Gå til innhold
Arkivverket

Søker opplysninger om Dragesmuget 4 (11-208O) i Bergen.Byggeår og eiere.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter opplysninger knyttet til eiendommen Dragesmuget 4, senere 4 og 6 og når disse ble bygget og hvem som eide husene. Jeg har vært inne på det urbane landskap BerGis men har problemer med å finne det jeg søker der. Det er mer opplysninger om hvem som har bodd der. Der er huset imidlertid beskrevet som rode 11 hus 208 O.

Dette har sammenheng med forberedelsene til slektstreff i august etter min bestefar Harald Nikolai Hansen som ble født i nr.4 07.10.1883 og bodde der med sin mor og søster frem mot 1907 da de flyttet til Lønnesmuget 2.

Da vi var der i dag for å ta noen bilder, ble vi innvitert inn av den nåværende eier T. Fadnes. Det var utrolig inspirerende å gå gjennom huset.

Håper det derfor er mulig å fremskaffe noen opplysninger om husets historie med tanke på når det faktisk ble bygget og hvem som var de første eierne. Dragesmuget 6 ble bygget midt på 1880 tallet og det skal visstnok ha vært samme familie som eide begge husene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner eiendomsopplysninger her:

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: A.d.D.9, Sted: Bergen by, Oppbevaringssted: SAB
Merknader: D
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20070706670592.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=13198&uid=ny&idx_side=-174

 

Huset synes bygd i 1876. Det vil trolig finnes branntakster som dokumenterer bygging og endring av huset.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for rask og svært interessant informasjon. Jeg ser der at oldemors ektemann nr.2, Andreas Berentin Olsen og hans familie faktisk eide huset på den tiden min familie bodde der. Så mine oldeforeldre har da trolig leid andre etasje.

 

 

Disse branntakstene som du nevner, er de oppbevart hos Statsarkivet i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.