Gå til innhold
Arkivverket

Hans Nielsen Hauges bror Anders - dødsdato?


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

I de mange biografiske framstillingene av Hans Nielsen Hauges liv er flere av hans søsken behørig omtalt, men broren Anders nevnes bare så vidt.  Han ble født i 1776 og døde i 1796, 20 år gammel, fortelles det.

 

Er det noen her i forumet som kjenner den nøyaktige dødsdatoen (og eventuelle dødsårsaken)?  Det er jo litt interessant at han angivelig døde det året Hans Nielsen Hauge hadde sin store, mystiske opplevelse.

 

Jeg kan ikke finne noen begravelsesinnførsel for Anders i kirkeboka for Tune (Østfold), der man skulle forvente at den var innført.  Den mest konkrete opplysningen om Anders som (halv)voksen har jeg funnet i Sverre Norborgs omfattende Hauge-biografi.  Han skriver at Anders arbeidet hjemme på gården (Hauge) i 1795, da Hans gjorde sitt mislykkede forsøk på å  flytte til Fredrikstad.  Etter det er ikke Anders nevnt.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se denne debatten i forumet:  Hans Nielsen Hauge - broren Andreas - som startet for et par dager siden.

Da ble det funnet et dødsfall i 1776, få uker etter at Anders/Andreas ble født, så mye tyder på at han døde som spebarn, nr. 36:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7493&idx_id=7493&uid=ny&idx_side=-73
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061020030238.jpg

 

mvh. Astrid 

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha!  Ja, der står det jo tydelig.  Så får jeg jo beklage at jeg startet en ny tråd når det allerede fantes en (den var jeg ikke klar over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til beklagelse!

Spennende sak, og det er unektelig "pussig" at det oppgis at han ble 20 år.....

Tenkte i samme baner som deg (det spesielle året 1796), men jeg har ikke funnet noe annet dødsfall enn det i 1776, så hvis foreldrene ikke fikk noen "ny" Anders/Andreas, er vel svaret gitt....

 

Astrid 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.