Gå til innhold
Arkivverket

Slekt på Simle i Leka, Nord Trøndelag


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Prøver å følge noen spor fra denne gården.

 

Første jeg har notert er Oluf Semliidt  død før 1647, g m Lisbet Simle død etter 1647.

De er notert med 3 barn: Michel ,Iver og Lene.

 

Michel død før 1647 var gift med Elisabeth Pedersdatter som det er skifte etter 1657.

De var notert med 8 barn,hvor jeg har notert barnene : Jacob,Ole,Iver,Frode,Anne,Maren,Lene og Gunille.

 

Har fulgt:

 

Frode Michelsen g m Maren Pedersdatter med 6 barn: Peder , Lisbet,Kirsten,Margrete,Anne og Michel.

 

Og:

 

Ole Michelsen f ca 1615 g m ukjent, men har 6 barn: Falentin(kalles Willich i skifte), Marte,Siri og Maren, i første ekteskap,

og Giert, Nils , Ole , Gertrud i annet ekteskap med Maren Larsdatter.

 

Så finner jeg i Leka:  2 juledag 1729 gifter Isach Rasmusen seg med Sara Pedersdatter Simle.

De får barn: 17/9 1730 Askell,

26/12-1732 Rasmus

15/5-1734 Gunille.

21/4-1737 Rasmus

12/6-1740 Anders

27/9-1744 Peternelle.

 

Denne Gunhild/Gunille Isachsdatter Simle har jeg notert g 7/7-1755 med John Hansen Wulf.

 

 

Så kommer mitt spørsmål om hvordan denne John Hansen Wulf er/kan være i slekt med Iver Hansen Wulf g m

Maren Povelsdatter Haderslev som er nevnt i skiftet etter Rasmus Andersen Lind på Hustad i 1767 ?

 

Prøver å verifisere om Rasmus Linds kone Adriane Giertsdatter Brems er etterkommer fra Simle i Leka.

 

 

 

Endret av Terje E Skrolsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har at Adriane Gjertsdtr er datter av Gjert Olsen  på Skei i Leka  f abt  1669 d 1742 og Berit Andersdtr (1684-1744) De skal ha blitt gift i 1711 og hadde barna Ane f 1715, Kirsten (1713-1787, Adriane (1717-1754), Ole (1719-1787)og Maren (1723-1777) , og han hadde en datter før dette ekteskapet Maren f 1706.

Jeg har ingen kilder for dette, så jeg må ha fått det fra noen med kjennskap til Leka. Dragland og Simle står nevnt i bygdeboka for Nærøy B 6, men Skei er i Leka og der er det ingen  bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne. Takk for svar. Ja jeg har skrevet om dette før i det gamle forumet. Nye opplysninger var disse Johan Hansen Wulf som gifter seg 7/7-1755 med Gunille (Isachsdatter) Simle. Med da tanke på oplysninger fra skiftet etter Rasmus Lind.

Lurer litt på hvilken Peder Simle  denne Sara Pedersdatter Simle er datter av for å få henne plasert i de opplysningene jeg har.

Jeg her at Frode Michelsen hadde en sønn Peder. Mulig det er den veien disse siste kommer inn ?

 

mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Frodesen ble gift med enken etter Isak Andersen på Skjærstad i Bindal  Ragnhild Rasmusdtr i 1679. De hadde ingen barn sammen. Hun døde abt 1725.

Jeg tror ikke Sara Pedersdtr var fra Simle. Jeg har at hun var fra Rød, med foreldre Peder Abrahamsen f abt 1640 d 1706 og Bereth Iversdtr d i 1702. Det var skifte etter henne i 1702 og han i 1706.

 

Kommentar jeg har om Sara Pedersdtr:

Hun var svært mye benyttet som fadde ved barndåp og var gudmor til en stor barneflokk. Da hun døde var hun en av de få i Leka sogn som ble begravet med liktale.

Kommentar om Isach Rasmussen:

Som kausjonist ved troloving var Isak en av de få med egen signatur etter navnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret.

 

Her er copuleringen jeg nevnte 1729 :

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16481&idx_id=16481&uid=ny&idx_side=-63
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070911610491.jpg 

 

Her står at Sara Pedersdatter er fra Simle. Men hvor Isach Rasmusen er fra står det vel ikke noe om.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var rundt 30 år da hun giftet seg, og det er vel da ikke usannsynlig at hun tjente på Simle. Gårdsnavnet som står når de gifter seg betyr ikke alltid at de var derifra. Nå er det skifte etter begge foreldrene i 1702 og 1706, kanskje de sier noe om hvor hun er da.

 

Isak Rasmussen var fra Horsfjord i Bindal, sønn av Rasmus Isaksen Kjærstad  f abt 1671-1757 og Gunhild Andersdtr Bangstad (1676-1759). Dette fra Bindal bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Snublet tilfeldigvis over denne snart tre år gamle tråden.Synd den døde ut, uten at det kom fram nevneverdige opplysninger. Dette er slekter jeg har forska litt på selv,da jeg er etterkommer etter både Ole Mikkelsen, Lyngsnes (farfars slekt) og Frode Mikkelsen, Simle. (farmors slekt). 

 

Ser at trådstarteren forsøker å koble Adriane Gjertsdatter (Brems) til Simle. Tør jeg spørre om det har lyktes? Adriane Gjertsdatter er blitt diskutert tidligere, og jeg har argumentert for at hun muligens/sannsynligvis var datter av min forfar Gjert Olsen (1682-1742), Leka. Gjert Olsen var sønn av Ole Mikkelsen (ca. 1615-ca. 1690), Lyngsnes, Vikna. Jeg har ikke funnet noen koblinger mellom Gjert Olsen, Lyngsnes og gården Simle, men jeg har notert at det trolig er det.... (Kan ikke huske, i forbifarten, hvorfor jeg tenkte det). 

 

Når det gjelder barna til Ole Mikkelsen, stemmer ikke opplysningene i tråden helt overens med mine notater. Ole Mikkelsen hadde en sønn som het Torkild. Denne Torkild døde i 1709, barnløs. Arven etter ham ble delt på barna, og derfor kjenner vi navna på dem. I første ekteskap var det 7 barn: Torkild, Mikkel (1644-1714), Johan, Willich, Siri, Maren og Marta. I andre ekteskap (med Maren Larsdatter) hadde han Nils, Gjert, Ole og Gjertrud. Totalt 11 barn. Jeg har ikke lest skiftet, men har bare lest et utdrag fra Viknaboka. Maren Larsdatter var forresten fra gården Leknes i Leka, og hennes slekt kan følges et par generasjoner bakover. 

 

Gjert Olsen (forøvrig gravlagt med liktale) fikk dattera Adriane i 1717. Mor var Berit Andersdatter (1684-1744) fra Stein, Leka. Gjert Olsen hadde mindreårige barn da han døde, og brødrene Ole og Anders Mikkelsen, Lyngsnes ble utnevnt til verger. De to var barn av Mikkel Olsen, Gjert Olsens halvbror. Her kommer også en interessant kobling til Simle, i Ole og Anders Mikkelsens fravær, ble Frode Nilsen utpekt til å ivareta de umyndiges interesser. Frode Nilsen (som også er blant mine forfedre) var sønn av Anne Frodesdatter, Simle. 

 

Det eneste jeg muligens ikke vet sikkert, er hvor Ole Mikkelsen, Lyngsnes, kom fra. Noen Bremser eller Wulfer kan jeg ikke huske å ha sett. 

 

MEN, her må man holde tunga rett i munnen, for det er vel to stk. Ole Mikkelsen ute og går?  Mikkel Olsen, Simle, hadde også en sønn som het Ole Mikkelsen (og det er vel ikke samme Ole Mikkelsen som bodde i Lyngsneset?). Ole Mikkelsen, Simle, hadde bl.a. en sønn, Mikkel Olsen, bosatt på Dragland i Leka. Videre nevnes en Falentin. (Nærøy Bygdebok VI, s. 55) For å gjøre forvirringen komplett, Ole Mikkelsen, Lyngsnes, hadde også en sønn som het Mikkel Olsen. Mikkel Olsen (Lyngsnes) døde i 1714, og sønnene Ole og Anders overtok (de som var verger etter Gjert Olsen). Ole Mikkelsen, Dragland døde i 1693, og han hadde ikke en sønn som het Anders (men han hadde en som het Ole!) Derfor tror jeg Ole Mikkelsen, Lyngsnes, og Ole Mikkelsen, Simle, er to forskjellige personer. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk!

 

Ser på tidligere tråder at jeg har gjentatt meg selv opptil flere ganger. Klarer ikke å holde styr på alle disse personene, og etter noen dager er det meste glemt. Men, kan ikke se at det har kommet noe klart svar på disse to spørsmåla: 

 

1. Hvor kom Adriane Gjertsdatter (Brems?) fra? 

 

2. Var Ole Mikkelsen Lyngsnes og Ole Mikkelsen Dragland samme person? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! 

 

Kan ikke helt gi slipp på Ole Mikkelsen ennå. Jeg avslutta siste innlegg med spørsmålet: Var Ole Mikkelsen Lyngsnes og Ole Mikkelsen Dragland samme person? Da jeg har begge personene på slektstreet, kunne det vært interessant å få et klart svar. Nå er dette heller ikke første gang spørsmålet har dukket opp. Samme tema ble diskutert i tråd nr 53702. Her konkluderte trådstarteren rimelig bestemt: (innlegg 63) "Når det gjelder Frode Michelsen Simle og Ole Michelsen far til Giert Olsen så regner jeg som sikkert at de er brødre." Er det SÅ sikkert, og er det bevist ut over enhver tvil, at Ole Mikkelsen Lyngsnes (far til Gjert Olsen) er samme person som Ole Mikkelsen Dragland (bror til Frode Mikkelsen, Simle)? 

 

Om Ole Mikkelsen Lyngsnes vet vi følgende: 

 

Født ca. 1615, død ca. 1690 (d. før 1694) 

 

Bruker av Lyngsnes fra 1669

 

Barn med første kone:

 

1. Torkild, d. 1709

2. Mikkel, f. ca. 1644, d. 1714

3. Johan

4. Willich

5. Siri

6. Maren

7. Marta

 

Barn med Maren Larsdatter, Leknes: 

 

8. Nils, f. ca 1681

9. Gjert, f. ca 1682, d. 1742

10. Ole, f. ca. 1684

11. Gjertrud, f. ca. 1685

 

Disse opplysningene er hovedsaklig sekundære, henta fra Viknaboka III, s. 139. Her vises det til et skifte etter Torkild Olsen, som døde i 1709, hvor barna er lista opp. Mikkel Olsen overtar bygselen på Lyngsnes, han dør i 1714, sønnene til Mikkel, Ole og Anders, overtar etter ham. Maren Larsdatter oppholder seg på Lyngsnes i alle fall til 1694, da blir hun stemnet til tings av stedsønnene, Torkild og Mikkel, som krever en gårdpart i arv. I 1701 oppholder Nils og Gjert seg på Solsem, Leka, trolig mora, også. Hun er i alle fall på Solsem i 1711 (dåp). 

 

Hva vet vi om Ole Mikkelsen Dragland/Simle

 

Født ca. 1615 (50 år ved prestens manntall i 1665) 

 

Bruker (og eier) av Dragland allerede i 1645 (skattemanntall) oppført med kone, men ingen barn. 

 

Oppført som bruker (og eier) av Dragland i 1647. 

 

Fortsatt bruker i prestemanntallet i 1665, har da en sønn (Falentin) 

 

Fortsatt eier og bruker i 1669

 

1676: Ole Mikkelsen antas å være død, enka er bruker.

 

1687: Frode Mikkelsen er eier (broren) 

 

Barn: 

1. Falentin, f. ca. 1639 (hvorfor ikke nevnt i 1645?) 

 

Mulig en sønn til:

 

2. Mikkel, f. ukjent, d. 1693. 

 

Nærøy Bygdebok VI, s. 55

 

Kan det tenkes at Ole Mikkelsen Dragland har pakka sammen og reist til Lyngsnes i 1669? Den mulige sønnen, Mikkel Olsen overtok bygselen. Nærøy Bygdebok sier da også "kan ha vært Ole Mikkelsens sønn". Dermed vet vi sikkert at Ole Mikkelsen Dragland bare hadde sønnen Falentin. 

 

Hvor troverdig er kilden som sier at Ole Mikkelsen Dragland døde før 1676, og at enka var bruker av gården? Om den opplysninga stemmer, kan Ole Mikkelsen Lyngsnes umulig være samme person. Hvorfor er Ole Mikkelsen Dragland bare oppført med ett barn i 1665, Falentin? 

 

Trådstarteren lister opp følgende barn på Ole Mikkelsen Dragalnd: 

 

Første ekteskap:

1. Falentin(kalles Willich i skifte)

2. Marte

3. Siri

4. Maren

 

 

Andre ekteskap med Maren Larsdatter: 

 

5. Giert

6. Nils

7. Ole

8. Gertrud

 

(Tall sier selvsagt ikke noe om rekkefølgen på barna) 

 

Her vises det til et skifte, hvilket skifte? Hvorfor er ikke Torkild, Mikkel og Johan med i denne oversikten? De fire siste barna er åpenbart Ole Mikkelsen Lyngsnes sine, hvorfor er de knytta til Ole Mikkelsen Dragland? Er det noe som tilsier dette? 

 

 

MEN:

 

Barn av Frode Mikkelsen Simle (Ole Mikkelsen Draglands bror) er faddere hos Gjert Olsens barn. Hvorfor? Hva er slektskapet? 

 

Mikkel Olsens barn (på Lyngsnes) er verger for Gjert Olsens barn, her er slektskapet, etter min mening klart, Mikkel Olsen var halvbror til Gjert Olsen. Men, i Ole og Anders Mikkelsens fravær, blir Frode Nilsen (Heller) utpekt til verge, og han var Frode Mikkelsens barnebarn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.......

Så kommer mitt spørsmål, om hvordan denne John Hansen Wulf er/kan være i slekt med Iver Hansen Wulf,

g.m. Maren Povelsdatter Haderslev som er nevnt i skiftet etter Rasmus Andersen Lind på Hustad i 1767 ?

.......

 .

Terje, har du kommet noe videre mht. hvorvidt den nevnte John (Johan ?) Hansen Wulf (f.c1725?) (g. 7/7-1755 m. Gunhild Isachsdatter [Simle] (f. 1734) ev. kan være i slekt med fogd i Senja fra 1674, Iver Hansen Wulf (c1628/1635? Nakskov, Maribo, DK - 1690 Ervik, Trondenes), g.m. Maren Povelsdatter Haderslev (1630-1711, skifte 15/6-1712) ?

 

Sistnevnte ektepar hadde såvidt jeg vet i alle fall 5 barn, hvoriblant jektebruker og bonde på sin odelsgård Nergård, Sand, Bjarkøy, Hans Iversen Wolf (1660 Ervik - 1744 Sama, Harstad) (g. 1) m. Karen Christensdatter Thrane (1663-1711) (5 barn) og 2) m. Karen Povelsdatter Egede (1687-1752)), som med sin 2. hustru KPE visstnok hadde sønnene Paul Hansen Wolf (1714-1740) og Iver Hansen Wolf (1716-1767).

 

Kan omtalte John Hansen Wulf (f.c1725?) være en (3.?) sønn av Hans Iversen Wolf (1660-1744) på Bjarkøy, og dermed altså sønnesønn av Iver Hansen Wulf (c1630-1690) og Maren Povelsd. Haderslev ?

 

En annen ting: På hvilken måte er Maren Povelsdatter Haderslev (1630-1711) nevnt i skiftet etter Rasmus Andersen Lind som altså fant sted på Hustad (i Lødingen) i 1767, 56 år etter førstnevntes død ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per og godt nytt år. Godt nytt år til deg og Ørjan.

 

Det er mange tråder å ta tak i her, men så langt har jeg ikke funnet noe nytt om Wulff eller folk på Simle.

Så mye annet å lete etter. Men jeg skal ta meg en liten økt nu.

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nu at Maren Larsdatter, Lyngsnes arver , iflg skifte, etter sin mor Marit Nilsdatter i 1693. Maren Larsdatter hadde vært gift med Ole Michelsen.

 

Ad skiftet jeg har referert til så er det etter Torkild Olsen hvor han og kona var barnløse.

Der arver enken halvparten. Resten arver hans søsken og halvsøsken.

 

Michel Olsen arver bl annet noe odelsgods som de andre søsken vel og har en part i .

 

Johan Olsen 5-1-16

Willich Olsen 5-1-16

Marthe Olsdatter 2 1/2- 20

Siri Olsdatter 2 1/2- 20

Maren Olsdatter 2 1/2- 20

 

Halvsøsken

Niels 2 1/2-20

Gierdt Olsen 2 1/2-20

Ole Olsen 2 1/2-20

Giertrud 1-1-1

 

Mvh

Terje

 

 

 

 

Endret av Terje E Skrolsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende!

 

Det er vel dette skiftet Viknaboka refererer til. Det viktigste spørsmålet står ennå ubesvart, var Ole Mikkelsen Lyngsnes og Ole Mikkelsen Dragland samme person? Jeg vil nesten påstå at de ikke var det, uansett må det ha vært en forbindelse mellom Ole Mikkelsen Lyngsnes og gården Simle. 

 

Gjert Olsens mor var Maren Larsdatter, Leknes. Hennes mor var, som du nevner, Marit Nilsdatter, Stein (1625-1693). Faren var Lars Andersen, Leknes. (1612-1658) Dette ifølge mine notater. 

Endret av Ørjan Kvaløy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....

Ad skiftet jeg har referert til så er det etter Torkild Olsen hvor han og kona var barnløse.

Der arver enken halvparten. Resten arver hans søsken og halvsøsken.

 

Michel Olsen arver bl annet noe odelsgods som de andre søsken vel og har en part i .

 

Johan Olsen 5-1-16

Willich Olsen 5-1-16

Marthe Olsdatter 2 1/2- 20

Siri Olsdatter 2 1/2- 20

Maren Olsdatter 2 1/2- 20

 

Halvsøsken

Niels 2 1/2-20

Gierdt Olsen 2 1/2-20

Ole Olsen 2 1/2-20

Giertrud 1-1-1

.....

.

Arver helbroren Michel (Mikkel) Olsen (1644-1714, ref. innlegg over) også '5-1-16' ?

Skal tro hvorfor halvøsteren Gjertrud Olsdatter bare arver '1-1-1' ?

(Skiftet etter Torkild fant altså sted i 1709).

.

....

Ole Gjertsens mor, Maren Larsdatter, Leknes. Hennes mor var, som du nevner, Marit Nilsdatter, Stein (1625-1693). Faren var Lars Andersen, Leknes. (1612-1658) Dette ifølge mine notater. 

.

Du mener 'Gjert Olsens mor' ....

.

 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det er rettet opp :-) 

 

Ser ut som sønnene fra første ekteskap arver 5-1-16, mens døtrene fra første ekteskap arver omtrent det halve, 2 1/2-20. Uten at jeg er ekspert, var det vel slik at jenter hadde halv arverett? Videre ser det ut som sønnene i andre ekteskap arver halvparten av sønnene i første ekteskap, altså 2 1/2-20, Gjertrud arver omtrent halvparten av det igjen, 1-1-1. At barna i andre ekteskap bare har halv arverett, skulle kanskje tyde på at den første kona til Ole Mikkelsen var fra Lyngsnes, eller hadde arverett der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per.

Iflg Overhalla bygdebok er John (Johan ?) Hansen Wulf  sønn av Hans Henriksen Wulff som døde i 1764 på Sørhøy i Overhalla. Hans kone Beret Johansdtr døde 1759 på Sørhøy i Overhalla. Det var skifte etter henne 3. januar 1764.

 

https://media.digitalarkivet.no/sk20090218690157

.

Mange takk, Anne !

 

Dermed skulle vel en ev. slektsforbindelse mellom

(1) Johan (John) Hansen Wulf (f. c1725?) (fra Overhalla, Namdal) og

(2) Iver Hansen Wolf (c1630-1690) g.m. Maren Povelsdatter Haderslev (1630-1711)

være ute av bildet(Ref. nest siste avsnitt i innlegg #1 i denne debatten).

 

Det er såvidt jeg vet ingen slektsmessig forbindelse mellom

(1) Wulf (Wulff) (fra Tyskland ?) (Henrik Pedersen Wulf (far til Hans Wulf på Sørhøy, Overhalla) var gj.giver på Korsnes i Halsa på Nordmøre i 1701) og

(2) Wolf fra Nakskov, Danmark (Iver Hansen Wolf var altså fogd i Senja i Troms fra 1674).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....

Så kommer mitt spørsmål om hvordan denne John Hansen Wulf er/kan være i slekt med Iver Hansen Wulf g.m.

Maren Povelsdatter Haderslev, som er nevnt i skiftet etter Rasmus Andersen Lind på Hustad i 1767 ?

.....

.

På hvilken måte er Maren Povelsdatter Haderslev (1630-1711) nevnt i skiftet etter Rasmus Andersen Lind,

et skifte som altså fant sted på Hustad (i Lødingen) i 1767, 56 år etter førstnevntes død ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er skifte etter Rasmus Andersen Lind i Hustad.(1767-1778 side 1)   I boet er det en del sølv med initialer. Bl annet Karen Pedersdatter Drejers faddergave samt bokstavene P. P. S, B, E:L:D 1716. Et ditto med navn Gert Arentsen Meyer 1709,. Ditto mrk H:M:S og M:G:D 1693. 1 ditto mrkI.L.S. 1730, 1 ditto mrk I.H.S.W. og M.P.D.H. (tolket av Konrad Naustvik til Iver Hansen Wulf og Maren Povelsdatter Haderslev).

 

Det er flere sølvting med initialer.

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var skifte etter Maren Haderslev Povelsdatter 15/6-1712 på Ervigen i Troms.

Et morsomt skifte, men hadde ikke noe nytt for meg,

 

Datteren Else Marie var gift med Fredrik Adrian Bremer.

Hans Iversen gift med Karen Egede

Karen gift med Niels Schieldrup i Hammerøen

Anna gift med Peder Hind 

Poul Iversen og nevnt men ikke om han er gift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....

Det er skifte etter Rasmus Andersen Lind i Hustad (1767-1778 side 1). I boet er det en del sølv med initialer. Bl annet Karen Pedersdatter Drejers faddergave samt bokstavene P. P. S, B, E:L:D 1716. Et ditto med navn Gert Arentsen Meyer 1709,. Ditto mrk H:M:S og M:G:D 1693. 1 ditto mrkI.L.S. 1730, 1 ditto mrk I.H.S.W. og M.P.D.H. (tolket av Konrad Naustvik til Iver Hansen Wulf og Maren Povelsdatter Haderslev).

.....

.

I sk. på Hustad i Lødingen i 1767 etter Rasmus Anders. Lind (c1718?-23 Apr 1767) er altså nevnt sølv med bl.a. flg.personers navn el. initialer :

  • Karen Pedersdatter Drejer        (var hun i sin tid dåpsfadder for Rasmus ?)
  • Gert Arentsen Meyer                 (tilsynelatende døpt i 1709 ?)  Hvem var han ?
  • Iver Hansen Wolf (c1630-1690) fra Nakskov, DK, fogd i Senja i Troms fra 1674, bosatt i Ervik, Harstad, TR
  • Maren Povelsdatter Haderslev (1630-1711) (g.m. HIW)

Sølvet har vel rimeligvis havnet i boet gjennom slektskap, arv eller gave.

Hvilke slike forbindelser kjennes mellom de fire ovennevnte og avdøde ?

 

Rasmus Andersen Lind var g. m.

 1)  Adriane Gjertsd. Brems (antakelig d. av Gjert Olsen (fra Lyngsnes, Vikna) død 1742 (bos. på Solsem og Skei, Leka) og Berit Andersd. Stein), og

 2)  Erica Christiane Nielsd. Schytte (1723-86), prested. fra Lindås, Bergen (d. av Thomas von Westens søster Johanne og Niels Erichs. Schytte).

 

Ovennevnte Karen Pedersdatter Drejer er kanskje den KPD som var f. ca. 1694 og

datter av skipper og Trondhjemsborger Peder Christensen Drejer (c1640?-1696) ) og hans 2. hustru Maren Axelsdatter ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det lite vi vet om hvor Anders Rasmusen Lind kom fra. Han ble gift med søster til visepastor i Lødingen, Jacob Svendsen Parelius.

 

Hvor Anders Lind og Ribor Lucia Parelias barn, Svend og Rasmus er døpt vet vi ikke. Derfor vet vi lite, eller ingen ting om hvem som var deres faddere.

 

Når det gjelder Giert Arentsen Meyer så var vel det sønn til kjøbmannen Arent Meyer i Bergen, som da Anders Lind kom i stor gjeld til. Det var snakk om et lån på 544 rdr  som hadde vokst til 730 rdr da Monsr Henrich Meyerhoff overtok papirene.

 

Noe forbindelse til de andre vet jeg ikke om, annet en at det gjennom Iver Wulf kommer inn på Hind og Egede slekter. Egede var jo i stor konflikt med Anders Rasmusen Linds svoger Jacob Svendsen Parelius. Anders Lind ble og med i den "krigen" . Mange saker der som er verd å lese for de interesserte.

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....

Når det gjelder Giert Arentsen Meyer så var vel det sønn til kjøbmannen Arent Meyer i Bergen, som da Anders Lind kom i stor gjeld til. Det var snakk om et lån på 544 rdr  som hadde vokst til 730 rdr da Monsr Henrich Meyerhoff overtok papirene.

.....

.

Hadde denne Giert (Gert) Arentsen Meyer noen kjente barn ? Var han født i 1709 ? (ref. datoen på sølvet i skiftet i 1767)

Kjennes leveperiode eller foreldre, ektefelle og øvrige barn av ovennevnte kjøpmann i Bergen, Arent Meyer ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.