Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter vielsen av Hans Bernt Petersen Trana og Petra Marie Petersen


Cicilie Wandsvig
 Del

Recommended Posts

Hans Bernt er min oldefar og født på Sparbu i Nord Trøndelag 12 januar 1873.

Hans foreldre het Peter Eilert Nilsen og Ane Margrete Arnfinndatter.

 

Petra Marie er født på Ogndalen, Sparbu, Nord Trøndelaf, 3. juni 1883.

Jeg har hittil funnet 3 av deres barn, Anna, født 14. juni 1911.

Min mormor Marie, født 9. september 1915. (Står imidlertid oppført med feil fødselsdato ved dåp.

Og Magda, som jeg så langt ikke har funnet fødselsdato og dåp til.

 

Foreløpig har jeg lett i alle kirkebøker i Sparbu, Steinkjer, Stjørdal, Stod og Verdal hvor de har hatt tilknyttning for å finne vielsen, men så langt har jeg ikke funnet den.

Ved dåpen til Marie er det imidlertid notert 1911 og både hun og Anna står oppført som ekte, så jeg antar foreldrene ble gift i 1911.

Likevel klarer jeg ikke å finne vielsen.

 

Blir meget takknemlig om noen kan hjelpe meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annas dåp står oppført i Oppført i kirkeboka Steinkjer/Steinkjer 1908-1917 side 34, ser ut som det står Anne, men ifølge hennes etterkommere het hun Anna.

Maries dåp står oppført i kirkeboka Steinkjer/Steinkjer 1908-1917 side 69.

De hadde også en datter som het Magda, men hennes dåp har jeg ikke funnet enda.

 

Petra Maries foreldre Petter Johannes Andreasen Finstad, født 17. desember 1851 og Mette Anna Andersdatter født 29. august 1843.

Petter Johannes var fra Stod og Mette Anna var fra Mære.


Ogndalen er ett sted under Mære. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ha blitt gift i Ogndalen. Siden de kirkebøkene ikke er blant de skannede kan det forklare hvorfor du ikke kan finne vielsen.

Om du bor i Trondheim så kanskje Statsarkivet der har kirkeboka så du kan se i den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig. Jeg har lett igjennom de kirkebøkene jeg vet om i det distriktet og litt utenfor uten å finne dem.

Men så kan det jo være skrift jeg ikke har klart å tyde.

Det som er merkelig er at jeg finner vielsen til Hans Bernts eldre søster Maren Karoline Petersdatter Trana 28. november 1887, i Sparbu og også hans yngre brors vielse, Paul Adolf Petersen Ramstad 31. mai 1898.

Nå har han også en yngre bror til som heter Peter Julius Petersen Trana som jeg så langt ikke har funnet vielsen til.

Jeg fant nemlig akkurat en dåp av hans sønn, Johannes Petersen Trana oppført i kirkeboka Steinkjer/Steinkjer 1908-1917 på side 7, og det ser ut som om mora kan ha het Nilsine Andora Nilsen, men det må jeg sjekke nærmere, da dette er ny info for meg.

Dersom Peter Julius og Hans Bernt giftet seg i samme tidsrom så er det jo ikke sikkert jeg finner vielsene, men barna står iallefall som ekte.

Foretrekker å finne vielsene da det er lettere å finne dåp av barn i tidspunkt etter vielsene istedet for å lete på måfå. :)

 

Jeg bor i Arendal, men har min familie i Namsos, så det blir nok en tur forbi Trondhjem nærmere sommeren. Kanskje jeg kan få mulighet til å stikke innom statsarkivet da. I mellomtiden får jeg bare fortsette å lete. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nærmere undersøkelse viser det seg at Johannes Petersen Trana IKKE er sønn av "min" Peter Julius, men en med samme navn fra samme sted.

Da jeg fant vielsen til foreldrene ser jeg at denne Peter Julius er sønn av Johann Sakariassen.

Ettersom han sto oppført som Peter Julius Trana som far ved dåpen trodde jeg dette var min slektning, men det er det altså ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annes dåp, nr. 29 og her står det at foreldrene bodde på Tranaplads i Ogndalen. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5345&idx_id=5345&uid=ny&idx_side=-36

 

Så derfor tror jeg du må til kirkebøkene fra Ogndalen  1910-11. Og de ligger forhåpentligvis enten på Statsarkivet i Trondheim eller i menigheten.

Du kan kanskje sende spørsmål om de kan sjekke gifte etter FT start 1/12 1910 og fram til dåpen 23/7 1911 i Ogndalene, til Statsarkivet i Trondheim. Sannsynligvis ble de vel gift en gang i løpet av des. 1910 og januar 1912. Da slipper du å vente til sommeren.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Ogndal
  • Kommunenummer: 1732
  • Navn på bosted: Rødaasen (Petterpladsen) (plads)
Antall personer registrert på bostedet: 4

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet

 

Petter Eilert Nils.

hf e Husmand, Gaardsarb 23.04.1845 Stod  

 

Hans Bernt Petters.

fl ug Murer S 12.01.1873 Sparbu  

 

Marie Petters. Finstad

Husholderske ug Hus- og Fjøsstel 03.06.1883 Sparbu  

 

Magda Elise Gunders.

d af No.4!!     23.01.1909 t

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=1732&kenr=001&bnr=0037&lnr=00

 

 

 

Angående Magda Elise, født 1909.Hun er gravlagt på Sakshaug, Inderøy.I samme grav ligger Aksel Olav Wist.

 

3392129 Magda Elise  Wist  2301  1909  0306  1986  1006  1986    C  01  002    Vis Sakshaug nye

Inderøy

korrigering.gif

 

 

Det står Aksel Olav på gravstenen.

3392127 Olav Aksel  Wist  1704  1918  2411  2005  0212  2005    C  01  001    Vis Sakshaug nye Inderøy

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=3392127

 

 

 

 

Magda Elise Heistad (daughter of Gunnar Heistad and Elise Finstad (Trana)) was born 23 January 1909 in Sparbu, and died 1986 in Inderøy. She married Aksel Olav Sivertson Vist, son of Sivert Mortinusson Vist and Laura Peolive Sakshaug (Solhaug).

 

More About Magda Elise Heistad and Aksel Olav Sivertson Vist:

Private-Begin: Private

 

Children of Magda Elise Heistad and Aksel Olav Sivertson Vist are:

  1. +Ella Lovise Wist.
  2. +Inger Marie Wist.
  3. Odd Magnar Wist, b. 3 September 1948, Inderøy, d. 1949.
  4. Oddvar Magne Wist, b. 16 June 1950, Inderøy, d. 10 December 1972, Levanger.

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCkQFjAA&url=http%3A%2F%2Ffamilytreemaker.genealogy.com%2Fusers%2Fs%2Fk%2Fa%2FArne-Martin-Skaanes%2FWEBSITE-0001%2FUHP-0390.html&ei=xK9cU8qMAafJygP57YCQCQ&usg=AFQjCNHkvKjur5RviYGYXfZv93y7WZdrCg&sig2=rNQ1ua6MCXbO51NjNReo-w&bvm=bv.65397613,d.bGQ

 

 

Har sendt deg en PM.

 

Mvh Ann-Mary

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wooohoooo!!!

 

Tusen tusen takk, Ann-Mary.

Nå lærte jeg at d af nr 4 betyr datter av.

 

Og så etter masse roting omkring fikk jeg bekreftelse da jeg gjenkjente noen av Magdas etterkommere.

Det som var så forvirrende er at hun flere steder står oppført som datter av Gunnar Heistad og Elise Finstad.

Såvidt jeg vet finnes det ingen ved det navnet, men Finstad (Trana) er riktig. Og hennes mor het Petra Marie.

Så nå falt mye på plass.

 

Jeg har svart på din PM.

Og jeg er veldig takknemlig for å få en løsning på nok ett mysterium i denne slekta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.