Gå til innhold
Arkivverket

Påskenøtt: Er det noen som kjenner til kunstmaler Vilh. Nordby


Tom Larsen.
 Del

Recommended Posts

Hvis den Wilhelm Nordby i FT1910 er den samme, er hans navn Martin Vilhelm Nordbye 10 år gml ved folketellingen 1875, bodde da i Werksgade 116, Østre Aker.

han hadde da en bror Carl Ludvig Nordbye, 8 år f. Norderhov, Ringerike. døpt i vestre Aker 14/6 1867.

 

 

Her er familien 1900, http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037045037318

FT1875,Werksgade 116, Ø-Aker..pdf

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

jeg har ingen peiling på maleren, MEN ramma kjenner jeg igjen.... (et eller annet sted i kjelleren har jeg "arkivert" et tilsvarende bilde med samme ramme).

Kanskje det er rammeforretningen til Kjellstrøm, jfr. 1900-tellingen?  Nåja, sånne massive "gull"-rammer var nok ganske populære, og det var vel også vanlig å tilby sine malerier for en forholdsvis rimelig penge.

Kos deg med bildet, selv om det ikke er malt av en kjent kunstner,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein liten kommentar til forrige nnlegg: Eg har høyrt at ungane brukte måleria til målaren Nikolai Astrup som akebrett, og han tente nok ikkje mykje pengar på kunsten. I vår tid vert måleria hans omsette for mange millionar kroner på auksjonar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid,  nei han er ikke kjent, så bildene blir solgt for en slikk og ingenting, bet. 200,-kr, så summen var ikke noe å prute på,

bare ramma i dag ville koste ca 1000.- motivet er ikke noe spesielt, men  ok, jeg har sett dårligere bilder som koster flesk.

Hvis han er den jeg trur så er hans farslekt fra Ringerike. hvem vet kanskje han er familie med oss begge.

 

Hei Torbjørn, Nikolai må ha snudd seg i grava om han viste det.

 

Tom

 

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.