Gå til innhold
Arkivverket

Spørsmål til statsarkivet i Stavanger


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Jeg leser innlegg her på siden, og ser at statsarkivet ber innsenderne om å sende spørsmålene på e-post til statsarkivet i Stavanger.

Jeg lurer på hvilke spørsmål statsarkivet kan svare på på denne siden, og hvilke man bør sende på e-post?

 

mvh

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det kan nesten virke som om dette er ett av de spørsmålene de vil ha på e-post...

 

Spøk til side: Det er ganske utrolig at Statsarkivet i Stavanger ikke følger Arkivverkets egne regler for denne svartjenesten  , og når det gjelder ditt konkrete spørsmål, er jo dette noe som har almen interesse for alle som benytter seg av denne tjenesten, og som Statsarkivet derfor absolutt burde svare på.

 

Se også denne tråden om Spørsmål til de enkelte Statsarkiv .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nesten virke som om dette er ett av de spørsmålene de vil ha på e-post...

 

Spøk til side: Det er ganske utrolig at Statsarkivet i Stavanger ikke følger Arkivverkets egne regler for denne svartjenesten  , og når det gjelder ditt konkrete spørsmål, er jo dette noe som har almen interesse for alle som benytter seg av denne tjenesten, og som Statsarkivet derfor absolutt burde svare på.

 

Se også denne tråden om Spørsmål til de enkelte Statsarkiv .

 

Vi beklager at vi ikke har fått svart på denne henvendelsen! Vi har i en periode vært i hektisk flytteaktivitet, og beklager at vi ikke har fått med oss denne henvendelsen.

Det er ganske riktig slik som Tore S. Falch viser til – denne brukertjenesten er tenkt til enkle forespørsler som kan besvares mer eller mindre direkte. Dersom spørsmålet krever flere undersøkelser, ber vi om å få spørsmålet på e-post. Vi vil da legge henvendelsen inn i forhold til den øvrige saksbehandlingen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Jeg synes likevel det er merkelig (- og litt lettvint...?) at dere uten unntak besvarer alle henvendelser i dette forumet, også generelle spørsmål av almen interesse, med standardsvaret om at man må sende en e-post til Statsarkivet for å få svar.

 

Her er noen eksempler:

Arkivmateriell om sjømenn

Sola Lufthavn

Militære ruller

 

Statsarkivets svar på disse spørsmålene ville ha vært av interesse for flere enn spørsmålsstilleren, og de burde derfor ha vært besvart i dette forumet.

 

Jeg kan faktisk ikke se at Statsarkivet i Stavanger har besvart ETT ENESTE spørsmål på dette forumet med noe annet enn at man må sende en e-post til dere. Dette er ikke i tråd med Arkivverkets regler for svartjenesten på nett der det står at 

Som hovedregel kan vi besvare spørsmål om en eller et fåtall opplysninger som krever oppslag i én lett identifiserbar og fritt tilgjengelig arkivkilde

og 

Komplekse spørsmål som krever omfattende undersøkelser fra vår side bør sendes med brev eller e-post (- uthevelsen er gjort av meg).

 

 

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.