Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde merknad i dødsmelding 17.01.1918 i Bergen.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Den 15.01.1918 døde Andreas Berentin Olsen i Bergen. I dødsmeldingen er nevnt enken og hennes to barn fra første ekteskap. Det ble fremlagt et testament 17.01.1918 og det er de merknadene ute til høyre jeg ikke helt klarer å få sammenhengen i. Kanskje noen av dere klarer å sette dette inn i en forståelig sammenheng.

 

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/27860/248/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen. Klarer noen å lese merknaden ute til høyre i dødsmeldingen etter Andreas Berentin Olsen?. Jeg men er å kunne lese noe om en livsforsikring på 1000 ? og at enken arver 1/3 av halvparten av eiendommen Dragesmuget 4/6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forslag:

 

Skal være oprettet                                           | Harald Hansen

Testamente

17/1 18 forevist Testamente hvorefter kun

lige ret til Bo. ([Forsikret?] for

1000 dollar og eier af ½ i No

4 og 6 Dragesmuget)

 

Ta det med en klype salt, for jeg er svært usikker på denne tolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Espen.

Det står etter min mening (livs)forsikret for 1000 dollar og eier 1/3 af 1/2 i Nr 4,6 Dragesmuget. Det med boretten er jeg mere usikker på.

Andreas Berentin Olsen var født og oppvokst i Dragesmuget4/6 (to hus bygget sammen). Han giftet seg med min oldemor som var enke fra 1884 i 1907 og da flyttet de fra Dragesmuget til Lønnesmuget 2. På det tidspunktet Andreas døde bodde de i Sydneshaugen 6 hvor de flyttet til i 1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forslag:

 

Skal være oprettet | Harald Hansen

Testamente

17/1 18 forevist Testamente hvorefter kun

lige ret til Bo. ([Forsikret?] for

1000 dollar og eier af ½ i No

4 og 6 Dragesmuget)

 

 

Ta det med en klype salt, for jeg er svært usikker på denne tolkningen.

 

"Skal være oprettet Testamente.

 

17/1 - 18. Forevist testamente, hvorefter _hun_ (min utheving)

lige ret til Bo. (Livsforsikret for

1000 Dollar og eier af een 1/3 af 1/2 i No.

4 og 6 Dragesmuget.)"

 

Ifølge testamentet har hun altså lik rett i boet. Den gode livsforsikringen er sikkert noe han fikk opprettet mens han seilte i utenriks fart som maskinist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet ditt Terje.
Ja, man må vel si at en livsforsikring på 1000 dollar var en pen sum penger i 1918. Hun velger likevel å flytte til sin datter i Molde 2 år senere. Hun døde et halvt år etter at jeg var født, så jeg fikk aldri anledning til å bli kjent med henne.  Men hun skal ha vært en svært godhjertet og snill person.

 

 

post-9-0-49934700-1398765041_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.