Gå til innhold
Arkivverket

Henriethe Berntine Silseth født 1874


Odd Annar Tangen
 Del

Recommended Posts

Det finnes to med samme navn i Sør-Trøndelag i folketellingen 1875. En i Strinda og en i Tr.heim. Hun i Strinda er sjekket ut men hun i Tr.heim er et mysterium. I 1875 bor hun som pleiedatter hos Ole Pedersen Dahl. Har ikke klart å finne henne døpt

i noen av kirkene i Tr.heim.

 

Min bestefar Edvard Silseth gikk underoffiserskolen i Tr.heim fra 1874 til 1878. Hans mor het Henriethe, så det hadde vært spennende å finne ut om bestefar var hennes far. Isåfall kan jeg ha søskenbarn jeg ikke vet om.

 

Har ikke funnet Henriethe i senere folketellinger.

 

Hadde vært fint med treff her.

 

Fortsatt god påske. :)

 

 

Endret av Odd Annar Tangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Silset er en gård i Gjemnes kommune. Gården blir omtalt i "Gards- og Ætesoge for Gjemnes" Bind 3.
Kanskje er hun døpt i Øre kirke, eller Thingvold kirke.

 

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan.

 

Takk for tilbakemelding.

 

I folketellingen 1875 står det at hun er født i Tr.heim, men det kan jo hende hun er født i Gjemnes.

Skal prøve noen søk i aktuelle kirkebøker :)

 

Min oldemor Henriethe Jørgine var Trondhjemmer, men flyttet til Kr.sund og giftet seg med Peder Sildset fra Silset i Battenfjorden.

 

Min bestefar Edvard brukte etternavnet Sildset noen år før 1900.  Etter det brukte han Tangen.

 

Han er innført i kirkeboken i Domkirken i Tr.heim som Henrik Edvard som sønn av Petter Tollefsen. Men det viser seg senere, etter mange års leting at hans far var Petter Pedersen Tangen.

 

 

Endret av Odd Annar Tangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om ikke dette er en dobbeltregistrering av samme person i 1875. Bodde i Tr.heim hos pleieforeldre, samtidig som moren har oppgitt henne. Det skjer fra tid til annen. Pussig at to personer har et slikt navn, og med samme f.år.

 

I 1885 finner jeg bare en, og det er hun fra Strinda som nå er registrert med moren i Tr.heim.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01053300021372

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kari.

Jeg får slå meg til ro med denne muligheten.

 

Takk til deg for at du så den muligheten om dobbeltregistrering.

 

Men det var jo spennende så lenge det varte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.