Gå til innhold
Arkivverket

Elisabeth Jonsdater, 1.kone til nordlandshandler Hans Hansen Hagerup?


Gine Olsen Danmark
 Del

Recommended Posts

Nordlandshandler Hans Hansen Hagerup var åpenbart først gift med Elisabeth Joensdtr., hun var visstnok datter av Her Jon Erichsen og Karen Hansdatter Hagerup? Jeg vet ikke noe om disse, dette er noe eierne av en gammel bibel har fått vite, slektninger. I denne bibelen fra 15- eller 1600-tallet i families eie er en meget gammel innskrift som skulle si at Hans Hagerup og Elisabeth Jonsdtr blir gift og muligvis at Elisabeth snart etter dør (slutt på innskrift). Jeg klarer ikke selv å lese det meste av teksten og har sendt en kopi til eieren av Hagerupsiden http://genealogy.hagerup.com, men han visste ikke umiddelbart noe om dette. Men han skal legge ut kopi av teksten og det er lettere enn her, hvor det er mer begrensning på størrelsen av vedlegg. Såvidt jeg forstår er Anne Carstensdatter (Eske) ESCHE den kjente konen til Hans Hansen Hagerup. Siden min familie tilhører den andre Hagerupfamilien, med Falkener og senere Søren Hansen Hagerup som var prest er det litt av et mysterium hvorfor vi har den bibelen. Det vrimler med Søren Hagerup og Søren Hagerup Holck og til slutt Søren Hagerup Holck Swensen i min slekt, men lite Hans. 


 


Jeg har fulgt diverse diskussioner, men synes det er vanskelig å finne begynnelsen på slekten Hagerup når ikke boka om Hagerup fra 1902 helt holder vann, jf flere debatter. Såvidt jeg skjønner begynner den med Adrian Falkener og så er det litt diskussion til vi kommer til Søren Hansen Hagerup, prest etter sin bror Hans og gift med Ellen Eilersdtr Schøller . Og det finns ikke beviselige tråder til nordlandshandleren.


 


Kan noen opplyse meg og i siste ende eierne av bibelen?


 


Med vennlig hilsen Gine.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg hadde håpet på noen svar, men her har jeg forsøkt å legge ved innskripsjonen og blandt det lille jeg kan lese utover dato og år er Giebostad i første avsnitt, hvilket tyder på at det gjelder nordlandsfareren og dels i annet avsnitt matrone Elisabeth Jonsdater. Kan noen lese mer eller få dette inn i riktig kontekst?

 

Med vennlig hilsen,

Gine.

 

post-1897-0-44288300-1398326575_thumb.jpg

Endret av Gine Olsen Danmark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg ser at Per Nermo har lagt Elisabeth Jonsdatter til den andre Hans Hansen Hagerup, Han som er prest og bror til Søren Hansen Hagerup - og del av vår slekt. Men det var nordlandshandleren som var tilknyttet Giebostad har jeg lest. Håper noen kan hjelpe!

 

På forhånd takk!

Mvh Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg skrev feil i første avsnitt, det var ikke Søren Hansen Hagerup,som var gift med Ellen Eilersdtr Schøller, men Hans som var gift med henne. Jeg har lett mye, men syns ikke jeg finner noe som hjelper til å opplyse om Elisabeth Jonsdater eller sammenhengen med den Hagerupslekten jeg har aner i. I bibelen er det som står datert Anno 1658, dels i første avsnitt november og annet avsnitt 7.12.1658. I Moldefolk http://home.online.no/~aaroenes/moldefolk/personer/h/hagerup_hans_.htm står det "... nordlandshandler Hans Hansen Hagerup og Anne Esche som det var skifte etter 19/11-1664 i Trondhjem. I skiftet nevnes 6 barn. Etter Collin bodde de trolig i Gibostad." Det tyder på at Hans Hagerup og Elisabeth ikke har rukket å være gift lenge.

 

Mvh Gine.

 

Endret av Gine Olsen Danmark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterer litt til meg selv.

 

http://genealogy.hagerup.com/genealogy_base/fam/fam00935.html skriver ned barna til Hans Hansen Hagerup og begynner med første barn alt 1642, dvs noe før Elisabeth har rukket å bli relevant jf bibelinnskriften. Jf den siterte siden dør Anne Carstensdtr Esche 1669 og Hans dør jf samme sted 1664, jf også skiftet nevnt i forrige innlegg. Desverre er jeg ikke god til å tyde slike gamle skifter. Så hvordan får Elisabeth plass til å være første hustru? Og hvor fikk Per Nermo navnet hennes og lenket det til den andre delen av Hagerupfamilien som ikke har hatt noe med Giebostad å gjøre. Det hadde jeg vært glad om han ville svare på, jeg har sett han at vært inne her av og til. Gibostad er et tettsted i Lenvik kommune i Troms.

 

Mvh Gine

Endret av Gine Olsen Danmark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner jeg det skiftet med Hans Hansen Hagerup 19/11-1664 i Trondhjem? Det er eldre enn de jeg kan klikke meg frem til i Trondheim.

 

Til de som ikke er inne i Hagerupslekten, så kan det forvikles av at det finns to nesten samtidige Hans Hansen Hagerup. Min slekt er etterkommere av Hans Hansen Hagerup, prest, gift med Ellen Eilersdtr Schøller, mens den det her er snakk om i bibelutdraget er Hans Hansen Hagerup, nordlandshandler boende i Gibestad og først gift med Elisabeth Jonsdatter og deretter med Anne Carstensdtr Esche. Som det ser ut har Per Nermo forvekslet de to mht til hustruer. Men det hadde vært interessant å få Per Nermo eller andre som har hørt om Elisabeth Jonsdtr før til å forklare litt om hvilke kilder det dreier seg om mht til henne. Hva jeg vet, så er bibelen godkjent som ekte fra tiden og inskripsjonen vært i bibelen hele tiden og i vår familie.

 

Mvh Gine

Endret av Gine Olsen Danmark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får heller ikke med meg alt som står, men dette er skrevet i 1678, ikke 1658. Notatet er, som du sier, skrevet på Giebostad og undertegnet H.H.Hagerup. Han skriver at han den 7. des. 1678 kom i den hellige ektestand med sin kjære og Gudelskende matrone Elisabeth Jonsdatter. Jeg er usikker på slutten, men tror det er bibelske fraser om at de skal leve i hellig ektestand til døden skiller dem ad.

 

Jeg tror dette må dreie seg om sønnen til Hans Hansen Hagerup og Anne Carstensdatter Esche. Hans Hansen Hagerup d.y. var handelsmann på Gibostad. Han ble gift med Karen Paulsdatter Birch i Trondheim i 1696. Han skal ha vært gift før, men med hvem tror jeg ikke er kjent - det kan se ut som Elisabeth Jonsdatter er denne personen.

 

Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A01 (1679-1728), Forlovererklæringer 1696

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet 19/11 1664 etter Hans Hansen (Hagerup) står i overformynderprotokoll for Trondhjem. Denne er ikke skannet og publisert så vidt jeg kan se. Et kort utdrag er gjengitt i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift XVI, s 138 (Kjeld Bugge: Utdrag av overformynderprotokoll nr. 1 for Trondhjem.). Enke er Anne Castensdatter. Barn: Alheid, Casten 16, Hans 14, Anne 9, Christen 6, Marin 4 år, 1602 Rd. netto.

 

Bibelen har trolig tilhørt den Hans Hansen Gibbesta, født i Trondhjem, som tar borgerskap i Bergen i 1684. Bergens borgerbok 1651 - 1751 kan lastes ned herfra: https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/avdelinger/bergen-byarkiv/9475/9480/article-22773   Innholdet er videre tilgjengelig i database i Digitalarkivet. (At HH tok borgerskap i Bergen kan ha sammenheng med bybrannen i Trondhjem i 1681.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for opplysningene både til Grete og Leif :) ! Fint også å få riktig dato på den noe vanskelige skriften. Jeg skal gå tilbake til familien og korrigere akkurat de opplysningene med at det skulle være Hans d.e. som var gift med Elisabeth, men heller Hans d. y. Tror familien spurte en slektsforsker på 1950-tallet uten at de visste noe selv om familien Hagerup. Nå gjenstår da bare mysteriet om hvorfor bibelen havnet i vår linje av Hagerupslekten og det finner vi nok ikke ut av. Hadde jo være moro om det viste en sammenheng mellom de to linjenene Hagerup, men... Det at bibelen ikke er brukt videre med evt navn på barn etc viser vel at det ikke ble barn og kanskje Hans d. y. følte trang til å ha en ny bibel å skrive familieopplysninger i da han giftet seg igjen. Man kan bare gjette.

 

Med vennlig hilsen Gine.

Endret av Gine Olsen Danmark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt med forlovererklæringen, men syns ikke jeg finner den riktige via lenken din, kan du hjelpe, Grete? 

 

Med vennlig hilsen, Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jeg har funnet Hans Hagerup i 1695 på den siden, men ikke hans tilkommende, Karen Paulsdatter Birch. Det må tydelig mer øving til den skriften. 

 

Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif, kan du gi meg en lenke til borgerboken på Digitalarkivet, jeg har enda lite erfaring med det nye systemet og har bare funnet en borgerbok fra Christiania? Jeg har hentet ned den skannede versionen, men selv om denne skriften var mindre vanskelig, er det lettere med en mer normal skrift i ryggen. Beklager jeg er litt ubehjelpsom, begge to. Håper jeg får øvd meg mer etter jeg kanskje får mer tid.

 

På forhånd takk, Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jeg har funnet Hans Hagerup i 1695 på den siden, men ikke hans tilkommende, Karen Paulsdatter Birch. Det må tydelig mer øving til den skriften. 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16323&idx_id=16323&uid=ny&idx_side=-48

 

På venstre side, nest siste innføring: Ao 95 d.2. octob:

 

Hans Hansøn Hagerup kan leses på slutten av linje 1 og begynnelsen av 2

I begynnelsen av linje 4 står det vel Pofuelsdatter Birch?man, antar det da står Karen foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alt fra NST 16 (utdrag fra overformynderprotokoll 1) med fotnoter:

s.138

19/11 1664, [avdøde] Hans Hansen. (141) E. Anne Castensd., 6 b.:
Alheid, Casten 16, Hans 14, Anne 9, Christen 6, Marin 4 år,
1602 Rd. netto.
(141) Hagerup, se sk. 8/11-50 og 8/2-53

 

s.122

8., 9/11 1650, hos Alhed, (53) sal. Charsten Eschis, barn
Hans, (54) Otte, Anne, Maren, Margrethe og Wiviche, brorlodd
339 Rd.
(53) Sk. 8/2-53
(54) Se sk. efter 28/10-56

 

s.124-125

4., 5. og 8/2 1653, [avdøde] Alhed, sal. Carsten Eschis,(67) de um.
barn var Otte og Viviche, morbror Hans Ottesen, (68) bror 507,
søster 471 Rd.
(67) Se 8-9/11 1650
(68) Kruse

 

s.128

28/10 1656, [avdøde] Anders Erichsen Kock. E. Malene Svendsd.
...
U. dag (s. d. ?), [avdøde] Hans Carstensen (Esche). (90) E. Sophi
Hendrichsd., (91) barnløs, versøsken, alle myndige uten Viviche
Carstensd., som efter broren fikk 98 Rd. og efter Hendrich
Dineklou ved 4 Rd.
(90) Se  9/11-50
(91) Se 23/11-83

 

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Per Nermo på http://nermo.org/slekt/d0024/g0000042.html under Hans Hansen Hagerup nevner Elisabeth Jonsdater som første kone til ham. Kanskje vet han litt om hvor han har fått det fra og hvordan det henger sammen?

 

Det virker jo veldig mistenkelig, det er jammen bra du spør.

 

Skiftet etter presten Hans Hagerup 28. Jul, 1697 finnes på:

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Nordmøre prosti, Skifteprotokoll 1 , 1697-1786, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25119/21/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090205350215.jpg

 

Her står det klart og tydelig om sl: Hans Hagerup forige sognepræst til Quærnæs at hans første ægteskab med sl: Elena Eilertz datter Schiøller. Enken er Boel Nielsdatter såvidt jeg kan forstå. Noen tredje hustru kan jeg ikke se at det er snakk om i det hele tatt.

 

Hvordan man har tenkt når opplysningene fra skiftet blir ignorert aner jeg ikke, men det må vel temmelig sterke bevis til for å kunne si at opplysningene i dette skiftet er feil.

 

Edit: for meg ser det ut til at det nevnes følgende barn av presten Hans Hagerup:

 

Barn av første ekteskap, med Elena Eilertsdatter Schiøller

Søfren Hansen

Eilert Hansen

Hans Hansen

Gunille Susana Hansdatter Hagerup

 

Med Boel Nielsdatter sammen aflede

Christian Hansen

Ane Elena Hansdatter Hagerup

 

Her må noen korrigere om jeg har lest feil eller misforstått noe.

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odelsgodset som nevnes i presten Hans Hagerups skifte lurer jeg litt på. Her nevnes blant annet Gidstad med bøxel, 1 øre skyld: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25119/27/

 

Det ser ut til at det er sønnen Søren Hansen Hagerup som arver denne plassen, jfr fol. 35b. Her skrives det Gistad. Hvilket sted er det snakk om?

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle, sammen, godt med litt liv her og tusen takk for hjelp med teknikken, Jørgen! Jeg tror Grete og Leif tenkte på en annen Hans Hansen Hagerup, nemlig linjen fra Hans Hansen Hagerup Giebostad og hans kone Anne Esche og så deres sønn Hans gift en gang med  Karen Paulsdatter Birch og som på samme måte var nordlandshandler og ikke prest og hører til Gibostad, jf Grete og Leif. Denne unge Hans skulle være mann til Elisabeth Jonsdatter fra 1678 jf bibelen og jf Hagerup.com født 1650 i Trondheim gift andre gang 2. oktober 1695. Det er helt sikkert som Jørgen viser at det ikke er presten Hans Hansen Hagerup som er gift med Elisabeth, slik som Per Nermo hidtil har skrevet. Og jeg må vel skrive brev til Per Nermo, om han ikke har mail, for å høre hvor han har hørt om Elisabet Jonsdatter og hvorfor han plasserer henne blandt prestene. Gistad nevnt som odelsgods likner dog mistenkelig på Gibostad som egl ikke skulle være prestelinjens gods, kanskje et tegn på at de to slektene likevel har noe felles? Det at vi som hører til prestelinjen, men har en bibel som har gått gjennom vår familie i flere hundre år og som likevel ser ut til å tilhøre den slekten som handler på Nordlandene og ikke er prester ser jo også slik ut, syns jeg. Men boka av 

 

Sofus Elvius om Familien Hagerup, 1902  klarte jo ikke å koble de to linjene og heller ikke noe såvidt jeg husker er skrevet av Finne-Grønn, rett meg om jeg tar feil.

 

Med vennlig hilsen Gine.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Hans som har skrevet i bibelen er vel utvilsomt den Hans Hansen Hagerup som vi finner på Gibostad ( i Lenvik, Troms) i skattemanntallene, her i leilendingsskatten for 1680: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/30755/9/

 

Gåten er da hvordan denne bibelen har havnet i en annen Hagerupslekt, som tilsynelatende ikke har noen slektsrelasjon til Hans på Gibostad. I innledningen til denne tråden synes det imidlertid antydet at Elisabeths mor var av Hagerupslekt (Karen Hansdatter Hagerup)? Om Elisabeth har dødd uten livsarvinger, så kan bibelen ha gått til hennes mors slekt. Kanskje ikke veldig sannsynlig, men av og til skjer det usannsynlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en god teori for at bibelen har skiftet eiere. Men hvem er Karen Hansdtr Hagerup og her Jon Erichsen, noen som vet? Når jeg ser på Hagerup.com er en søster Karen av den Hans Hansen Hagerup som skal være gift med Elisabeth gift med to forskjellige Jon Erichsen, det behøver jo ikke være feil, men jeg ville gjerne visst litt mer om de evt foreldrene til Elisabeth Jonsdtr. Jeg håper ikke dette virker for masete, jeg vil bare ha så mye som mulig av fakta på plass, for det er jo mye vanskelig ved de første leddene av Hagerupfamilien og hvor de kommer fra. Jeg skal se om jeg kan få lånt boka fra 1902 om Hagerup og høre med Per Nermo som ser ut til å ha visst om Elisabeth Jonsdater før jeg spurte jf bibelen, det tyder jo på det finns minst en annen kilde om henne. At hun nok er plassert feil hos Per Nermo er av mindre interesse, selv om Jørgen tydelig har bevist at der hører hun ikke hjemme.

 

Om noen vet noe om dette, spesielt Elisabet eller de evt foreldrene, fx hvor her Jon Erichsen hadde sitt kall som prest, ville jeg blitt glad. Kanskje sitter det også noen derute med Hagerupboka fra 1902 og kan finne ut noe om Karen Hansdtr Hagerup og hvor hun passer inn i Hagerupfamilien?

 

Takk for innleggene jeg har fått!

 

Med vennlig hilsen Gine.

Endret av Gine Olsen Danmark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det paret som innledningsvis er nevnt som foreldre til Elisabeth Jonsdatter, må være Jon Erichsen Jamt, sogneprest til Støren, og hans hustru Karen Hansdatter Hagerup. At disse har eksistert, fremgår av Gerhard Schønings beskrivelse av en altertavle som de to ga til Støren kirke. Disse m.fl. er nevnt i to debatter i det gamle brukerforumet: http://forum.arkivverket.no/topic/129060-43592-gjertrud-hagerup-i-fuglvaag-var-ho-av-same-slekt-som-gjertud-soefrensdtr-remmem/page-1?hl= 20767

 

Om det kan dokumenteres noen datter Elisabeth vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#19 Ja, det er åpenbart en annen Hans Hagerup, men desto viktigere å dokumentere dette når det er flere versjoner på internett hvor familiene tydeligvis blandes sammen. Den eneste måten å holde dem fra hverandre på er dokumentasjon i primærkilder. Det er umulig å forholde seg til upålitelige kilder/slektstrær på internett som er uten henvisninger. Når noe presenteres uten henvisninger må vi anta at det er enten spekulasjoner eller gjetninger, ikke nødvendigvis fakta som kan dokumenteres i en primærkilde. Det er en grunn til at kilden ikke er presentert på disse sidene :)

 

Jeg vet ikke hva du henviser til i #19 Gine, når du omtaler Finne-Grønn, men i Norsk personalhistorisk Tidsskrift 1926 skrev han Hvorfra stammer slegten Hagerup? Borgermester Adrian Rockertsens slegt av Trondhjem. http://home.online.no/~rrostru/NTG-Innh.htm

 

Jeg har ikke lest denne, men vil jo tro at det er spor der som kan lede videre. Har noen scannet dette bindet av NPT mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Hansdatter Hagerup og Jon Erichsen Jämt

 

Dette paret kan ikke være Elisabeth Jonsdatters foreldre, siden de ble gift i 1678. Karen skal være født ca 1650 og trolig på samme alder som Elisabeth.

Hr Jon kan jo være Elisabeths far, siden han var gift flere ganger, men dette virker å være tatt ut av det blå. Hr Jon døde på Støren 3. april 1698 i en alder av 84 år og noen mnd.

 

Sør-Trøndelag fylke, Støren i Støren, Ministerialbok nr. 687A01 (1690-1746), Kronologisk liste 1698, side 32.

 

I 1701 finner vi enken Karen Hansdatter Hagerup i prestegarden på Støren, sammen med sønnen Reinholt Jonsen, 22 år gammel student.

 

 

Kilder oppgir at handelsmann Hans Hansen Hagerup d.y. skal hatt barn i begge sine ekteskap. For å finne svar på hvordan bibelen er nedarvet må disse barna og deres etterkommere spores opp. Kanskje krysser de to Hagerup-slektene hverandre på et senere tidspunkt, noe som jo ikke er usannsynlig.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gine, ser du flere ganger etterlyser kilden for at Per Nermo har oppført på sine slektsider at Elisabeth Jonsdatter ble gift med presten Hans Hansen Hagerup i 1676. Kilden for dette er jo dine opplysninger gitt i en debatt som ble startet i 2006 - innlegg 63 !  (Dette er samme debatt som Leif henviser til i #22)

 

De feilaktige opplysningene du kom med da har altså blitt tatt for god fisk - og kanskje beklageligvis spredt seg på nettet.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.