Gå til innhold
Arkivverket

Dag Solstad som slektsgransker


Anne Minken
 Del

Recommended Posts

Dag Solstads siste bok "Det uoppløselige episke element i Telemark 1591-1896" bygger på et større slektshistorisk materiale som Dag Solstad skal ha fått av en nær slektning og så arbeidet videre med i noen år.

Boka er sterkt omdiskutert som roman. Enkelte anmeldere har hevdet at all oppramsingen av årstall gjør boka kjedelig, ja nærmest uleselig. Andre er begeistret. Det virker imidlertid som om alle anmeldere  er enige om at det slektshistoriske materialet bygger på grundig og solid forskning. Selv ble jeg skeptisk til den slektshistoriske kvaliteten når jeg støtte på bondelederen Halvard Gråtopp blant Solstads forfedre. Noen små stikkprøver i 1800-tallsmaterialet har gjort meg enda mer skeptisk. Jeg har skrevet et lite innlegg om dette på Historieblogg.no http://www.historieblogg.no/?p=1650.

 

Er det noen av Brukarforums mange dyktige slektsforskere som har sett nærmere på de slektshistoriske opplysningene i Solstads arbeid?

 

Mvh

Anne Minken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne,

 

Takk for at du skrev det du skrev i din blogg.

 

Selv tilhører jeg de som ennå ikke har lest Solstads roman. Det er ikke sikkert jeg vil prioritere det heller. Jeg frykter nemlig at jeg kommer til å irritere meg langt mer enn jeg kommer til å glede meg. Frykten skyldes langt på vei mitt møte med en annen romanforfatters befatning med alminnelig historisk stoff, nemlig Jan Guillou og hans verk om Arn Magnusson. Gulliou er drivende god som forfatter, men i forbindelse med kreasjonen Arn Magnusson demonstrerte han en likegyldighet overfor kildekritikk som fikk dette med å kalle noe en historisk basert roman til å klinge like tomt som sprengfylte tomme tønner.

 

Kanskje jeg likevel skulle lese Solstads roman? Kanskje jeg skulle kaste meg over den bejublede og til dels sønderkritiserte bok? Kanskje jeg skulle vandre side om side med denne underlig ordmontør med telske anetråder? Hva vet jeg? Kanskje han har snublet over noe slektsforskere aldri har funnet i sin søken på den neste, så neste, så den neste ane?

 

Hmm. Kanskje det bare blir med tanken, for meg også?

 

Mvh Are

 

 

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Are og også til de andre som har meldt fra at de likte dette innlegget. Sånn sett har jo responsen vært bra. Litt skuffet er jeg likevel. Jeg hadde håpet å høre fra noen som har gravd litt i Solstads slektsforskningsmateriale. Kanskje det dukker opp noen etterhvert. I alle fall ligger utfordringen her nå.

Mvh

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i hvert fall at å skilte med Hallvard Gråtopp blant sine aner, er omtrent like seriøst som å hevde at tannfeen eller julenissen eksisterer. Da antar jeg at resten av «slektsforskningen» hans er på det samme nivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selv tilhører jeg de som ennå ikke har lest Solstads roman. Det er ikke sikkert jeg vil prioritere det heller. Jeg frykter nemlig at jeg kommer til å irritere meg langt mer enn jeg kommer til å glede meg. Frykten skyldes langt på vei mitt møte med en annen romanforfatters befatning med alminnelig historisk stoff, nemlig Jan Guillou og hans verk om Arn Magnusson. Gulliou er drivende god som forfatter, men i forbindelse med kreasjonen Arn Magnusson demonstrerte han en likegyldighet overfor kildekritikk som fikk dette med å kalle noe en historisk basert roman til å klinge like tomt som sprengfylte tomme tønner.

 

Både Solstad og Guillou er skjønnlittelære forfattarar, som venteleg meiner dei står fritt til å dikte om både notid og fortid - for å formidle ein bodskap (og, naturlegvis og ikkje minst, selje bøker).

Når ein les om tempelriddaren Arn Magnusson sine opplevingar i Det heilage landet, kan ein slåande tanke vere at lite har endra seg og problemstillingane er dei same som i dag..... Men då er det helst forfattaren som har lagt dagens tankar og problem inn i fortida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Solstad og Guillou er skjønnlittelære forfattarar, som venteleg meiner dei står fritt til å dikte om både notid og fortid - for å formidle ein bodskap (og, naturlegvis og ikkje minst, selje bøker).

Når ein les om tempelriddaren Arn Magnusson sine opplevingar i Det heilage landet, kan ein slåande tanke vere at lite har endra seg og problemstillingane er dei same som i dag..... Men då er det helst forfattaren som har lagt dagens tankar og problem inn i fortida.

 

Det var godt formulert, Ivar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest boken til Dag Solstad, men jeg forstår det slik at han har tatt utgangspunkt i sin slektning Bengt Lifoss sitt arbeid. Har noen sett dette arbeidet? Hvordan har Solstad bearbeidet det?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste boken for noen måneder siden og la ut en vurdering av innholdet på "Goodreads".

"Det er å håpe at denne boken ikke brukes som slektshistorisk kilde.

De eldste slektssammenhengene er i hovedsak basert på fri fantasi og ikke kilder slik forfatteren hevder.

Kildene etter 1600 er fulle av spennende konflikter og kunne vært basis for en god roman.

Derfor er dette misbruk. Misbruk av gode historier og av kilder."

 

Mvh

Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til informasjon: Dag Solstad var gjest på Sofa-arrangementet til Riksarkivet i februar. Her var den nye romanen hans tema. Det ble til tider heftige diskusjoner mellom Solstad og historiker Kai Østberg. Se hele Sofa-samtalen på Youtube: Del 1 

og del 2 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til informasjon: Dag Solstad var gjest på Sofa-arrangementet til Riksarkivet i februar. Her var den nye romanen hans tema. Det ble til tider heftige diskusjoner mellom Solstad og historiker Kai Østberg. Se hele Sofa-samtalen på Youtube: Del 1

og del 2
Takk til Anette S. Clausen for vedlagt, interessant og fornøyelig link :)

Og nettopp slik må det jo være: at når en som er en anerkjent autoritet på ett område (med vekslende hell) prøver seg på et fagfelt eller område som ligger vesentlig utenfor eller ved siden av vedkommendes primære kompetanse, så må det være fullt lov å kommentere - og kritisere - dette. Og da på en slik måte at fremsatte påstander kan fritt og konstruktivt kan drøftes, løftes, kritiseres og imøtegåes.

 

I denne sammenheng all ære til forfatteren Solstad som i denne sammenheng er godt utenfor sin egentlige fagkompetanse, men som likevel velger å kaste seg 'utfor fra fem-meteren' ;) Tilsvarende, full honnør til Riksarkivet for å løfte frem og belyse dette.

 

Om det her tillates en liten allegori:

arkivaren Clausen har naturligvis sitt primære fagfelt, på samme måte som jeg selvsagt også har mitt. - Men, likevel må det være fullt lov for å oss begge å uttale oss både fritt og ubundet om eksempelvis både blikkenslageryrket såvel som korssting- og kniplinger, selv om man da - alle fall for mitt eget

vedkommende - vil være langt utenfor de felt der vi påviselig har vår kompetanse. Men da må vi jo selvsagt også finne oss i både høyst berettigete konstruktive, kreative kommentarer - og kritikk. :)

 

Mvh.,

Endret av Terje Hatvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mitt innlegg er fjernet.

 

Hvorfor?

 

 Kan ikke se at jeg har brutt noen av forumreglene.

 

Hvis moderator slettet innlegget p.g.a. at jeg nevnte gud så synes jeg du skal lage en ny regel om at det ikke er tillatt.

 

Håper du kan klargjøre hva årsaken til slettingen er, og gjerne her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør kontakte Digitalarkivet direkte, for du kan ikke forvente at administratorene vil lese alle innleggene (selv om en av dem har deltatt i denne tråden).

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.