Gå til innhold
Arkivverket

Torkild Olsen Sorknes (Grue) Hvem var han


Thor Wold
 Del

Recommended Posts

Dette blir et meget luftig spørsmål: En som skulle identifiseres som Torkild Olsen Sorknes som jeg ikke har noe informasjon om skulle være far til Nils Torkildsen på mellom Hval i Vallset i Romedal. Nils Torkildsen mellom Hval var gift med ei Berte Olsdatter. Disse kan vøre født rundt 1700. De bodde helst på Hvalsbakken under Hval mellem i Romedal uttover mot 1750-tallet, eller kanskje døde like før? Da kunne Torkild Olsen Sorknes være født fra 1660 og utover?

 

Sorknes er nok Sorknes i Grue.

 

Dette er forferdelig omtrentlig. Jeg har fått det inn som et spørsmål og familien er usikre, men sier at familiemyten mener at det kanskje kan ha noe med finsk innvandring å gjøre?? Jeg har anbefalt dem en DNA-test, men det er de usikre på om de vil gjøre. (gamle folk). Muligens indikerer navnet at det ikke er finsk-ættet??

 

Jeg legger ut spørsmålet og håper at noen tilfeldigvis vet noe om saken. Torkild Olsen har nok mange etterkommere på Hedemarken.

 

 

Leter man på Internet, så finner man mange slektstavler, men det blir jo som å spasere i et minefelt. En hjemmeside som omtales som Skagestad Genealogy omtaler en Torkill Olsen Sorknes. Ingen kilder er omtalt, så det blir håpløst å vurdere gehalten, men Torkill Olsen Sorknes skulle da ha hatt en sønn Nils Torkildsen på mellom Hval. Denne Nils er ikke blant Torkill Sorknes sine barn nevnt på Skagestad Genealogy. Torkild skulle ha vært gift med Maren Nilsdatter som andre nettsider kaller Maren Nilsdatter Bang. Nils ville i dette tilfellet være et oppkallingsnavn etter morfaren.

 

Beklager, luftig og flytende fra min side, men slik oppstår jo spørsmål.

Endret av Thor Wold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket navneregisteret til Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (søkt på "Sorknes"):

Torkel Olssen Sorknes finnes nevnt i hefte III, s. 265 og s. 267

Ola Tørkjelss Soknes finnes nevnt i hefte III, s. 267; hefte XXVIII, s. 394; hefte XXXVI, s. 207

 

Her har vi nok heller med en av de gamle odelættene i Solør å gjøre, enn finneslekter.

 

mvh FHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra Hedmark slektshistorielag:

 

Hval i Romedal 8/12-1725, H.skpr.1720-32 s.189

Margrethe Gulbrandsdatter †

G.1) Jørgen Wollungen †, g.2) Niels Torkelsen

Barn:

1. Marte g. Ole Hansen , Hokaasen

2. Kjersti g. Ole Engebretsen Tosti

3. Anne

Ingen barn i det andet ektskab.

Bto. 78-0-16 Nto. 20-1-12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er snakk om to forskjellige Torkel Olsen Sorknes????

 

I Harald Hvebergs Grueboka II, 1. halvbind heter det side 15 under Sø-Sorknes:

"Guri [sorknes, trolig datter til presten i Grue - Oluf Hansen] ble så gift med Ola Torgersen Stemsrud (f. omkr. 1604), og han flytta til Sorknes. De fekk barna Torkjel, Kari og Anne. Torkjel - Torkild Olufsen skreiv han seg - drog til Christiania da han ble voksen, og slo seg ned der som trelasthandler."

 

Lars Løberg skriver i artikkelen "Fordelingen av Kalips-godset" I NST XXVIII s. 394:

"Vi vet f.eks. at Oluf Torkildsen Stemsrud, Oluf Torkildsen Sø-Sorknes (enke Guri) og Anders Torkildsen Andset er brødre og Kalips-innløsere."

så dette er slett ikke snakk om finneslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I NSTXX er Sorknes nevnt mange ganger. Det er i artikkelen "Arne Alfsen Arneberg i Hof - Arne Alfsen Gile i Vang" Og noen av dem som hadde odel til kansleren Oluf Kalips' gods. Av Johan Garder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.