Gå til innhold
Arkivverket

Lucia Lyder gift med Richard Høyer


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Lucia Lyder gift med Richard Høyer gift 1720.

De hadde 9 barn som jeg vet om, bl.a en sønn Henrich. Er usikker på om det er deres barn overhode. 

 

Når datteren Sophia Magdalena til Richard Høyer gifter seg med Jonas Wohl, hadde hun en Henrich Claus (Olaus) som sin forlover.

Det regnet jeg med var hennes bror, men hun hadde en onkel med det navnet som ved hennes bryllup i 1757, var 54 år gammel

på det tidspunktet, hvis han levde. Kan det være slik at det er hennes onkel og ikke bror som selger et hus til de to i 1758 og er forlover.

 

Denne Henrich Olaus, enten sønn til Andreas Svennichen Høyer og Else Margrethe Schanke, eller Richard Høyer og Lucia Lyder dør 1780 i Trondheim.

Hvem Henrich er det som dør, hvems sønn er det?

 

Henrich den eldre burde ha vært 77 år gammel ved dette dødsfall, hvis det er hennes onkel. Dessverre står det inget om hvor gammel han er når han dør.

 

Det jeg lurer på om det er noen som vet positivt om Lucia Lyder og Richard Høyer hadde en sønn med navn Henrich, eller er det bare antakelser. Da jeg

dessverre ikke vet hvor han er født eller når. Hvis de hadde en sønn med det navnet er han født før 1730. Kun de siste 2 barnen av de 9 har jeg lokalisert hvor de er født.  

 

Finner svært lite om disse familiene på nettet.

 

Wenche

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else Margrete Richertsdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 21 April 1730 Trondheim, Sør-Trøndelag, Norway residence:   Trondheim, Sør-Trøndelag, Norway father: Richert Høger mother: Lucia Lyder

 

 

Else Margretha Richardsdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 15 July 1732 Trondheim, Sør-Trøndelag, Norway residence:   Trondheim, Sør-Trøndelag, Norway father: Richard Hoyer mother: Lucia Lyder

 

 

Et tre på FS:

 

Richard /HØYER/
14 November 1688 - 30 December 1746
Richard /HØYER/
birth:  14 November 1688

Trondheim, Trondheim, Sør-Trøndelag, Norge death:  30 December 1746 more

  • spouse:  
    birth:  1699 marriage:  5 May 1720 death:  6 August 1746

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.2.1/ST28-RF2

 

Alt må sjekkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk Ann-Mary

 

Alt dette hadde jeg nok allerede, men jeg har flere barn en det.

Problemet er at det ikke går å sjekke, kun dødsfallene da kirkebøkene for Trondheim

ikke starter før 1702 på fødsel og de er ikke døpt i Domkirken de første 6, jeg har 8 stk, og de 2 siste har jeg funnet i kirkeboken.

 

Kan tenkes de ikke bodde i Trondheim når de første 6 ble født? Det er det jeg ikke vet. Det er Henrich Olaus jeg skal prøve å plassere

på riktig ektepar.   

 

Håpet kanskje de var fra en annen kirke som det var mulig å finne dem. Har gått igjennom samtlige kirker i hele Sør-Trøndelag.

Så hvis de brukte Vår frue i Trondheim så startet den mye senere. (Da vil man aldrig kunne finne de.) Den på FS nevner ikke Henrich, så jeg lurer på om det er feil

opplysninger som mange tavler på nettet har, at de rett å slett ikke hadde en sønn Henrich, men at det var onkelen som var forlover.  

 

Else Margrethe født 1721 død før 1730, da det senere blir født 2 til med samme navn. I alt 3 døtre med navn Else Margrethe.

 

Wenche

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mon tro om det er noe å hente i dette blytunge temaet (700 innlegg) i Gamle Brukerforumet.

 

(Tema 53912) Petter Christian HÖIER/HÖYER angivelig f. i Molde ca. 1790 - hans opphav sökes: http://forum.arkivverket.no/topic/139333-53912-petter-christian-hoeierhoeyer-angivelig-f-i-molde-ca-1790-hans-opphav-soekes/page-1

 

 

Sitat fra innlegg 461 med henvisning til innlegg 443 og 444:

Noen skriver altså navnet Andreas Svannichen Høyer (ikke Svennichsen). Jeg antar at Svannich han være tysk/nederlandsk variant av Sven. Andreas sies å være sønn av Peder Ehmsen Høyer, som vel også var far til Svend Høyer (død 1693).Richard Andreas (Andreassen) Høyer (1688-1746) ser også ut til å ha hatt en sønn Henrich Høyer, som i 1758 solgte et hus i Trondheim til sin svoger Jonas Olsen Wohl. Sistnevnte var g. i Domkirken 10 Mai 1757 m. Sophia Magdalena Richardsd. Høyer (1724-1793) og disse hadde i alle fall barna Richard Andreas 1759-1761 og Lucie Sophia, f/d 1760. 

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei
Takk for det. Den var jaggu blytung, og jeg mistet ganske raskt tråden. Veldig lite som blir
berørt av den Høyer familien jeg er på jakt etter. Ser at de tar for god fisk at det er Henrich som er
sønn til Richard Høyer og ikke til Andreas Svenningsen Høyer.
 
Man vet ikke om Richard Høyer fikk en sønn med det navnet, (finner ikke dåp).
 
Richard Høyer fikk barnen tett fra 1721 t.o.m 1732 med kun 1722 og 1726 ledig.
 
Derfor finner jeg det mest sannsynlig at det er Andreas Høyers sin sønn Henrich Olaus som er forlover til sin niese samt selger
hus til samme person, samt at det er han som dør i 1780 i Trondheim. 
 
Tror ikke man klarer å få dette oppklart 100% sikkert.
 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16324&idx_id=16324&uid=ny&idx_side=-27

Dette er den Henrich Olaus jeg mener døde i 1780 i Trondheim. Døpt 22 januar 1703 i Trondheim.

 
Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.