Gå til innhold
Arkivverket

Mikkel Mustad i Vardal (Oppland) og hans etterslekt


Alf Christian Frogner
 Del

Recommended Posts

I "VESTOPPLAND SLEKTSHISTORIELAGS TIDSSKRIFT" (Nr.4 1991, Nr.1-3 1992, Nr.1-4 1993 og Nr.3 1994) publiserte jeg "MIKKEL MUSTAD I VARDAL OG HANS ETTERSLEKT" som "Bondeslekter I".

 

Med Mikkel Mustad og hans fem barn som utgangspunkt, ble ca. 150 tippoldebarn dokumentert innen Oppland og Hedmark. Min intensjon er foreløpig å supplere ytterligere en eller to generasjoner (garantert fritt for enkle "Eidsvollsmenn-koblinger) for publisering i ovennevnte tidsskrift.

 

Mine undersøkelser tilsier absolutt ikke komplett etterslekt. Foreløpig har jeg imidlertid registrert noen supplerende tippoldebarn, men er absolutt interessert i eventuelt flere som utgangspunkt for påfølgende generasjoner.

 

Det er derfor ønskelig, dersom noen basert på ovennevnte publikasjon kan bekrefte fremsatte antagelser og/eller tilføye flere etterkommere, at dere kan respondere på dette innlegget. 

 

Jeg er spesielt interessert i (første)? ektefelle til Berte Mikkelsdatter Jensvold i Land og deres barn (jf. Nr.4 1991 s.292 og Nr.4 1993 s.291-293). Som der nevnt, var i 1615 hennes arvepart 5 skinn I Gjeile/Domset samt 3 skinn i Mustad og 9 skinn i Gjeile i 1624. Men i de nevnte årene er ikke eier av disse partene oppført i Land eller Vardal og følgelig var hun kanskje bosatt i et annet prestegjeld. Men hvor???

 

I 1642 skattet hennes ektefelle Siver Haraldsen Jensvold blant annet av 6 skinn uten bygsel i Løken (Løkje) med hans stebarn. Som nevnt, må Synnulf Engebretsen Harstad samt Ole Narvesen Skolmen, Halvor Helgerud og Knut Gulliksen Lien være etterkommere fra hennes tidligere ekteskap. I "BOKA OM LAND BIND VIII" under gården Gjeile oppgis Tarald (-1616-1620-) som hennes ektefelle og i følge manntallet 1666 for Land hadde ovennevnte Halvor/Haldor Helgerud også patronymikonet Narvesen samt en sønn Tarald. Men hvordan...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.