerer, kan ein finne kva adresse som er lagt inn, ved å høgreklikke på lenkene og velge "kopier lenkeadresse". Resultatet kan ein lime inn i adressefeltet til nettlesaren, og når lenkene ikkje fungerer som ved desse 2 skifta, er det ofte at problemet er at det står http ein gong for mykje. Ved å fjerne ein http får ein lenker som fungerer.

 

Fungerande lenke til skiftet etter Sigri Marchusdatter (høgre side): http://arkivverket.no/URN:sk_read/25157/843/

 

Her er skiftet etter Jesper Michelsen (høgre side): http://arkivverket.no/URN:sk_read/25157/867/

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for hjelpen :rolleyes:

 

Skiftet etter Sigrid Marcusdatter er helt håpløst for meg å lese og ved skiftet etter Jesper Michelsen synes det som han hadde to døtre ved navn Ragnhild. Den ene 20 år og den andre 15 år, samt Michel 18 år, Gudmund 13 år, Østen 11 år, Jon 8 år og Marit 6 år.

 

Da fikk jeg på plass kilden og det var flott :rolleyes: O g takker også for tipset vedrørende linken.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.