Gå til innhold
Arkivverket

Ødeskaug i Sande VF, skifte e. Anne Halvorsd. d. 1771 – slektslinje til Granerudstøen og Gjøfjeld på Nesodden Ak.


Espen Tjernshaugen
 Del

Recommended Posts

Sandeboka s. 319, gården Ødeskaug forteller om ei Anne Halvorsdatter som det skal ha blitt skiftet etter. Hun ble begravet i Sande 20 sep. 1771, det er sjekket ut og stemmer. Men dette skiftet er for meg umulig å finne. Har begrenset meg til skiftekort og skifteprotokoll for Nordre Jarlsberg sorenskriveri, og har sett i tingboka frem til og med vårtinget 1772 for Sande. Panteregisteret er sjekket men jeg har ikke sjekket pantebøkene.

 

De opplysningene som Sandeboka gir om arvinger og slekt er for meg veldig interessante, det gis et et bilde av 4 søsken:

 

1. Avdøde Anne Halvorsdatters mor, som trolig var ei Andersdatter.

 

2. Ole Andersen, dette er Ole Andersen Granerudstøen på Nesodden, død 53 år gl. i 1724.

 

3. Arne Andersen Hyfjeld på Nesodden. Hyfjeld er vel helst en feiltolking av Gyfjeld, altså Gjøfjeld på Nesodden. En Arne Andersen fra Frogn ble 1719 viet i Nesodden med Mari Svendsdatter Munkerud, det kan være samme mann.

 

4. Anders Andersen Folhaug. Jeg har ikke funnet navnet Folhaug, det nærmeste er Fålehaugen u S. Fåle i Nordby. *EDIT* se innlegg 2.

 

Ønsket er å kunne sjekke opplysningen fra Sandeboka mot originalskiftet, og håpet er altså at noen vet hvor dette er å finn

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg endelig skiftet etter å ha letet gjennom fra begynnelsen. Denne protokollen finnes det et register til, men dette skiftet er altså ikke innført der – nok en påminnelse om at registre ikke er helt å stole på.

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Nordre Jarlsberg sorenskriveri, Skifteprotokoll 10 (Hc 0010), 1761-1773, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25348/258/

 

Som jeg håpet ga opplysningene fra skiftet mer detaljerte og bedre opplysninger enn det som finnes i Sandeboka om Anne Ødeskaugs morbrødre:

 

1. Ole Andersen blir også her knyttet til Granerudstøen på Nesodden, og jeg får enda en bekreftelse på at hans sønn er identisk med borger og handelsmannen i Christiania, Iver Olsen Aarøe.

 

2. Arne Andersen som før hadde bodd på gården «Dyfield» på Nesodden, det kan ikke være annet enn Gjøfjeld.

 

3. Anders Andersen – forfatteren av Sandeboka har gitt ham bostedet «Folhaug», det teksten i skiftet egentlig sier er at han også hadde vært bosatt på Folloug, altså Nesodden i Follo (forslaget om Fålehaugen i Nordby kan dermed strykes).

 

Formålet med tråden er nådd, de 4 er etablert som søsken selv om Anne Halvorsdatter Ødeskaugs mors navn enda ikke er kjent.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.