Gå til innhold
Arkivverket

Ønsker oppslag i Romedalboka, bind V, 1ste del


Nils Aksel Horvei
 Del

Recommended Posts

Jeg har lett i skifte- og tinglysningsprotokoller for å finne opphavet til Anne Pedersdtr gift ca 1740 med Erik Jensen fra Lille Hudbred i Vang, men fra 1743 bosatt på Vestre Evenrud i Vallset.

Jeg har kommet til at hun kom fra Bjørnerud i Vallset. Derfor lurer jeg nå på hva som står i Romedalboka om Peder Bergersen Bjørnerud og hans etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett i skifte- og tinglysningsprotokoller for å finne opphavet til Anne Pedersdtr gift ca 1740 med Erik Jensen fra Lille Hudbred i Vang, men fra 1743 bosatt på Vestre Evenrud i Vallset.

Jeg har kommet til at hun kom fra Bjørnerud i Vallset. Derfor lurer jeg nå på hva som står i Romedalboka om Peder Bergersen Bjørnerud og hans etterkommere?

 

Hei!

"Peder Bergersen  fikk en lang brukerperiode i Bjørnerud, han satt med garden fram til 1747. Den 20. juli det året solgte han garden ved tgl. skjøte og for 250 rdl. til eldste sønn, Berger. Peder var gift med Kari Christensdtr. Hekne. For uten Berger kjennes også sønnen Jens, som i tidsrommet 1734 - 1756 var eier og bruker i Hval nedre, etter den tid i Bjørnerud.

 

Berger Pedersen satt med Bjørnerud i ti år. Den 18. juli 1757 solgte han garden ved tgl. skjøte og for 420 rdl. til sin ovennevnte bror Jens, som fra 1734 hadde vært eier og bruker på Hval Nedre. ......."

 

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/43cecb05926eef5d9c79da263e66cfa6?index=3#201

 

 

 

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Jeg var ikke klar over at boka var tilgjengelig på Nasjonalbiblioteket.

Dessverre har jeg ikke automatisk tilgang her i Italia, men jeg har nå sendt søknad.

Forøvrig mener jeg at jeg har funnet 3 sønner og 3 døtre av Peder Bergersen:

Jens Nedre Hval/Bjørnerud, Christen Lille Finstad i Løten, Berger Bjørnerud/Nedre Hval, Kjersti Jølstad, Anne Lille Hudbred i Vang/Vestre Evenrud og Kari Mælum.

Endret av Nils Aksel Horvei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.