Gå til innhold
Arkivverket

"3-dimnesjonal" eller nettverk aneoversikt


Bjørn Haaland
 Del

Recommended Posts

Jeg holder på med å sette opp en slektsoversikt for en familie i Västerbotte i Sverige.

 

Det jeg ser, er at personene i familien er vevet inn i hverandre på alle mulige måter. Når kjører ut et anetre, viser det seg at minst en person kommer igjen 22 ganger.

 

Vedlagte bilder viser et lite utsnitt, først direkte kjørt ut. Her ser man at enklete personer kommer igjen 4 ganger, og flere 2 ganger. Jeg har så klippet sammen for

 

å få personene bare en gang. Dette går greit på et utsnitt, men er umulig på hele anetreet.

 

Finnes det noe program som kan vise hele anetreet med personene bare en gang ?. Eventuelt bare med sirkler med nummer for personene, eller er det noen som har noen

 

gode ideer for hvordan dette kan gjøres ?

 

mvh

 

Bjørn Haaland

post-1150-0-82461000-1398262825_thumb.jpg

post-1150-0-88078000-1398262852_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt slektsprogram (Disgen) mener jeg at det er mulig å velge om utskriften skal ta med slike repetisjoner eller ei.

 

Ellers pirret du min nysgjerrighet mht 3d.... Noen programmer må da levere spektakulære digitale visninger av slektsrelasjoner i "alle" retninger? Men det jeg pt intet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Legacy Charting som er en del av Legacy de Luxe (USD 30) kan man velge "Vis Dubletter" eller ikke. Vedlagt en liten del av min Finnskogsslekt med mye dubletter. Se på Annika Henrikssdtr og Per Persson Ikoinen.

post-79-0-73262300-1398265379_thumb.jpg

post-79-0-03344300-1398265410_thumb.jpg

Endret av Niels Hegge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MacFamilyTree har et «virtuelt tre» i hvor man kan se en 3D-modell av familietreet, men det kan være litt stort og uoversiktlig og ikke alltid like enkelt å navigere i.

Men det har en absolutt wow-faktor over seg. Her er et eksempel fra mitt eget virtuelle tre:

 

post-287-0-87310000-1398359709_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#6

Artig, Judith!

 

Det kan jo være at ungdommen kunne vinnes for slektsgransking om de kunne seile rundt i slektstreets mange irrganger, styrt med joystick mellom ulike mediefiler, foto, tekst m.v.

 

Personlig trenger jeg det ikke, men jeg skulle gjerne utforsket nye presentasjonsmåter og friste nye unge inn i denne lidenskapen.... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takk for innspill!

 

Jeg ser at de fleste programmer kan utelate deler av dubletter, men i grunnet er det det motsatte av det jeg ønsker.

 

Min tanke er at hver person bare vises en gang, men at alle forbindelser vises, og det må vel muligens bli et 3-D bilde omtrent som en røroversikt på en tankbåt, eller et elektrisk skjema ?

 

Bildet fra MacFamilyTree ser vel ut som det som har mest av det jeg tenker meg.

 

 

mvh

 

Bjørn H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.