Gå til innhold
Arkivverket

Fange ved Trondhjem Tugthus i 1814


Recommended Posts

Hei.

 

En av mine tipp-tipp-oldemødre ble satt inn ved TT i 1814. (http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/83/oc00000000285875)

Jeg lurer på om hva grunnen var til at hun satt der, og hvor lang straffen var?

 

Hun tilhørte Kvernes (Qværnæs) prestegjeld på Averøy, Nordmøre. Jeg har sett at tingboken for Nordmøre sorenskriveri for perioden 1792-1819 er skannet (http://arkivverket.no/URN:rg_read/31163/1/), men såvidt jeg kan se er den ufullstendig(?). Ikke spesielt lett å lese ... Er det ev. fordi selve boken har mangler, eller er det skanningen som ikke er fullstendig? Det er uansett ikke sikkert at det er skrevet noe om denne saken der(?), men ettersom perioden mellom 1805 og 1815 synes å mangle, er det ikke mulig å finne ut av for min del.

 

Takknemlig for svar.

 

Vennlig hilsen

 

Knut Mork

 

 

 

 

Endret av Knut Mork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I Trondheim Tukthus protokoll 64.1 folio 96b står innført:  Ellen Olsdatter Aae.  Indkom den 28de martii 1814, efter Overkriminal-Rettens Dom af 26d Januar d.A: samt efter Statholderens Resolution af 4d Febr s.A., der saaleedes er formildet:  at hun hensættes til Arbeide i Trondhiems Tugthuus paa Kongens Naade for at have Fød i Dølgsmaal.  Hun er fød i Qværnæs Præstegield og Normørs Fogderie er 25 aar Gammel, er 62 tommer Høy, har lyse Haar og Øyne er før af Lemmer og har stærke Been, samt er Arbeidsfør.  Løsladt den 12t September 1818 ifølge Kongelig Resolution af 14de August s.A. i Anledning af Kongens Kroning.

 

Med vennlig hilsen

Elin Jacobsen

Statsarkivet i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I Trondheim Tukthus protokoll 64.1 folio 96b står innført:  Ellen Olsdatter Aae.  Indkom den 28de martii 1814, efter Overkriminal-Rettens Dom af 26d Januar d.A: samt efter Statholderens Resolution af 4d Febr s.A., der saaleedes er formildet:  at hun hensættes til Arbeide i Trondhiems Tugthuus paa Kongens Naade for at have Fød i Dølgsmaal.  Hun er fød i Qværnæs Præstegield og Normørs Fogderie er 25 aar Gammel, er 62 tommer Høy, har lyse Haar og Øyne er før af Lemmer og har stærke Been, samt er Arbeidsfør.  Løsladt den 12t September 1818 ifølge Kongelig Resolution af 14de August s.A. i Anledning af Kongens Kroning.

 

Med vennlig hilsen

Elin Jacobsen

Statsarkivet i Trondheim

 

Tusen takk for svar!

 

Knut Mork

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.