Gå til innhold
Arkivverket

Gårdsnavn i ft-1801 og Atnlien i Tynset prestegjeld.


Jan Erik Aas
 Del

Recommended Posts

Gjelder familienummerene (her oppført som gårdsnr) fra og med 519 i Nedre Foldals Annex i Tønset prestegjeld på

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/tellingskrets/tf01058248003214

Her må "Bakken" erstattes av f.eks. "Atnlien".

Atnlien lå på den tid under Tynset prestegjeld, kom senere under Sollia prestegjeld og ligger i dag i Stor-Elvdal kommune.

Bakken-navnet er sannsynligvis en forveksling med Bakken i Lille Elvedals Annex (Alvdal) i det samme prestegjeldet.
Bakken-gårdene i Alvdal har samme matrikkelnummer som Atnlien hadde da de lå under Sollia, nemlig gårdsnr 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill. Stjernen bak på gårdsnavnene betyr at de er konstruerte av den som har transkriberte kilden. Jeg har ikke tilgang til originalen, men jeg vil tro at det mangler gårdsnavn for disse listene i 1801-tellingen. Jeg kan ikke nå si hvilket grunnlag som er benyttet for de konstruerte gårdsnavnene, men jeg skal viderebringe ditt innspill og få en avklaring på om det er noe som skal rettes. 

 

God påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill. Stjernen bak på gårdsnavnene betyr at de er konstruerte av den som har transkriberte kilden. Jeg har ikke tilgang til originalen, men jeg vil tro at det mangler gårdsnavn for disse listene i 1801-tellingen. Jeg kan ikke nå si hvilket grunnlag som er benyttet for de konstruerte gårdsnavnene, men jeg skal viderebringe ditt innspill og få en avklaring på om det er noe som skal rettes. 

 

God påske!

 

I FT1801 for Tynset finnes det ikke gårdsnavn; familiene er nummerert fra 1 til 526. Det ser ut til at Jan Erik Aas kjenner til dette, siden han omtaler familienummer.

 

Jeg er ikke kjent med når eller av hvem gårdsnavnene har blitt lagt til. Se eksempel her (skanna, men ikke indeksert/publisert bilde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg litt mer informert:

Gårdsnavnene for tellingslistene for Tynset, Alvdal og Kvikne ble påført i et arbeid med å gjennomgå kvaliteten på dataene i 2012. Nå ser vi at dette kvalitetsarbeidet nok bør kvalitetssjekkes  ;)

 

Nok en gang, tusen takk for nyttig innspill!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.