Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfallprotokoll for Malvik 1892?


Recommended Posts

Hei.

 

Den 3. oktober 1892 dør Hanna Schjelderup på gården Lillesandtrø der hun er til forsørgelse, trolig fordi hun var ansett som sinnsyk. Slik står det i hvertfall ved hennes begravelse i Malvik, se siste jente her, nr. 9: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6534&idx_id=6534&uid=ny&idx_side=-239

 

Jeg har problemer med å finne ut av hvor hun tilhører i Schjelderup-slekten, og lurer derfor på om det finnes noen dødsfallsprotokoll for Malvik for denne tiden, og evt. hva som står der om henne. Det står jo at dødsfallet er nevnt til skifteretten/lensmannen.

 

I tillegg kan det nevnes at på RHD har de 1891-tellingen for Malvik, og der står i motsetning til i kirkebøkene ved hennes død, hvor det står at hun kommer fra Vaagens Pr., Lofoten, at hun er født i Bø, Vesteraalen.

 

Ministerialboken ved hennes begravelse sier det samme som klokkerboken, bare at hendelsen der er mye mer klussete, og dermed mer uleselig. Begge sier hun er født i 1854.

 

Jeg har sett igjennom alle ministerial- og klokkerbøkene for hele Nordland i årene 1853-1855 uten å finne noen Hanna som passer. Der er ei Hanna Schjelderup som blir født i Saltdal i den perioden, men hun gifter seg i Sørfold og jeg har kontroll på henne senere enn 1892, i tillegg er der en Peder Schjelderup Pedersen i Brønnøy som får ei Hanna i samme perioden, og det er trolig hun som er nevnt i folketellingen i Bergen i 1875 som Hanna Schjelderup. Jeg tviler på at det er hun som dør i Malvik, men sikker kan jeg jo ikke være.

 

Håper noen av dere ved SAT kan se om det finnes en dødsfallsprotkoll for Malvik for denne tiden, og i så fall ta seg bryet med å sjekke om hva som evt. er skrevet om denne Hanna Schjelderup som dør i Malvik i 1892.

 

På forhånd takk.

 

Mvh

Remi Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke dødsfallsprotokoller for Malvik lensmann så tidlig.  I Strinda og Selbu sorenskriverembetes dødsfallsprotokoll 3L02 side 162 står oppført:

Lillesandtrøen i Malvik, hjemmehørende i Bø i Lofoten. Død 3.10.1892.  Hanna Sjelderup, 38 år gl. fattiglem.  Dødsfallet var meldt av Kristian Pedersen Lillesandtrø.  Merknad:  "Strax underrettet Lofoten Skifteret".

 

I Vesterålen sorenskriverembete mangler dødsfallsmeldinger for 1892.   I Nordlands amts arkiv arkivkode Mg5 finnes en protokoll over fattige sinnssyke i amtet  1880-1904.  På side 104 under Bø herred finner vi oppført:  "Hanna Schjeldrup, 28 aar gl. i 1882.  Fattig.  Ingen forsørgelsesdygige slægtninge.  Født 1856. Det står at hun er forpleiet hos Kristian Pedersen Lillesandtrø Malvik fra 1. juli 1888 og det er anført at hun døde 3. oktober 1892.

 

Mvh

Elin Jacobsen

Statsarkivet i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.