Gå til innhold
Arkivverket

Søk i sjømannsruller tidlig 1900-tall


Thomas Hansen
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne min oldefar i sjømannsrullene for Kristiania, men uten hell. Jeg er heller ikke sikker på om jeg bruker dem riktig, men jeg forsøker i hvert fall først å lete i registerrullene for så å slå opp i de andre rullene etterpå. Finnes det fortsatt registerruller som ikke er lagt ut på nett?

 

Mannen jeg leter etter heter Olaf Georg Hansen, født i Lier i 1885, bosatt i Kristiania fra ca. 1895. Første gang han står registrert med sjømann som yrke i de kommunale folketellingene er i 1907. Da bor han i Sverres gate 17. Det er en forholdsvis kort sjømannskarriere, for han er registrert som bosatt i Sarpsborg i den statlige folketellingen i 1910.

 

Jeg har også problemer med å finne min farfar i de samme rullene. Jeg har fått tilsendt fartstidsoppgaven hans fra krigen, så jeg vet hvor han var fra 5. mars 1940, men han var på sjøen et par år før dette også. Han heter Johan Georg Hansen og er født i Sarpsborg i 1923. 

 

Takknemlig for tips om hvor jeg bør lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIl det første: Vi har ikke flere registre for Oslo sjømannskontor/mønstringskontor enn de som er lagt ute på nett.  Til det andre: Hvis det er yngre kort på Johan Georg, kan dette inneholde henvisning til eventuelt eldre patentnummer. Kortene dekker perioden etter 1948, og er sortert på fødselsdato. En annen måte å gå rundt problemet på er om man vet navnet på et av skipene vedkommende hadde fart på. Da kan bemanningslister - der de er bevart - gi spor.  Det finnes også andre omveier. For mønstringskontorene utenfor Oslo  (for eksempel i Østfold) er det dårlig med registre, men desto færre patenter. Man kan som regel lete seg frem uten registre. Rullene derfra  (med enkelte unntak) kommer på nett om ikke svært lenge (håper vi).  Foreløpig er de kun tilgjengelig på mikrofilm for lesesalsgjester. Kataloger over mønstringskontorenes arkiver er tilgjengelig på arkivportalen.  

 

med vennlig hilsen

 

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. For Johan Georg har jeg tidligere fått tilsendt dokumenter fra Riksarkivet om hvilke skip han befant seg på etter krigen, og der ser jeg han står med registreringsnr. 212156. Det er vel kanskje et nytt nummer han har blitt tildelt etter krigen?

 

Jeg får fortsette å lete videre etter begge to. Vil også de som hører hjemme i B-rullene være å finne i registerbindene?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke sjekke hva som står i registerkortet til Johan Georg Hansen uten å vite fødselsdato, Registreringsnummeret hjelper ikke. Når det gjelder B-rullene, er det dessverre mange som ikke står i registrene. Man må bla seg frem.

 

med vennlig hilsen

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Fødselsdato til Johan Georg Hansen er 13.02.1923 (Tune/Sarpsborg). Fødselsdato til Olaf Georg Hansen er 17.07.1885 (Lier). Hvis det er mulig å finne ut noe om en av disse er jeg takknemlig for det. Så skal jeg bla meg gjennom B-rullene på jakt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre finner vi verken kort på Olaf Georg eller Johan Georg i arkivet etter Oslo sjømannskontor. Slike kort ble opprettet etter 1948, og liknende kort på landsbasis oppbevares i Riksarkivet. Slike løse kort har en beklagelig tendens til å bli borte eller til  å bli lagt tilbake på feil sted, da er gjerne RIksarkivets registre redningen.  Der vedkommende tidligere var i mønstringskretsens rulle, er dette anført på navnesiden av kortet. Se vedlagte eksempel post-1580-0-02741800-1398687176_thumb.jpg hvor på kortet dette står (markert med grønt omriss). Mønstringskretsen var for denne personen ikke Oslo, men Porsgrunn. Der hadde han patentnummer 1995 i annotasjonsrullen. De andre numre som oppføres i kortet (registreringsnummer og løpenummer) er av mindre nytte.

 

Med vennlig hilsen

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god hjelp så langt. Dette er noe av det jeg har fått fra Riksarkivet tidligere - er det noen av tallene her som kan være det relevante patentnummeret? post-3749-0-36955000-1398760560_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre inneholder ikke kortet du fikk fra RIksarkivet noen opplysninger om eventuelle eldre patenter. Med tanke på hans tilhørighet til Sarpsborg, har vi undersøkt i rullene fra Sarpsborg mønstringsdistrikt for årene 1937-1948. Der finner vi ingen Johan Georg Hansen registrert med patent. 

 

Med vennlig hilsen

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - tusen takk for hjelpen uansett. Jeg får bla meg litt gjennom andre distrikter også, han kan jo ha mønstret på et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.