Gå til innhold
Arkivverket
Alf Christian Frogner

Mikkel Mustad i Vardal (Oppland) og hans etterslekt

Recommended Posts

Alf Christian Frogner

I "VESTOPPLAND SLEKTSHISTORIELAGS TIDSSKRIFT" (Nr.4 1991, Nr.1-3 1992, Nr.1-4 1993 og Nr.3 1994) publiserte jeg "MIKKEL MUSTAD I VARDAL OG HANS ETTERSLEKT" som "Bondeslekter I".

Med Mikkel Mustad og hans fem barn som utgangspunkt, ble ca. 150 tippoldebarn dokumentert innen Oppland og Hedmark. Min intensjon er foreløpig å supplere ytterligere en eller to generasjoner (garantert fritt for enkle "Eidsvollsmenn-koblinger) for publisering i ovennevnte tidsskrift.

Mine undersøkelser tilsier absolutt ikke komplett etterslekt. Foreløpig har jeg imidlertid registrert noen supplerende tippoldebarn, men er absolutt interessert i eventuelt flere som utgangspunkt for påfølgende generasjoner.

Det er derfor ønskelig, dersom noen basert på ovennevnte publikasjon kan bekrefte fremsatte antagelser og/eller tilføye flere etterkommere, at dere kan respondere på dette innlegget. 

Jeg er spesielt interessert i (første)? ektefelle til Berte Mikkelsdatter Jensvold i Land og deres barn (jf. Nr.4 1991 s.292 og Nr.4 1993 s.291-293). Som der nevnt, var i 1615 hennes arvepart 5 skinn I Gjeile/Domset samt 3 skinn i Mustad og 9 skinn i Gjeile i 1624. Men i de nevnte årene er ikke eier av disse partene oppført i Land eller Vardal og følgelig var hun kanskje bosatt i et annet prestegjeld. Men hvor???

I 1642 skattet hennes ektefelle Siver Haraldsen Jensvold blant annet av 6 skinn uten bygsel i Løken (Løkje) med hans stebarn. Som nevnt, må Synnulf Engebretsen Harstad samt Ole Narvesen Skolmen, Halvor Helgerud og Knut Gulliksen Lien være etterkommere fra hennes tidligere ekteskap. I "BOKA OM LAND BIND VIII" under gården Gjeile oppgis Tarald (-1616-1620-) som hennes ektefelle og i følge manntallet 1666 for Land hadde ovennevnte Halvor/Haldor Helgerud også patronymikonet Narvesen samt en sønn Tarald. Men hvordan...???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.