Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av gårdsnavn


Bjarne Rosenstrøm
 Del

Recommended Posts

Kan noen gi en tolkning på hvilket gårdsnavn som står efter brudens navn. Paret er dragon Hans Arnesen Schredshoel og Anne Evensdatter ......? De står som par nr. 12 på kirkeboksiden.

 

Jeg leser de første bokstavene som "Sør..."

 

Kirkeboken er ifra Ringsaker (Trolovede 1768). Lenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512940683.jpg

post-5217-0-39611900-1397990054_thumb.jpg

Endret av Bjarne Rosenstrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med sidelenke, for da får en forstørret mer:

Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 2 (1747-1774), Trolovede 1768, side 336-337.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9064&idx_id=9064&uid=ny&idx_side=-170

.

Hans Arnesen Schredshoelseye og Anne Evensdatter Sørholo.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget for hjelpen.

 

Hans Arnesen dpt. 18.07.1734 Schredshoeleie. Far. Arne Sivertsen.

Anne Evensdatter dpt. 21.02.1745 Bratbergeie. Foreldre: Even Nilssen og Anne Larsdatter.

 

Hans og Anne fikk disse barna:

Arne dpt. 28.01.1770 Schredshoeleie

Marte dpt.14.03.1773         "

Even dpt.04.02.1776           "

Erich dpt.26.12.1778 Steensrudeie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Arnesen dpt. 18.07.1734 Schredshoeleie. Far. Arne Sivertsen.

Anne Evensdatter dpt. 21.02.1745 Bratbergeie. Foreldre: Even Nilssen og Anne Larsdatter.

 

Hans og Anne fikk disse barna:

Arne dpt. 28.01.1770 Schredshoeleie

Marte dpt.14.03.1773         "

Even dpt.04.02.1776           "

Erich dpt.26.12.1778 Steensrudeie

 

Takker virkelig så meget. Hvor har du funnet disse opplysningene? Har du skummet kirkebøker eller er de oppgitt i en utgitt kilde?

 

Da kirkebøkene på 1700-tallet ikke er direkte lesevennlige, slo jeg meg til ro med at jeg ikke ville komme videre bakover forbi Arne Hansens dåp i 1770 og foreldrenes bryllup i 1768, så dette er utrolig morsomt.

Endret av Bjarne Rosenstrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg takker også for disse opplysninger samt de jeg alt har fått fra Bjarne om denne direkte linjen ned til meg. Har forøvrig samme spørsmål til Hans Andersen og dette er sikre kilder, som med årene jo ikke er helt sikre hvis man ikke har noen offentlige dokumenter. Men regner jo ikke med at de er  tatt ut av luften :-)

 

Vennlig hilsen

 

Knut Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med sidelenke, for da får en forstørret mer:

Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 2 (1747-1774), Trolovede 1768, side 336-337.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9064&idx_id=9064&uid=ny&idx_side=-170

.

Hans Arnesen Schredshoelseye og Anne Evensdatter Sørholo.

Hei

Takk for denne opplysningen. Kan du forklare hva dette eye egentlig betyr? I boken hvor han er oppført med dåpen er det tydelig mellomrom mellom Schredshole og  eye, samt at man se r"eye" i flere andre oppføringer på samme side. Dette kommer ikke så tydelig fram på linken din over trolovede, men det er tydeligvis mye brukt.

 

 

Vennlig hilsen

 

Knut Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne-Lise

 

Takk for forklaringen. Og ja, navnet kan staves på en håpløs mengde måter! Og hvis alle husmannsplassene fra hovedgården heter det samme kan det bli vanskelig å stadfeste nøyaktig hvor den ligger vil jeg anta.

 

Vennlig hilsen

 

Knnut Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så tidlig er det ikke mulig å få navn på husmannsplasser, de er som regel bare nevnt som gardsnavn + eie (eye) i kirkebøkene ved dåp på barn. Hvis en kunne finne husmannskontrakter så er plassen nevnt med navn der men disse er sjelden bevart. Noen husmannsplasser er nevnt ved navn i 1865 og flere i 1875.

Opplysningene jeg ga om familien på Schritzhoeleie er korrekte og stammer fra kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.