Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å finne oldefar Martinus Mathiasen Lindstad f 1885


Heidi Strand Myrvang
 Del

Recommended Posts

Min oldefar Martinus Mathiasen Lindstad f. 1885 er sporløst borte. Han dro mest sannsynlig til Amerika da hans tredje barn (min bestefar Karl Marius f august 1912) utenfor ekteskap var underveis. Sporet jeg har for hans utreise er at han kanskje reiste i sin brors navn, Johan Mathiasen (Hermanrudin brukes også i reisedokumentene jeg har) i April 1912. Mål for reisen var Hillsboro, North Dakota. (Denne broren ble far en uke etter avreise og etterkommere har aldri hørt at han skal ha vært i Amerika.) Et annet spor er at jeg har snakket med en gjenlevende nevø; han mener Martinus skal ha omkommet (kommet i klem mellom to vogner) i en ulykke i arbeid ved jernbanen, kanskje rundt 2. verdenskrig. Jeg finner i hans foreldres dødsmeldinger (1932 og 1941) at han ikke skal ha gitt lyd fra seg siden han dro og at adresse i Amerika er ukjent. Martinus sønn nr 2 bodde det meste av sitt liv hos sin fars foreldre. Noen som kan hjelpe meg? (Innlegg fra i går)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen vits i å lage 2 like temaer.Det blir bare rot av sånt. :)

 

Her er vel det du laget i går.

 

 

Martinus Mathiasen Lindstad, fra Kapp, f1885 ukjent adresse USA

Startet av Heidi Strand Myrvang, i går, 18:25

 

http://forum.arkivverket.no/topic/190516-martinus-mathiasen-lindstad-fra-kapp-f1885-ukjent-adresse-usa/

 

 

 

 


Kan dette være din mann,tro?

 

Martin Lindsta

Boarder

United States Census, 1920

birth: 1885 Norway residence: 1920 Township 153, Koochiching, Minnesota, United States immigration: 1913   other: Peter Johnson, Konrad Thorn Alson, Oscar E Lindblad, Alexander Frick, Lester Trangler, John A Stinson...

 

 

 

Hilsen Ann-Mary

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) Har aldri lagt ut innlegg før og glemte å spørre om noen kunne hjelpe meg i går og i dag fikk jeg ikke redigert.. Beklager! Kan jeg slette det jeg la ut i går? Så etterpå at jeg kunne spurt mode..-et eller annet;)

Den Martin du viser til - hvordan kan jeg finne ut mer om han? Fødselsår stemmer jo og at han kom fra Norge.. Litt usikker siden han ankom i 1913?

Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin Linstad

United States World War I Draft Registration Cards, 1917-1918

birth: 6 December 1885 , , draft registration: from 1917 to 1918 Polk County, Minnesota, United States

 

 

Martin Linstad

United States Border Crossings from Canada to United States, 1895-1956

birth:   Kap Atopin, immigration: August 1922   other: August 1922  

 

Martin Linstad

Boarder

United States Census, 1930

birth: 1886 Norway residence: 1930 Superior, Douglas, Wisconsin, United States immigration: 1920   other: Tollef Dahl, Ralph Dahl

 

Martin Linstad

Head

United States Census, 1940

birth: 1886 Norway residence: 1940 Superior Town, Douglas, Wisconsin, United States

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han VAR jo født 6.desember 1885 da??! Og det står birth: Kap Atopin, hva kan det bety, har det noe med Kapp (født på Kapp, Østre Toten - kan det ha blitt tydet feil, at A egentlig er Ø eller E og topin skal være Toten??)

Altså riktig fødselsdato på min oldefar er faktisk 6.12.1885..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående:

Martin Linstad

United States World War I Draft Registration Cards, 1917-1918

birth: 6 December 1885 , , draft registration: from 1917 to 1918 Polk County, Minnesota, United States

 

 

View document:

 

Martin Linstad oppgir Orville Norby i Nord Dakota som "Nearest relative"

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-26445-25892-7?cc=1968530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Ole O Norby, "United States Census, 1910"
Name: Ole O Norby Titles and Terms:   Event Type: Census Event Year: 1910 Event Place: Hillsboro Ward 3, Traill, North Dakota, United States District: 241 Gender: Male Age: 58 Marital Status: Married Race: White Race (Original): White Relationship to Head of Household: Head Relationship to Head of Household (Original): Head Birth Year (Estimated): 1852 Birthplace: Norway Immigration Year: 1869 Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Sheet Number and Letter: 10B Household ID: 169 Line Number:   Affiliate Name: The U.S. National Archives and Records Administration (NARA) Affiliate Publication Number: M1283 GS Film number: 1375161 Digital Folder Number: 004449917 Image Number: 01164   Household Gender Age Birthplace Head Ole O Norby M 58 Norway

 

Wife

Marie Norby F 51 Sweden

 

Son

Oscar Norby M 23 North Dakota

 

Daughter

Laura Norby F 20 North Dakota

 

Son

Melford J Norby M 8 North Dakota

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MLGL-2ZR?cc=1727033


Ole Norby

 

Birth:  1852 Death:  1934 trans.gif
 
Inscription:
Father   Burial:
Arnegard Cemetery
Traill County
North Dakota, USA  
Edit Virtual Cemetery info [?]  
Created by: lk51t
Record added: Jun 01, 2009
Find A Grave Memorial# 37802917

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=norby&GSfn=ole&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GSst=30&GScntry=4&GSob=n&GRid=37802917&df=all&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! :) Jeg setter utrolig stor pris på dette, jeg skal se litt mer på dette i morgen - mye som stemmer av opplysninger! Hvor stor sjans er det tro for at dette er min oldefar? Og finner dere ut noe mer som kan hjelpe meg så er jeg veldig takknemlig:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,det var nok feil.Han som døde i 1941 var vel denne:

Martin Norby

 

Birth:  1865 Death:  1941 trans.gif   Burial:
Oakwood Cemetery
Mora
Kanabec County
Minnesota, USA  
Edit Virtual Cemetery info [?]  
Created by: sun_shinetoo@yahoo.com
Record added: Sep 01, 2008
Find A Grave Memorial# 29470369

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=norby&GSfn=martin&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GScntry=4&GSob=n&GRid=29470369&df=all&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Tusen takk for all hjelp så langt!!!

 

Har prøvd å sortere litt her nå;

Alder stemmer alle steder, samt hjemland for både han og hans foreldre. I tillegg finner jeg at;

1: Registration Card fra 1918 er det riktig fødselsdato samt nærmeste slektning er der hvor han sannsynligvis ankom etter emigrasjon, Hillsboro, N Dakota.

2: Census fra 1920 er det minst opplysninger - ankomst år 1913 er jo noe.

3: Boarder Crossing USA-Canada 1922 hvor han oppgir hjemsted som Kap Atopin = Kapp Ø Toten?

4: Census 1930 og 1940 er han i arbeid ved jernbanen, det stemmer godt med det jeg hadde som spor.

 

Jeg lurer så på hvor jeg videre bør lete? Kunne gjerne tenkt meg å finne hans gravsted. Jeg har abonnement på ancestry.com, men finner ikke noe mer enn dere har hjulpet meg med. Tips til hvor jeg kan lete etter dødsmelding? Ulykkesrapport? Find a grave? Det er jo også noen navn på folk han bodde hos og sammen med, men det kan jo ta litt tid å lete opp dem...

Så lurer jeg på om det er et sted jeg kan få hjelp til å tyde de overskriftene som står på Census? Lurer jo litt på om Martinus (alias Martin) fikk statsborgerskap? Og evnt hvor finner jeg papirer på det? Og opphold i Canada, hva kan være grunn til det?

Lite som tyder på at han noen gang giftet seg/fikk flere barn i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.