Gå til innhold
Arkivverket

Ole Gulbrandsen Løchens skifte fra 1776


Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25600/420/?size=big&mode=0

 

Er det noen som kan "skumme igjennom" dette skiftet for å se om det står noe om Ole Gulbrandsens avdøde kone, Anne/Anna Knudsdatter?  (NB: såvidt jeg har klart å tyde, nevnes sønnedatteren med samme navn, men skulle gjerne visst om det sto noe om

Anne "den eldre").  Jeg har en debatt gående om Anne Knudsdatter på Brukerforumet, og Ole er oppført som enkemann i 1762-skatten.

Jeg har ikke klart å finne dødsfallet hennes, så derfor henvisningen til dette skiftet, som ble foretatt mens Ole Gulbrandsen levde, han døde først i 1782, og jeg tror det er i forbindelse med at Knut, hans og Annes sønn, var død.

 

mvh. Astrid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det så gjelder dette skiftebrevet skifting og deling mellom Ole Gulbrandsen og hans avdøde sønns etterlatte hustru og 4 pikebarn hvor Ole Gulbrandsen oppgir halve boet mot anstendig livøre. De 4 pikebarna oppgis som Anna Knudsdatter den eldre gift med Gulbrand Asper, Berthe Knudsdatter gift med Ingael Jahr, Anna Knudsdatter den yngre (ugift) og Maren Knudsdatter (ugift).

 

Det henvises til et skiftebrev på Løchen sluttet 15. nov. 1774, og til fol. 284b i denne protokollen. Kan ikke se at det står noe om Ole Gulbrandsens avdøde hustru.

 

Henvisningen til 284b gjelder skiftet etter Knud Olsen Løchen, far til de 4 døttrene og gift med Maren Hansdatter.

Nederst på 289a er inntatt en eldre forretning (fra 1732) hvor Ole Gulbrandsens hustru er navmgitt som Annelj Knudsdatter og søster av Gulbrand Knudsen Nordeeg, senere på 290b som Anna Knudsdatter i en forretning hvor Hans Gulbrandsen Faller av Fet sogn og Hans Sørensen [T..sen] av  Odalen benevnes som henholdsvis Broder og Svoger i forhold til Ole Gulbrandsen.

Det er vel ikke de opplysningene du er ute etter, men jeg fant ikke noe mer her som kan være til hjelp med å bestemme nær AK døde.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Espen!

Annelj/Anna Knudsdatter er hun jeg leiter etter dødsfallet på, og det var fint å kunne "sjekke ut" dette skiftet.

Så vidt jeg har funnet ut, ble Anne døpt 14. april 1689 (Nord-Eik) og giftet seg bare 15 år gammel, 12.10.1704, med 19 år eldre Nils Olsen Løken.  Innmari ungt, spør du meg, men helt uvanlig var det vel ikke på den tida.  Okke som, det hadde vært spennende å finne ut hvor gammel hun var da hun døde....

 

mvh. Astrid, som er etterkommer av Anne og hennes 1. mann, Nils Olsen og to av søsknene hans....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.