Gå til innhold
Arkivverket

Elisabeth Jonsdater, 1.kone til nordlandshandler Hans Hansen Hagerup?


Gine Olsen Danmark
 Del

Recommended Posts

Uff, det var verre og aldeles flaut :huh: ! Det hadde jeg helt glemt. Jeg har vært alvorlig syk i mellomtiden, så det var helt forsvunnet. Det ble jo ikke noe særlig av informasjonen i debatten og den ganga trodde jeg på opplysningene. Det er jo bra å lære etterhvert, men det kan gi feil på veien. Det gjør det jo mer viktig å finne ut det som kan finnes ut. Foreløpig har vi at det antakelig er Hans Hansen Hagerup fra Gibostad som har Elisabeth til ekte i første ekteskap. Og at "foreldrene" også er feil. Nå må jeg lese de debattene det er henvist til. Og jeg håper ikke du syns jeg ikke skulle tatt det opp, for jeg syns de som eier bibelen skal ha så riktige opplysninger som mulig. Ja, Jørgen, det var den artiklen av Finne-Grøn jeg henviste til. 

 

Mvh Gine

 

 

Endret av Gine Olsen Danmark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#26 Gine, det er veldig bra du tok dette opp igjen og at vi har funnet den rette eieren til bibelen, nemlig handelsmannen Hans Hansen Hagerup d.y.! :) Det er ingen tvil om at det er han som ble gift med Elisabeth Jonsdatter på Gibostad 7. des. 1678. Hun var gjerne en handelsmanns datter? Vi bør nå prøve og finne H.H.H.s barn i hans to ekteskap.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen, det jeg tenkte på ang artiklen av Finne-Grønn er sitert i innlegg 13 her http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe, samme innlegg som er sitert ovenfor av Leif, men i det nye Digitalarkivet kan en ikke se nummerene på innleggene. Så jeg har lagt inn lenken til gamlearkivet. 

 

Vel, det virket ikke, du får bruke Leifs lenke og telle ned til 13 eller bruke nummeret på debatten og bruke den på gamlearkivet.

 

Og jeg ser den nye Debatten og har fått nummer.

 

 

Mvh Gine

 

 

Endret av Gine Olsen Danmark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken til den opprinnelige debatten: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=43592

 

Jeg ser her at det mye av opplysningene stammer fra en Gjendem sin hjemmeside. Den opprinnelige er borte, og flyttet til http://www.pergjendem.com/?p=852

 

Her er det meste uten henvisninger, men heller ikke så relevant til nordlandshandleren. Helt enig med Grete oppi her, som antyder at bibelen kan ha krysset slekter på et senere tidspunkt. Det er på ingen måte utenkelig. Det vil være av stor interesse å hvertfall spore de 3-4 neste generasjoner etter han.

 

Jeg kjenner ikke til han i det hele tatt, annet enn at Maren, søstera hans var gift med Jon Steffensen Kiil. Skiftet etter han sier i grunn ikke så mye, men er jo uansett greit å vite om siden både Jon Steffensen og Hans holdt til i Troms og begge handlet sørover.

 

NST 16 s.312

12/11 1689, [avdøde] Jon Steffensen Kiil. E. Karen Andersd. Tynn
(gift ivår). Avd. var først gift med Mallena Hansd. Schiøt og
hadde med henne nedennevnte to barn (se ovenfor 24/1 87).
Derefter var han gift med Maren Hansd. Hagerup, men både
dette og siste ekteskap var barnløse. Det var trette mellem
barna og stedmoren som møtte ved sin svoger Tron Pedersen
(se ovenfor bind 1 14/6 82). B.: Hans Jonsen Kiil 20 år og Ellen
g. Anders Hansen. 1579 - 884, derav leie og bruk i Nordland (54)
som enken fikk, gård 300 og sølv merket bl.a. Jørgen Reersen,
Ole Knudsen, Augustinus Hansen, Thomas Hansen, Jens Skanche.
E. hadde efter sine foreldre arvet Holvigen i Namdal, Fosland,
Aune og Sandvik.
(54) Bentsjord i Troms

Skifteprot. 2 Trondheim: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25078/342/

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og godmorgen!

Noen av dere som vet når Hans Hansen Hagerup den unge fra Gibestad døde? Det er vel kanskje mulig å dermed finne Hans' skifte og sånn hans barn. 

 

Et forslag til dødsår er 1698. Dette er fra Hagerup.com

 

Mvh. Gine Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 207.100. Johan Luytkis
Født 6 dec. 1673, Trondhjem ?226.
Død 26 apr. 1751, Trondhjem ?226.
     Stilling: Kjøbmann i Trondhjem226
     Kjøbmann i Trondhjem, hvor han var eier av gården «Graven». Han var fattigforstander i byen, den gang et kommunalt hverv. I vicestatholder Johan Wibes karakteristikk av Trondhjems borgerskap efter bybranden 1708 heter det: Johan Lychsen (også Lüchesen) «staar sig meget vel». Seks barn, hvorav fire såvidt sees, nådde voksen alder.228

............

 

Gift 2° efter 14 feb. 1700, Trondhjem230,229 med

Karen Paulsdatter Birch
Død omkring 1724.
     Datter af Povel Jespersen Bierch og Birgitte Olsdatter Børting.
     Skifte 11 jan. 1724231,232,229Pårørende hospitalsforstander Hans Morten Sommer. Kontanter, gull, sølv mrk. Niels Mortensen - Margrethe Pedersdatter, Henning Jansen - Lisbeth Jonasdatter. 3622 - 1499 rd..

[Gift 1° med Hans Hagerup (d. før 1700); Gift 2° eft. 14 feb. 1700 med Johan Luytkis (6 dec. 1673 - 26 apr. 1751)].

 

Jf Ellefsen kommer en ikke nærmere en dødsdag for "vår" Hagerup enn 1698-før 1700. Noe interessant under det jeg har sett ved Karen Paulsdtr Bierch er at det i hennes skifte finnes gull eller sølv merket Henning Jansen - Lisbeth Jonasdatter. Mon tro det er vår Elisabet Jonsdatter? Om det er riktig kunne det tyde på at Elisabeth ikke har fått barn i noen av ekteskapene, hverken det med Henning Jansen eller det med Hans Hansen Hagerup, siden Karen Paulsdtr Bierchs bo sitter med dette etterpå. Kanskje også hun har sittet med bibelen, eller ville en bibel være nevnt? Men om Lisbeth Jonasdtr er Elisabeth Jonsdater ville det  kanskje vært interessant å vite hvem hennes i såfall første mann, Henning Jansen var og evt komme nærmere inn på hvem hun er. Derimot ser det ikke ut som Simon Ellefsen har funnet noe skifte etter Hans Hansen Hagerup. Betyr det mon ikke at det ikke finnes, han pleier være god til å finne skifter mv.

 

Mvh Gine Olsen.

Simon Ellefsen, http://www.nose.dk/Norge/trygge.html 

 

Nei hjelp, dette vil ikke vise ikke 207.100. Johan Luytkis og det som hører med til kopien pluss mine bemerkninger. Og heller ikke lenken virker. Jeg har ikke hatt sånn problem før. Det er det dokumentet hans som heter Trygge.

 

 

 

Endret av Gine Olsen Danmark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#31-32

Dette forklarer hvorfor Elisabeth Jonsdatter kalles matrone av sin mann da de giftet seg i 1678 - hun hadde vært gift før og var kanskje også eldre enn han.

Matrone - "verdig, gift kvinne av satt alder".

 

Jeg tror ikke vi skal fastslå ennå at Elisbeth Jonsdatter og Hans Hansen ikke hadde barn. I gamle kilder står det at H.H.H. hadde barn i begge sine ekteskap, dette kan ikke blitt tatt ut av løse luften, men hva er kilden? Skiftet etter Karen Paulsdatter Bierch viser imidlertid at hun og Hans ikke hadde barn som overlevde henne, så der ble det ingen etterslekt.

 

At sølvtøy med navn og initialer har kommet på "avveie" er ikke noe nytt og betyr ikke nødvendigvis at det ikke var barn til å arve det. Når arven ble fordelt skulle ektefellen ha halvparten og resten fordeles på barna - broderlodd og søsterlodd (halvparten av broderlodd). Noe måtte kanskje selges for å dekke inn gjeld. Hva som da havnet hvor kan nok mange ganger hatt en praktisk årsak.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje også hun har sittet med bibelen, eller ville en bibel være nevnt?

 

Ja, den ville vært nevnt - og det kan jeg ikke se at den er. Datteren Ribor Cathrina Luytkis (Lytihes) arvet forresten den 83 lodd tunge sølvkanna med navnene Henning Jansen og Lisbet Joensdatter (s. 135b).

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som jeg kunne se, var det bare to barn i det ekteskapet mellom Johan Luytkis og Karen Paulsdtr Birch, iallfall som er nevnt hos Simon Ellefsen, det er Ribor og en Hans Hagerup Luytkis, jeg syns han nevnte at sistnevnte fikk femten barn, men bare syv ble voksne. Ja, jeg hadde lurt på det med matrone jf Elisabeth, men jeg tror jeg tenkte det var at det ble nevnt hennes nye stand, vi kunne jo ikke lese alt, men er helt enig med Grete som saken har utviklet seg.

 

Jeg er ikke klar over hvilke kilder som sier at Hans Hansen Hagerup hadde barn i begge ekteskap, men jeg håper jeg blir klokere.

 

Jeg hadde litt problemer med mitt forrige innlegg, rent teknisk, det ville kun vise teksten når kilden med navnet Simon Ellfsen og lenken kom nederst og jeg vet ikke engang om lenken virker. Den gjorde ikke det før. Jeg har før ikke hatt problemer med eksterne links, men det kan jo skyldes at jeg har skiftet til Mac innen de siste månedene. Noen råd når en fx har bruk for høyretast?

 

 

Mvh Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra "Trondhjems borgerskap 1680-1730, utvalgte kilder", s. 58:

 

Johan Wibe: En del av Trondjems innvåneres tilstand og deres sinns karakter 1708:

  • "Hans Hagerup, er en ung Kjøpmand, og vel holden."

 

Kjennes det til hvem dette er?

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#36

Jeg svarer selv. Dette er vel Hans Christensen Hagerup, som senere ble borgermester i Trondheim - brorsønn til handelsmann Hans Hansen Hagerup d.y.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boka har jeg fått inn av døra idag tilfeldigvis, det tar lang tid å låne bøker fra Norge i Danmark, men ikke rukket å lese i den enda. Men jeg kjente ikke til brorsønnen. Jeg syns det var lite om den linjen Hagerup i de gamle diskussionene, iallfall det jeg fikk med meg, så jeg er virkelig på bar bakke her. Hvem er hans foreldre?

 

 

Mvh Gine Olsen.

Endret av Gine Olsen Danmark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#38

Den boka kan du kjøpe hos NSF for drøyt 100 kr + porto. Den nye nettbutikken er rett rundt hjørnet, enn så lenge bestilles boka via kontor@genealogi.no

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)
Noen råd når en fx har bruk for høyretast?

.

"Har du en bærbar mac kan du holde to fingrer på styreflaten og trykke en gang på museklikk-tasten. Du vil da høyreklikke. Merk at det må aktivers under eple->systemvalg->tastatur og mus->styreflate for at slik høyreklikking skal virke. Den andre metoden er å holde nede ctrl og trykke på musetasten, da også høyreklikker du."

.

http://itpro.no/supportforum/index.php?s=1510d35410a3f7bd3bd9da643ee02929&showtopic=52394#entry427574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Anne-Lise for tippet og lenken til forumfunksjoner!

 

Til Grete.

Jeg hadde faktisk lånt den til andre formål, hvor jeg føler meg mer hjemme, som sagt er denne delen av Hagerupfamilien ikke mitt erfaringsområde, enda, det er mest for å forsøke å få riktige opplysninger til min slekt som har bibelen. Hvordan kunne du identifisere den Hans Hagerup med mindre du visste om at Hans Hansen Hagerup hadde en brorsønn som ble borgmester? Har jeg gått glipp av noe vi har gått igjennom? Men jeg skal få tak i boka via nettet, de fleste jeg bruker er fort ute av print, desverre.

 

Med vennlig hilsen Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#41

I #16 fikk vi vite at det i NST 16 var et utdrag fra overformynderprotokoll 1, hvor nordlandshandler Hans Hansen Hagerup i 1664 etterlot seg barna Alheid, Casten 16 år, Hans 14 år, Anne 9 år, Christen 6 år og Marin 4 år.

Hvis man googler litt vil man fort se at kjøpmann, og senere borgermester, Hans Hagerup i Trondheim var Christens sønn. H:C.H. hadde også bl.a. en sønn Christen, døpt 1717 i domkirken i Trondheim.

 

Hans Christensen Hagerup (1685-1753) var sønn til Else Pedersdatter Aars (Aarhus) og Christen Hansen Hagerup. Han var gift 1. g. med Lydia Thomasdatter Hammond og 2. g. med Anna Mortensdatter Kiemler.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#42

Og for ordens skyld - siden jeg stort sett pleier å henvise til primærkilder - her er skiftet etter Else Pedersdatter Aars i 1711, som viser at Hans Hagerup var hennes og Christen Hansen Hagerups sønn. Vi får også vite at Hans hadde søsteren Anne, 27 år i 1711.

 

Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 6 (3A 0006), 1705-1711, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1678 står Lisbet, sal. Hemming Joensøns, i leilendingsmanntallet for Giøen og Gibostad. Året etter Hans Hanssøn, som synes å ha gått rett inn i vervet som (bonde)lensmann. Først flere år senere tar han borgerskap i Bergen. Litt merkelig det hele.

http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/29174/7/

 

http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/29321/8/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#36 / #37

 

Det finnes flere oppføringer i denne boka ang. Hagerup:

 

Side 44, under Om reguleringen av handelen 1683-1697

 

F. Endel Trondhjemborgerers søknad om å få handle på Nordlandene, 4 mars, 1699

For denne store Kongl: Naade, vil Gud J Himmelen
velsigne Eders Kongl: Maytz. og det Kong!: Arfve
Huus, med alle Kongl: Løchsalligheder, og jnderlig
Ønsker af Eders Kongl: Matz. Allervnderdz: Borgerl:
Tienere og ArfEgen, Trundhiem d. 4re Mrty Anno
1699, Tron Pedersen,Jens Jenßsøn, Christen Hansen
Hagerup
, Johan Pederßsen, Lauritz Pederßsen Holt:,
Pros Luridtzen, Carl Jngebritsen, Jørgen Reyerßsen,
Otte Carstensen.

(det er vel de som underskriver)

 

s. 63 Manntall over kongelige sivile og militære betjenter
samt borgere og innvånere i Trondhjem, ca 1714-1715

Borgerschabet
Kiøbmænd som bruger inden og uden lands handel,
og ejer Stube og schibsparter sampt Borgere som
handler paa Søe-Lehnene, og paa Nordland hvilche
formedelst, dend formuende forschiel paa deris handel
og Wilchaar seldis saaleedis i effter følgende

...

Classer

...

4

Hans Hagerup
...

6

Richart Hagerup } boende i Llllefosen og der har sin handling

...

8

Enchen Christen Hansen Hagerups

 

s. 68 Manntall over Trondhjems borgere 1722

3 Hans Hagerup / Kiøbmand og Dombkirkens verge / egen
gaard og grund / d. 17 May 1709.

...

74 Haagen Aagesen / Lands Soldat / Hans Hagerups huus /
Biscop grd:

 

C Notis på de utenbysboende borgere eller såkalte utliggere,
14 august 1722
...
J Foosen findes jchun faa borgere nemblig
Richert Hagerup

 

s. 81 Regnskap for Kjøbenhavns brannstyr ... 1722

Dom Kirkens sogn

...

Raadmand Hagerup ................120-0

...

Wor Frue Kirke Sogn

...

Hans Hagerup Lytkis \rest/ ......2-0

 

s.86

Bilag 2. Likning av geisteligheten i Trondhjem by 8 mai 1730

...

Hr: Eiler Hagerup ..................30-0

 

s.88

Bilag 4. Restanseliste for Vår Frue kirkesogn, 16 juni 1732

...

Hans Hagerup Løkes er borte og er fattig \pag 26/ ... 2-0

 

Den sistnevnte i ovenstående er muligens ikke i noen relasjon.

Edit: Lytkis/Løkes er vel samme person, og sønnen til Karen Paulsdatter og Johan, jfr skifte etter henne som Leif postet tidligere.

 

NST 30 s.80, prot 9

 

11/1 1724. [avdøde] Karen Pofvelsdatter Bierk. E. handelsmann
Johan Luytkesen. (18) B.: Hans Hagerup L. i 19., Ribore Cathrina i
21. år. Pårørende hospitalsforstander Hans Morten Sommer.
Kontanter, gull, sølv mrk. Niels Mortensen - Margrethe Pedersdatter,
Henning Jansen - Lisbeth Joensdatter. 3.622 - 1499 Rd.
(18) se notene 2 og 3. Se også sk. 20/ 2-04 bd. XXIV side 40.
*
(2) se bd. XVI side 146 sk. 19/10-71.
(3) se sk. 15/6-21 s. 40 og 10/9-25, sml. XVI side 293 sk 25/4-80.
Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#43 Bare litt utfyllende fra Bugges utdrag:

 

NST 16 s.147 fra overformynderprot.1

13/2 1672. Peder Nielsen Aars [avdøde] qv. Eline Olsd. Hennes
dtr. Gunel Henrichsd. (200) 21 år og fellesbarn Henrich 11 og
Else 12 år, nto. 1515 Rd.
(200) Se sk. 20. mars 1654, se også 12. des. 1693 efter Peders annen hustru
og folketellingen 1701 for Alstahaug

 

NST 16 s. 324, prot.2

12/12 1693, Peder Nielsen Aars' [avdøde] h. Anne Hansd. (Leth,
se 28/11 84 i prot. 2). Barn: Nils på 18 , Hans 16, Peder 15,
Pitter 10, Johan 8 og Jacob. Jekt, gård 370, Sandnes gård i
Alstahaug med skipperleie og (bruks?)pant i gården Lille Altern
i Ranen. Brt. 1385, netto 229 Rd. Johan Pedersen fordret børnepenger
for Oluf Sucherbagers børn 10 Rd. (se foran 19/5 90).

 

NST 24 s.59, prot 6

25/8 1711, [avdøde] Else Pedersd. Aars. E. Christen Hansen Hagerup (76)
i Hans Hagerups hus. B.: Sr. Hans H. og Anne 27 år. Fremmøtt
Joen Aars og Lars Pedersen for barna. Gull 88, sølv 180, kram-
og bryggevarer, Fjeldvogens leie 230, jordegods, hus Værøy, Varås,
Tildrum og Levanger 64, bygrunn 150, lånt til kgl. May. 300,
ialt 9490 - 637.
(76) se note 19a

 

NST 24 s.45, prot 6

17/5 1707, [avdøde] Anne Pedersd. E. Niels Christophersen. (19a) B. m.
1. m. Laurs Skrue: Peder 16 ved korporal Lars Joensen, Sara 26 i
Kbh. og Ingeborg 23 år. 7 sildegarn, ialt 38 - 32, derav 1-3-0 til
far Christopher Colbanesen.
(19a) sk. 27/11-11 nedenfor side 59.
NST 24 prot 6 s.59
27/11 1711, [avdøde] Niels Christophersen kusk, (78) forliste på siste
reise, tilholdende hos Peder Pedersen kusk, bror Colbanus og søster
Mali. E. Anne Joensd. Liten dtr. Anne. Sildgarn, torskgarn,
1/8 søkknot, 1/2 garnbåt, høvler, 40 rd. innsatt hos Tore Joensen
vekter, ialt 105 - 22.
(78) se note 19a
Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lassen har gjort seg noen notater om ymse Hageruper, de er neppe uten feil, men kan jo være til hjelp.

 

Kildeinformasjon: Lassens samlinger, Personalhistoriske samlinger, Personalhistorie, ordnet etter slektsnavn, bind 17 (RA/PA-0051/F/Fa), 0-, oppb: Riksarkivet.

Merknader: Haa-Hal

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/40138/66/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sa20110411640066.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere som hjelper meg her!

 

Jeg har ikke mulighet for å bidra med det begrensede jeg kan idag og imorgen og mulig en dag til, det er bursdager og ny vaskemaskin og tørketromle (tror jeg det heter på norsk?). Det beklager jeg mye, selv om jeg føler dette emnet generelt flyr over mine foreløpige kunnskaper og kanskje derfor er for mye å be om hjelp til når jeg ikke selv kan gi tilbake på samme måte. Men jeg lærer og har noen ganger tenkt, 'hvorfor tenkte jeg ikke på å bidra med dette', men mest er det rett og slett ting jeg ikke vet, iallfall ikke før bakklokskapen slår meg. Jeg er jo naturligvis storfornøyd med hjelpen så langt og er spent på om det er mer å hente mht hvor bibelen kryset fra en Hagerupfamilie til en annen. Men det nye som nå ligger på debatten skal jeg prøve å få tid til å kikke på imellom hurrarop og tøyvask og så håper jeg dere fortsatt vil bidra med deres kunnskaper om dere kommer på noe. Det med Lassens samlinger burde jeg jo ha tenkt på, men jeg har prøvd å få lest hva han har å si, men kan ikke finne Gibostad-Hageruppene og etterkommerne der. Men det ble bare en fort titt.

 

Ha det bra et par dager! 

 

Med vennlig hilsen Gine.

Endret av Gine Olsen Danmark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og godmorgen!

Noen av dere som vet når Hans Hansen Hagerup den unge fra Gibestad døde? Det er vel kanskje mulig å dermed finne Hans' skifte og sånn hans barn. 

 

Et forslag til dødsår er 1698. Dette er fra Hagerup.com

 

Mvh. Gine Olsen.

 

Før 1699...... https://picasaweb.google.com/erlendem/TrondheimKoppskatt1699

 

Koppskatten for Trondheim 1699:

 

71 Enken sl: Hans Gebusta 6

Nordlandshandler

1 tjenestepige 1

2 ? 1-1-8

= 8-1-8

Endret av lars_ski
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.