Gå til innhold
Arkivverket

Samuel Otto Knudsen Haugen f. 15 Sep 1865, Kongsvinger


Susan Andersen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Samuel Otto Knudsen (later Haugen) f. 15 Sep 1865, Kongsvinger, Hedmark. Vil gjerne finne navnene paa foreldrene.

 

Familiehistorien gaar slik:

Da Samuel bodde i Norge hadde moren doedd og faren giftet seg paa nytt, stemoren likte ikke at ham, saa Samuel emigrerte til Amerika.

Han immigrerte til Amerika med fetteren mellom 1879-1882 og kom omsider til Sherwood,  Washington, Oregon state hvor han bosatte seg. Fetteren bosatte seg i New York. (ingen vet navnet paa fetteren). Da Samuel giftet seg likte ikke svigerforeldrene at han nevnte noe om Norge saa det er nok derfor at etterkommerne vet saa lite om fortiden hans. Det er sagt at han het Knudsen til etternavn og da han kom til Amerika brukte han kun Haugen som etternavn.

 

I kirkeboken for en av foedslene til barnene av Samuel staar det at han var fra Kongsvinger, Norway.

Paa doedssertifikatet (Sherwood, Washington, Oregon), staar det at han var foedt 15 Sep 1865, Oslo, Norway.

 

Jeg har lett i kirkeboekene paa foedte og utflyttede fra Kongsvinger og naerliggende steder omkring, soekt paa emigranter paa forskjellige maater paa navn, aar etc. uten aa finne noe. Lett paa family search, ancestry, digitalarkivet, uit.

 

Legger ved et bilde av ham som er fra aar 1900.

 

Vennlig hilsen

Susan Andersen

 

 

post-5170-0-11596400-1396964044_thumb.jpg

Endret av Susan Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samuel O. Haugen in entry for Anna Laura Haugen, "Oregon, Births and Christenings, 1868-1929"
Name: Anna Laura Haugen Gender: Female Christening Date:   Christening Place:   Birth Date: 07 Sep 1894 Birthplace: Sherwood, Washington, Oregon Death Date:   Name Note:   Race:   Father's Name: Samuel O. Haugen Father's Birthplace:   Father's Age:   Mother's Name: Ida May Adams Mother's Birthplace:   Mother's Age:   Indexing Project (Batch) Number: I09263-8 System Origin: Oregon-EASy GS Film number: 2259059 Reference ID:  

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/FZ53-F5W

 

 

Saml Haugen

Boarder

United States Census, 1900

birth: September 1864 Norway residence: 1900 Precinct 19 Portland city Ward 5, Multnomah, Oregon, United States immigration: 1879   other: Thomas J Cooper, Mary Sinclair, Ralph Sinclair, Joseph Sinclair Jr., Orville Holscamp, John Graham...

 

 

Oregon Historical Records Index Detail Information

New Search

Case # V 1 pg 177 Name Haugen, Samuel O Date 05/26/1902 Record Type Intention/Naturalization County Washington Source County Identifier co crt jrl Remarks

http://genealogy.state.or.us/detail.php?id=530863

 

Samuel A Haugen

Head

United States Census, 1910

birth: 1866 Norway residence: 1910 West Cedar, Washington, Oregon, United States immigration: 1880   spouse: Ida M Haugen children: Annie Haugen, Otto Haugen, Georgia Haugen, Hilda Haugen, Warren Haugen, Esther Haugen, Alpha Haugen, Arthur Haugen, Harry Haugen

 

 

Samuel D Haugen

Head

United States Census, 1930

birth: 1866 Norway residence: 1930 Sherwood, Washington, Oregon, United States immigration: 1880   spouse: Ida M Haugen children: Pearl G Haugen, Violet N Haugen

 

 

Samuel O Haugen

Oregon, Death Index, 1903-1998

death: 6 March 1956 Multnomah, Oregon other: Ida Haugen

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary Engum,

 

Takk for lenkene du la inn og for at du soekte paa ham.

 

Jeg har all den informasjonen som du la lenker til.

 

Av og til er det bare umulig aa finne informasjon paa enkelte personer og saerlig uten foreldrene's navn.

 

mvh Susan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Er det mulighet for å fremskaffe Naturalizations papers for Samuel Otto? Hvis ikke familien har de, kan de kjøpe de fra et Arkiv? Jeg har gjort det for personer jeg leter etter.

På First Paper er dato, skip og adkomsted oppgitt, slik at noenlunde utreisedato i Norge kan fastsettes. Derved kan potensielle kandidater reduseres til en liten mengde. Av erfaring vet jeg at navn ofte endres, slik at navnet i Norge ikke er helt likt det som brukes i USA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den står også på Facebook under gruppa Slektshjørnet.

 

Jeg har leita en god del, men finner ikke noen med det fornavnet.  Kan han ha bytta fornavn tro ?  Fant en Karl Otto Johnsen født i Brandval mai 1864 med far John Knutsen og mor Albertine. Jeg har leita blandet konfirmerte også - uten resultat.

 

Hva med vaksinasjonslister ?  Jeg har vært borti at vaksinasjonsattesten var et dokument de brukte som legitimasjon i Amerika.

 

Vielsesattesten må jo også finnes ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulighet for å fremskaffe Naturalizations papers for Samuel Otto? Hvis ikke familien har de, kan de kjøpe de fra et Arkiv? Jeg har gjort det for personer jeg leter etter.

På First Paper er dato, skip og adkomsted oppgitt, slik at noenlunde utreisedato i Norge kan fastsettes. Derved kan potensielle kandidater reduseres til en liten mengde. Av erfaring vet jeg at navn ofte endres, slik at navnet i Norge ikke er helt likt det som brukes i USA. 

 

Hei Roald,

 

Takk for svar og tips! :)

 

Hei mitt navn er Susan Andersen og jeg er kontaktperson for Caroline i USA.

 

De eneste papirene vi har i henhold til statsborgerskapet er ; Declaration of Intention, der han skriver under paa at han vil bli amerikansk statsborger. Det skjedde 26 Mai 1902 in the State of Oregon. Det er kun navnet som er nevnt paa dette papiret.

Det andre dokumentet vi har er om det samme statsborgeskapet, der det er nevnt naar han ankom Amerika ca. 1883 og naar han ankom Oregon (1886), det staar at han var foedt i Norge og at navnet er Samuel O Haugen.

 

Har sett andre typer Naturalization documenter for andre personer som har mer utfyllende opplysninger.

 

Naar du har kjoept dokumentet fra andre, hvor har du kjoept det?

 

mvh

Susan Andersen

 

 

 

Den står også på Facebook under gruppa Slektshjørnet.

 

Jeg har leita en god del, men finner ikke noen med det fornavnet.  Kan han ha bytta fornavn tro ?  Fant en Karl Otto Johnsen født i Brandval mai 1864 med far John Knutsen og mor Albertine. Jeg har leita blandet konfirmerte også - uten resultat.

 

Hva med vaksinasjonslister ?  Jeg har vært borti at vaksinasjonsattesten var et dokument de brukte som legitimasjon i Amerika.

 

Vielsesattesten må jo også finnes ?

 

Hei Tordis,

 

Mitt navn er Susan Andersen og er kontaktperson for Caroline I USA.

 

Takk for innlegg og tips! :)

 

Vi har kun en type vielsesattest og det er den som de bare signerer paa, navn paa begge ektefellene. Paa mandag skal vi proeve aa faa tak i selve marriage certificate som har mer utfyllende opplysninger. Naar Caroline proevde aa faa tak i det i 2007, fikk hun kun det andre. Saa naa proever vi igjen.

 

Mvh

Susan Andersen

 

Endret av Susan Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er funne ein Samuel Otto f.16.09.1865, i Stavanger, men han er "ute av bildet". Berre til info    :-)

 

 

Endret av mariann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Mariann.

 

Ser at visningsnavnet ditt er endret.Du står nå kun som

mariann

 

Problemer med forumet etter oppdateringen? Liste over hvordan de forskjellige problemene kan løses

Startet av Anne-Lise Hansen, 01 Mar 2014

Hei Ann Mary  :-)

Ja, av ein eller annan grunn var eg heilt "ute" av systemet her på Dig,ark., så laga eg meg ein ny brukar for ei veke eller to sidan, og då vart det mariann, eg hugsar ikkje at eg gjorde noko frå eller til, oppdaga det rett før eg leste det du hadde skrive til meg     :-)

 

Men no er det jaffal ordna    :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Naturaliseringspapirer. For min Grandonkel kjøpte jeg papirer fra State Archives/S.D.State Historical Society ved Archives Research Administrator. Prisen var 14 US$

Granonkelen min reiste til Sør Dakota og jeg fant han i en oversikt over de som hadde søkt om First paper.

På hans papirer står både fødselsdato og hvor/når han ankom  USA. Legger ved Ole sin Declaration of Intension. Kan ikke forstå at det skal være forskjell på papirene for de ulike statene, men min grandonkel fikk sine i 1910.

 

Mvh  Roald

 

post-1462-0-71522000-1413131790_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Naturaliseringspapirer. For min Grandonkel kjøpte jeg papirer fra State Archives/S.D.State Historical Society ved Archives Research Administrator. Prisen var 14 US$

Granonkelen min reiste til Sør Dakota og jeg fant han i en oversikt over de som hadde søkt om First paper.

På hans papirer står både fødselsdato og hvor/når han ankom  USA. Legger ved Ole sin Declaration of Intension. Kan ikke forstå at det skal være forskjell på papirene for de ulike statene, men min grandonkel fikk sine i 1910.

 

Mvh  Roald

 

Hei Roald,

 

Takk for opplysningene. Jeg er fra Bergen ogsaa, men bor I USA.

Legger ved dokumentene som vi har. Det ene er sendt paa mail, men er skrevet av original dokumentet.

Skal se om vi kan faa tak I den rette typen. Det hadde vaert interessant.

 

Mvh Susan

 

post-5170-0-38658100-1413146909_thumb.jpg

post-5170-0-65519000-1413146911_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulighet for å fremskaffe Naturalizations papers for Samuel Otto? Hvis ikke familien har de, kan de kjøpe de fra et Arkiv? Jeg har gjort det for personer jeg leter etter.

På First Paper er dato, skip og adkomsted oppgitt, slik at noenlunde utreisedato i Norge kan fastsettes. Derved kan potensielle kandidater reduseres til en liten mengde. Av erfaring vet jeg at navn ofte endres, slik at navnet i Norge ikke er helt likt det som brukes i USA. 

 

Hei igjen.

 

Gikk inn paa den rette websiden I Oregon state og det ser ut som om dokumentet; Declaration of Intention har mindre informasjon foer aaret 1906, enn dokumentet som ble laget etter 1906. Da er det kanskje derfor at de to dokumentene er saa ulike?

 

Certificate of arrival er dokumentet foer 1906, og i Oregon er dette ogsaa omtalt som Declaration of Intention. It usually only showed date, place and manner of the aliens arrival.

 

Declaration of Intention (etter 1906) viste; Navn, alder, stilling, farge, hoeyde, vekt, farge paa haar og oyner, distinctive marks, place and date of birth, current residence, port of departure, last foreign residence.

 

Det hadde jo vaert helt topp aa finne dette dokumentet! Tenkte aa ringe dette stedet i morgen.

 

mvh Susan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har lett etter en enkemann Knud eller Knudsen, muligens Haugentilknytning, som gifter seg på ny i Kongsvingerområdet i aktuelt tidsrom?

Er det forsøkt etterlysning i lokalavisene i området? Siden sønnen var på besøk hos norske slektninger der rundt 1970.

Endret av Hilde Rossing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har lett etter en enkemann Knud eller Knudsen, muligens Haugentilknytning, som gifter seg på ny i Kongsvingerområdet i aktuelt tidsrom?

Er det forsøkt etterlysning i lokalavisene i området? Siden sønnen var på besøk hos norske slektninger der rundt 1970.

Hallo

 

Jeg sendte en mail til slektsgruppen i Kongsvinger historielag. Der er det folk som kjenner historien og har jobbet med den over lang tid. Hvorvidt de har søkt etter giftermål for enkemann Knudsen/Haugen er ukjent for meg.

Vi får forsøke å lete etter enkemenn i Kongsvinger som gifter seg noen år før Samuel Otto emigrerte. En burde absolutt klart "å knekke denne nøtten" også.

Selv bor jeg i Bergen og har altfor lite detaljkunskap om Hedmarkområdet, men har syslet endel med emigrasjon fra Vestlandet.

 

Kjenner best til Bergen + Sunnhordland og emigranter til USA. Emigrantbakgrunnen kommer av at familiene til 3 av mine besteforeldre har hatt tildels stor utvandring til USA.

 

 

 

Mvh  Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innflyttere Knud Knudsen f. i Norge og hustru Josephine Johansen f. i Sverige kommer fra Stockholm i 1867 for å bli husmenn på Vestli Oppstad,like utenfor Kongvinger i Sør Odal. Er ikke notert at de har noe barn med seg,ser det, men er det noen med tilgang til svenske kilder som har mulighet til å sjekke evnt. fødsel i Sverige.

Eller er det allerede gjort kanskje?

Håper lenken virker :)

 

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 3 (1864-1870), Inn- og utflyttede 1866, side 346.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8871&idx_id=8871&uid=ny&idx_side=-328
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070124350530.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Tusen takk for at dere leter. Vi setter veldig stor pris paa det.  :) Det er virkelig en vanskelig 'noett'.

Tusen takk for at du kontaktet Kongsvinger Historielag. Jeg var I kontakt med noen der i 2012, men de fant ikke noe paa emigrasjon eller annet.

 

Lenkene virket. :)

 

Vi har ikke lagt ut noen opplysninger I lokalavisen. Vi har ikke sjekket I Sverige.

 

vennlig hilsen

Susan A.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innflyttere Knud Knudsen f. i Norge og hustru Josephine Johansen f. i Sverige kommer fra Stockholm i 1867 for å bli husmenn på Vestli Oppstad,like utenfor Kongvinger i Sør Odal. Er ikke notert at de har noe barn med seg,ser det, men er det noen med tilgang til svenske kilder som har mulighet til å sjekke evnt. fødsel i Sverige.

Eller er det allerede gjort kanskje?

Håper lenken virker :)

 

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 3 (1864-1870), Inn- og utflyttede 1866, side 346.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8871&idx_id=8871&uid=ny&idx_side=-328

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070124350530.jpg

 

Kirkeboken sier at Knud og Josephine flytter til Norge for å gifte seg......så sannsynligvis hadde de ingen barn.

 

Dette står i Sør-Odal BB om Vestli u/Oppstad:

Husmenn i 1865 var Knut Andersen fra Sø-Viku f 1792 g 1816 med Dorte Olsdatter Larviken f ca 1792. 5 barn, ingen Knut.

Plassen var i bruk i 1865, men ikke 10 år senere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at de kommer for å gifte seg? Jeg leser H for hustru på Josephine, og at de kommer for å bli Husmaand i oppgitt grunn for innflyttingen :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at de kommer for å gifte seg? Jeg leser H for hustru på Josephine, og at de kommer for å bli Husmaand i oppgitt grunn for innflyttingen :unsure:

 

Ja, selvfølgelig - jeg tenkte for sent og leste for fort!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

På Declaration of Intention står det at han gir avkall på alt og spesielt til Kongen av Sverige (skrevet for hånd)

Betyr det da at Samuel Otto kan være av svensk avstamning?

 

Kan familien ha flyttet til Norge og Kongsvinger for en periode? Kan de være dissentere og ikke innført i noen vanlig kirkebok?

Mye gjetninger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1902 var vel kongen vår svensk ...

 

Det stemmer, Åsbjørg! Unionsoppløsningen var i 1905. Så det forklarer hvorfor Samuel Otto ga avkall på alt og særlig kongen av Sverige. Hadde forresten ikke Samuel Otto en sønn som helt Otto Samuel?

 

Har det vært undersøkt om det kan finnes familie - for eksempel fetteren/fetrene som Samuel reiste over sammen med - blant fadderne til Samuel Ottos barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.