Gå til innhold
Arkivverket

Hans Thomas Riberg, skipsbyggmester fra Svelvik.


Torbjørn P. Hagen
 Del

Recommended Posts

Er det nokon som har opplysninger om denne person? Skipsbyggmester  Hans Thomas Riberg er nevnt av Sigfred L. Eier i bind 2 av Hurums Historie side 77 og 78.(1829 og 1839).

I kyrkjebok for Hurum 1847-1860 er det gravlagt ein bygmester Hans Riberg i 1859 79 år gammel.(fødd ca 1780) Bustad: Høyen. Er dette skipsbyggmesteren?

Er takksam for alle opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Thomas Riberg er trolig sønn av skipsbyggmester og husmann med jord, Jens Sivertsen Riiber og Anne Jensdatter Norborg.

I 1801 befant familien seg på Tromøy, AA, Hans Thomas var da 20 år og tømmermann. Han ble døpt 12. nov. 1780 på Tromøy.

 

Aust-Agder fylke, Tromøy i Tromøy, Ministerialbok nr. A 2 (1773-1808), Fødte og døpte 1781, side 26-27.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Jørgen Gløersen: Dødsfall i Norge 1763-1825, 321:

"Riber (Riiber), Jens Syversen, skibsbyggm., død avt. Pussnæs i Tromø sogn 6/7 1821, 73 år, fl. gjl. b. hvv. Karen og Marine R. – I 57"

 

Fra Den Norske Rigstidende 1821.08.06 - Dødsfald.

 

I skiftet etter Jens Sivertsen Riber i 1821 bekreftes det at Hans Thomas Riber (Riberg) var hans sønn - Hans Thomas Jensen Riber, bosatt i Svelvik ved Drammen.

 

Aust-Agder fylke, Nedenes sorenskriveri -1824, Skifteprotokoll 41 , 1818-1843, oppb: Statsarkivet i Kristiansand.

 

Han slekter med andre ord fra flere skipsbyggmestere. Du kan lese mer om Jens Sivertsen Riber her: 172 AUST-AGDER-ARV 2010 - Aust-Agder-Arkivet

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei, og takk for svar. Her var det skipsbyggmestere på rekke og rad. Interessant !

Hadde Hans Thomas Riber(g) etterkommere? Anne Marie Riberg  som døde i 1850, 73år gammel. Var truleg hans kone. Høyen er oppgitt både som bustad og fødestad. Eg finn dei ikkje vigde i Hurum og heller ingen barn. 

Eg finn Hans Riber nevnt som fadder i Svelvik i 1817. Frå 1829 til 1836 blir navnet endra frå Riber til Riberg.(kyrkjebøker for Hurum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8452&idx_id=8452&uid=ny&idx_side=-30
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061215640569.jpg

 

De giftet seg 12. desember 1807 i Bragernes kirke: Hans Thomas Jensen og Ane Marie Soelgaard.

 

Astrid


http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058232002279

 

Kan dette være Anne Marie i 1801, mon tro?

 

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8433&idx_id=8433&uid=ny&idx_side=-295
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061214640295.jpg

 

Pussig.... Se på vielse nr. 25, 20. januar 1842: Niels Andreas Nilsen og Birgitte Nilsdatter.  Må være samme paret som i 1865-tellingen, MEN navnet på faren hans er Nils Nilsen....  Har han blitt "adoptert" av Hans Thomas og Anne Marie?  

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5879&idx_id=5879&uid=ny&idx_side=-6
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101340291.jpg

 

Dåpen til Nils Andreas, nr. 36, høyre side.  NB: det står noe helt ytterst, men jeg klarer ikke å tyde det.

 

Han er ikke "den kjødelige sønnen" til Hans Thomas, så jeg gir meg nå, 

 

Astrid 

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke "den kjødelige sønnen" til Hans Thomas, så jeg gir meg nå, 

 

En av foreldrene til Niels Andreas Nielsen er kanskje i slekt med Hans Thomas Jensen Riber. Hans hadde ingen søsken som passer, men kanskje søskenbarn?

 

Ser av en gammel debatt at trådstarter ætter fra Niels Andreas søster, Gunhild Torine Nilsdatter Riberg. Er det opphavet til disse to søsknene du egentlig søker eller har du dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av foreldrene til Niels Andreas Nielsen er kanskje i slekt med Hans Thomas Jensen Riber. Hans hadde ingen søsken som passer, men kanskje søskenbarn?

 

Ser av en gammel debatt at trådstarter ætter fra Niels Andreas søster, Gunhild Torine Nilsdatter Riberg. Er det opphavet til disse to søsknene du egentlig søker eller har du dette?

Dette var eit forsøk på å få klarlagt kvifor Riberg vart tatt ibruk av denne slekta. Også forsøke å finne opphavet til dette Riberg navnet.

Nils Andreas Nilsen og Gunhild Torine Nilsdtr. sine foreldre var Nils Nilsen og Berte Tønnesdtr. dei gifta seg i Strømmen 2. des 1815. Berte Tønnesdtr. døde i 1867(Berte Tønnesdtr Nils Riberg's kone)

Nils Nilsen Riberg døde i 1871 (85 år, enkemann) bustad Kemsgrunden.

Nils og Berte fekk følgende barn: Nils Andreas f 1816, Gunhild Thorine f 1820, Olaus f 1824, Anne Maria f 1827, Birgitte f 1831.

Riberg navnet ser ut for å vera brukt føste gang av denne slekta i 1847 da dattera Gunhild Thorine gifter seg. Bruden's far er da Nils Riberg.

Nils Nilsen og Berte Tomasdtr.(feil for Thønnesdtr) bur på Ulfbjørnsknem i 1865 Nils er 80 år og Berte er 76.  begge er fødd i Hurum. deres dtr. Birgitte på 34 år bur sammen med dem.

Også Morten Rødder tek ibruk Riberg som etternavn. Morten var og busett på Høyen ei tid.

Det same gjeld ekteparet Inger Dorthea Lous? og Christian Eriksen Vang, eldste sonen blir får navnet Hans Edvard Riberg(fødd 1844) Dette må vera ein gunst til skipsbyggmesteren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enkelt dette med navnet Riberg, det er mange navnebærere, og det er ikke enkelt å si om det er noe slektskap mellom dem.

 

Det er interessant at Morten Røder Ribergs mor het Bergithe Soelgaard (far var Fabian Bovitz), kona til Hans Thomas Jensen Riber het Ane Marie Soelgaard - noen forbindelse?

 

Morten ble døpt i Egersund i 1797, her er de i FT 1801.

 

Rogaland fylke, Eigersund i Eigersund, Ministerialbok nr. A 5 /1 (1790-1808), Kronologisk liste 1797, side 36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at en av fadderene til Morten Røder i 1797 heter Ane Soelgaard.  Identisk med Ane Marie?  Kan hun være søsteren til Bergithe eller en datter fra 1. ekteskap  (jfr. alder i 1801 + at hun var gift for 2. gang)?

 

Kanskje en idé å finne ut mer om disse Soelgaard-damene....

Hva gjelder spørsmålet om Hans Thomas og Ane Marie hadde barn, så antar jeg at det fins skifter etter dem, og der bør det komme fram,

 

Astrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergitta Soelgaard og Fabian (Hansen, har jeg sett i forbindelse med barnedåp) Bowitz gifter seg i januar 1786 i Eigersund.  Jeg lurer på om hun er datteren til Abraham Soelgaard og Anne Cathrine Mortensdatter Rødder - har sett endel opplysninger på nettet/slektssider, men har ikke sjekket i kirkebøker.  Kanskje svaret ligger på Soelgaard?

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#15

Ja, Birgitte var datter av Abraham Solgaard og Anne Cathrine Rødder. Fra sjeleregisteret i Sokndal 1758:

"Soelgaard 37 visitøer, Anne Rodder 32, barn: Kirstine 13, Maren 10, Anne 7, Birgitte 4, Ollene 2"

 

Se også debattene:

Abraham Solgaard F Ca 1705, Kråkstad. Oppslag

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8758&idx_id=8758&uid=ny&idx_side=-29
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070418650455.jpg

 

Må være den 1. vielsen til Birgitte, 3. oktober 1783: Mons. Søren Sifversen og Birgitte Soelgaard.  

Søren må ha vandret i løpet av kort tid, jfr. hennes andre ekteskap i jan. 1786 (det første barnet til Fabian og Birgitte ble oppkalt etter ham).

MEN hvor kommer den godeste Ane Marie inn i bildet????

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#17

Ane Marie kan jo være en etterkommer av Niels Larsen Solgaard, som det ble skiftet etter i Christiania i 1737.

 

Oslo fylke, Oslo skifterett, Skifteprotokoll 8 , 1737-1741, oppb: Statsarkivet i Oslo.

 

Edit:

Hans barn var:

  • Peder i Fredrikstad
  • Sven, død i Bergen uten livsarvinger
  • Lars, død i Jægerborg, etterlot seg arvinger
  • Else Cathrine, gift med Jep Larsen i København
Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Asrid og Grete for gode svar om skipsbyggmesteren. Hans fulle navn var altså Hans Thomas Jensen Riber seinare Riberg.

Både faren Jens Sivertsen og farfaren Sivert Hansen var av slekten Riber. Sivert Hansen Riber var fødd på garden Røed i Øyestad i 1704. Sjå linken i innlegg nr. 3. Familien Riber eide garden Røed, er denne familien kjent lenger bakover?

Hans Thomas gifta seg i 1807 med An(n)e Marie Soelgaard. Dei var truleg barnlause. 

Dei seinare brukere av Riberg navnet i Svelvik/Strømmen, Morten Rødder, Nils Nilsen og Christian Eriksen Vang, kan vera fjerne slektninger, men det kan like gjerne vera andre grunner at dei tok ibruk dette navnet.

Det er nok skipsbyggermester Hans Thomas Riber/Riberg som er opphavet til dette Riberg navnet i Strømmen/Svelvik.

 

mvh

Torbjørn Hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#19

Skipsbyggmester Sivert Hansen Riber var sønn av skipstømmermann Hans Thomassen Riber (Riiber) og Maren Siversdatter Røed, her er dåpen i Øyestad 1704.

 

Og her er skiftet etter Maren Siversdatter Røed i 1730: Aust-Agder fylke, Nedenes sorenskriveri -1824, Skifteprotokoll 10 , 1727-1730, oppb: Statsarkivet i Kristiansand.

 

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men navnet "Riberg" er kjent fra eldre litteratur, men da vesentlig nordfra. Det tidligste jeg kan se i min base at navnet er brukt er fra år 1624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#21

Ja, det har jeg også sett, om disse andre Riberg har navnet sitt fra Riber og dermed fra Danmarks eldste by Ribe er uvisst.

Hans Thomas Riberg het i alle fall Riber opprinnelig, og jeg antar at hans anefar kom fra Ribe. Mao behøver ikke disse navnebærerne være i slekt, navnet peker kun på opphavssted.

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som Hans Thomassen Riber kan ha hatt en bror ved navn Aslak Thomassen «af Kaalbensvigen». Aslak og Anne Larsdatter døpte sønnen Thomas 2. okt. 1709 i Øyestad, Mari Siversdatter og Hans Thomassen var faddere.

 

Thomas Aslaksen Riber (Riiber), skipper fra Arendal, finner vi igjen i Nygårds Sedler. Han ble gift i Fureby i Danmark 22. jan. 1740 med Anne Jensdatter Ejlersgård i Løkken. Han fikk tre barn, Aslag, Thomas og Else, og ble gravlagt 37 år gammel 21. jan. 1745, alt dette ifølge 4 oppslag i Nygårds Sedler.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Hans Thomassen Riber og Aslak Thomassen Riber hadde ei datter Else, døpt hhv 1711 og 1713 i Øyestad. Dette tyder på at brødrenes (for det tror jeg de var) mor het Else.

 

Edit:

Ser at det står om disse i NST bind 3, s. 135. Har de første tidsskriftene på cd, så jeg skal sjekke hva som står.

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.