Gå til innhold
Arkivverket

Enken Karoline Ohlgren, 77 år ved FT Halden 1900, men hvor ble det av henne?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Karoline (Caroline) Olsdatter Svendsby var født i Aremark 10.10.1823. Hun ble gift i Aremark 7.9.1849 med garvermester Lorentz Andreas Ohlgren, født Halden 20.6.1815, død Halden 23.3.1890.

 

Familien var bosatt i Halden og ved folketellingen 1865 tyder det på at ekteparet hadde 3 barn:

1. Ole Martin Ohlgren, f. 1851 -  som ble gårdbruker på Askeldrød i Berg, Østfold og døde i 1893.

2. Ludvig Conrad Ohlgren, f. 1858 - som var kjøpmann i Halden og døde i 1888.

3. Alma Otilie Ohlgren, f. 1860, som ble gift med byggmester Johan Martin Olsen, f. 1855. Disse finner jeg ved FT. 1900 som bosatt i Christiania. Johan Martin utvandret imidlertid til Chicago i år 1900. Vet imidlertid ikke om konen Alma utvandret?

 

Karoline Ohlgren, (f. 1823) bodde ved FT. 1900 som enke i Halden, Damhauggaden 799. Hun oppgis å være rentenist og bodde alene. Jeg har lett på landsbasis i FT. 1910, men kan ikke finne henne der, så det mest sannsynlige er at hun døde i tidsrommet 1900-1910.

 

Jeg har sjekket kirkebøkene og dødsfallsprotokollene for Halden 1900-1910. Har også undersøkt i kirkebøkene for Berg, Østfold, hvor den eldste sønnen bodde, men uten videre hell. En mulighet er at hun slo seg ned hos datteren og svigersønnen i Christiania en gang etter 1900. Som nevnt reiste svigersønnen samme året til Amerika. Familiestatus på mannen er  ikke oppgitt. Er konen død mon tro? Det var en drøss med barn i ekteskapet. FT. Christiania år 1900 gir følgende opplysninger om barneflokken:

1. Lorens Olai Olsen, født 1884. Han fant jeg som utvandret til Amerika i 1901 (Chicago).

2. Konrad Ludvig Olsen, f. 1888.

3. Stefanie Minda Olsen, f. 1889.

4 Julie Karoline Olsen, f. 1891.

5. Alf Olsen, f. 1895.

6. Hjalmar Olsen, f. 1896.

7. Solveig Alma Olsen, f. 1897.

 

Jeg har søkt etter disse barna ved folketellingen 1910, men finner ingen. Den tellingen skaper meg ofte hodebry, så kan hende gjør jeg noen feilgrep under søkervalget.

 

Et spor om hvor Karoline Ohlgren endte sine dager kan nettopp være å finne ut hvor datteren Alma Otilie ble av?

 

Noen her som kan hjelpe meg på vei??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnerius Ohlgreen

Norway, Marriages, 1660-1926

birth: 26 November 1846   marriage: 5 May 1872 Grønland Parish, Oslo, Oslo, Norway father: Lorenz Andreas Ohlgreen spouse: Caroline Emilie Andersdatter other: Anders Andersen

 

 

Ole Marthin Lorentsen

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 27 July 1851 HALDEN,OSTFOLD,NORWAY father: Lorntz Andreas Olgreen mother: Caroline Olsdr

 

Alma Otilia Lorentzsdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 10 December 1860   christening: 31 March 1861 HALDEN, OSTFOLD, NORWAY residence: 1860 Halden, Ostfold, Norway father: Lorentz Olgren mother: Caroline Olsdr

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorents etterlater seg kone og 5 myndige og tilstedeværende barn, og to barnebarn.

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden by, Dødsfallsprotokoll 1 (Jaa 0001), 1859-1901, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27402/140/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090520320782.jpg

 

= Gunnerius, Ole-martin og Alma + to til.

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fam. i 1875. En sønn til - Conrad f. 1857 - tydeligvis ikke tilstedeværende ved tellingen i 1865.

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden by, Dødsfallsprotokoll 1 (Jaa 0001), 1859-1901, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27402/140/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090520320782.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser jeg det er kommet flere interessante innlegg. Så mange takk. Først en kommentar til Randi Sandberg: Jo da, Konrad var så absolutt tilstedeværende hos familien ved folketellingen i 1865. Han står oppført som barn nr. 4: Ludvig Conrad, 8 år gammel. De 2 første av barna; Magnus og Severin var fra farens første ekteskap med Lovise Sophie Wold, som døde tidlig. Så Karoline Ohlgren var kone nr. 2. Det var en sønn til som ikke var hjemmeværende ved folketellingen i 1865 og som du Ann-Mary har funnet frem til: nemlig Gunerius, født 1846.

 

Ser nå at flere av barna til damen som interesserer meg i særlig grad; Alma Otilie Ohlgren, gift Olsen virkelig emigrerte til Amerika (til sin far som det står). Når det ikke står foreldrene, tolker jeg det dithen at moren må være død. Ser at datteren Julie, f. 1892 emigrerte i 1913. Det står opplyst at hun var tjenestepike i Vestre Aker. Forsøkte å lete opp damen ved folketellingen i 1910 for å se om hun bodde sammen med noen av søsknene. Antar hun er identisk med den Julie Olsen, født Kristiania 1892, som var tjenestepike hos konditor Georg Møllhausen i Vestre Aker (Villa Egra). Og det vet jeg godt hvor er, for mine besteforeldre bodde i huset på den andre siden av veien.

 

Men hvor er Caroline Ohlgren blitt av? Og er det slik at datteren Alma Otilie Olsen virkelig døde og at ungeflokken i tur og orden emigrerte til Amerika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei B,

 

Hvis du følger linken jeg ga deg ovenfor vil du se at dødsfallet til Karoline Ohlgreen ble anmeldt av datteren Alma Otilie Olsen i Bjerregaardsgd 60. Forøvrig kan jeg nevne at du finner brødrene Konrad, Alf og Hjalmar emigrert til Amerika i hhv 1907 og de to siste i 1913 hvor de oppga å skulle til sin far. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk til deg Kjell. Da fant du damen jeg hele tiden jaktet på!

 

Jeg forstår bare ikke hvordan ditt innlegg var kommet foran mitt! Mitt ble sendt 20.46, ditt 20.24, men jeg satt nok og bearbeidet innlegget mitt mer enn en halvtime, da jeg underveis måtte innom folketellingene og dobbeltsjekke saker og ting. Innlegget om Julie Karoline som reiste til Amerika i 1913 var det siste jeg leste.

 

Da anser jeg debatten jeg her startet som avsluttet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slekten Ohlgreen finnes ganske perifert i mitt slektstre. Med utgangspunkt i innleggene ovenfor ble dette en bonus for meg også i form av en oppdatert slektsdatabase !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.