Gå til innhold
Arkivverket

Karen Olsdatter Kielstrøm, gift Beitstad 1759


Morten Ryager
 Del

Recommended Posts

Jeg har tidligere hatt spørsmålet oppe i DIS-Forum uten svar.

 

Karen Olsdatter Kielstrøm ble gift med Jonas Berg, klokker i Åfjord, november 1759 i Beitstad. Er det noen som kjenner til Karens foreldre/bakgrunn?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16433&idx_id=16433&u id=ny&idx_side=-100

 

Jeg kjenner heller ikke Jonas Bergs bakgrunn.

 

Jonas kom til Åfjorden med sin første kone Sissel Margrethe, f. ca 1713, d. 1759. (Dette og senere fra "Åfjord og Jøssund gårdshistorie")

Det er ikke kjent barn av første ekteskap. Med Karen fikk Jonas 3 barn. Faddere ved førstefødte datter i 1760 var folk fra Åfjorden nevnt med bosted. Ved fødsel 1764 for datter nr to er første nevnte fadder Ole Olsen uten oppgitt bosted. Jonas var selv fadder i 1763 for Marit, datter av Ole Olsen Gilje og Marit Arentsdatter i Åfjord. Ole og Marit var innflyttet fra Beitstad. Det er også nevnt at i august 1763 kom Ole Olsen og Marit Olsdatter (må være Arentsdatter) flyttende fra Beitstaden og bodde en kort tid hos Jonas Berg. Ole og Marit giftet seg i Beitstad få uker før Jonas og Karen:

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16433&idx_id=16433&uid=ny&idx_side=-99

 

 

Karen Olsdatter og Ole Olsen kan godt være søsken.

 

Her er en luftig hypotese: Oles bosted ved vielsen er Kolstadsveet. Dette ligger under Kolstad, nå i Namdalseid. I bygdeboka for Namdalseid (Bygd, Gard, Ætt) står at Kolstadsveet etter 1800 gikk under navnet Jamtsveet. Kan en Kielstrøm fra Jämtland ha bodd her? Jeg har funnet navnet Kielstrøm i Jämtland tidlig på 1700-tallet.

 

Morten Ryager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge skiftet døde klokkeren 14/11-1771. KB for Åfjord høyre side: Dom 26ta a Trin: Kastede Jord paa afg: Klokker i Aaefjorden Jonas Berg Ætat: 49 Aar

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Åfjord, Ministerialbok nr. 655A01 (1750-1779), Kronologisk liste 1771, side 288-289.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16170&idx_id=16170&uid=ny&idx_side=-147

Endret av Astrid Ryen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FS fant jeg Jonas Berg gift 20/9 1748 Trondheim med Cicilia Hansdt. ?

 

Dette er riktig Jonas. Det var trolovelsen som er registrert, så jeg fant den ikke med en gang i kirkeboka (Vår Frue). Vielsen er tillatt lagt til "Aafjorden", men har ikke skjedd der.

Cicilia het Cicilia Hansdatter Tostrup.

 

Takk Berit!

 

Kirkebøkene i Åfjord finnes fra 1750, så vielsen har nok skjedd der likevel.

Morten

Endret av Morten Ryager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte etter klokker Jonas Berg, høyre side:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Fosen prosti, Skifteprotokoll 1 , 1691-1770, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25122/121/

 

Takk Astrid, jeg har ikke sett dette skiftet før. Jeg for prøve å myse meg gjennom det. Det jeg la merke til ved første gjennomsyn er at det er henvist til to steder. Sted nr 2 er "Aaerneset", som er der Jonas bodde i Åfjord, heter Årneset nå. Sted nr 1 leste jeg som Wadstrand, dette fant jeg som et sted i Borgund i FT 1865. Kanskje han kom derfra?

 

Morten

 

Har funnet Vasstrand, tidligere skrevet Wadstrand, ved Stordalsvannet i Åfjord. Eiet av presten i Åfjord.

Morten

Endret av Morten Ryager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.