Gå til innhold
Arkivverket

Even Gundersen f. ca. 1723, Engelsviken i Onsøy, Fredrikstad


Kari Bogfjelldal
 Del

Recommended Posts

Even Gundersen var bruker på Nordre Veum, Glemmen i Fredrikstad, Østfold fra 1745 til han døde i 1797.

 

I Glemmen Bygdebok står det om Even Gundersen at han kom fra Engelsviken og var født omkring 1723.  Det er få kilder å finne fra denne tiden, så jeg lurer på om noen vet hvordan en kan finne opplysninger om Gunders opphav?

 

 

Mvh Kari

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Even Gundersen var sønn av Gunder Nielsen d.y (f. ca. 1692 - død 1756, begr. 28/4) og Aschier Olsdatter (f. ca. 1691 - død 1749, begr. 22/11) på gården Engelsviken i Onsøy. Kirkeboka for Onsøy begynner først i 1733, men han står oppført som konfirmert i 1741. Dette kan virke noe sent siden han fikk bygselseddel på Veum i 1745. men på den tiden var enkelte nærmere 18 år innen de ble konfirmert.

Det første du bør gjøre er å bruke Google og skrive inn "Slekten på Engelsviken i eldre tid" Da skal du få opp et treff fra www.korseberg Åpner du vil du finne en artikkel i PDF-format skrevet av cand.philol. Kaare Bjerke i 1953 om denne slekten. Deretter trenger du et bibliotek som har eller kan skaffe bind 15 og 29 av Norsk Slektshistorisk Tidsskrift. Bind 15 inneholder artikkelen "Slekten Rosensverd (Handingmand) fra Skjeberg" av Kaare Bjerke og bind 29 artikkelen "Engelsviken i Onsø" av Niels Chr. Hjort. Som du etter hvert vil finne ut har Engelsvikslekten forbindelser langt bakover i tid. Etter dette bør du søke opp nettsiden til Norsk Slektshistorisk Forening. Her er det mulig å søke opp flere artikler fra NST som omhandler dette emnet. Lykke til!

mvh jan w

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen og forslagene.  Noe av det har jeg kikket på før, men det blir mye nytt å studere. Jeg har aner i denne slekta så det skal bli artig å komme litt lenger bakover.

 

Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær oppmerksom på at ikke alt som står i Slekten på Engelsviken i eldre tid er god fisk idag.

 

Ref diskusjonene om Åsa Ulfsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Anne.  Nyttig påminnelse uansett.  En vil jo helst at det en arbeider med skal bli så korrekt som mulig.

 

Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kari Dette regner jeg med at du har fra før,men han gifter seg i Glemmen 8 feb 1745 med Kirsten

Trulsen(Trolig født i Gluppe som jeg tror lå i Onsø)Deres barn jeg har funnet: Gunder 23 okt 1746 -

Anders 2 mars 1749 - Truls 26 sept 1751,alle døpt i glemmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Jeg har ganske god orden på Even Gundersens familie etterhvert.  Det voldte litt hodebry at han hadde en sønn Anders både i første og andre ekteskap, den første som du nevner født i 1749 som siden var bruker på Kirkeleie, og Anders født ca. 1759 som var på Nordre Veum.  Glemmen bygdebok er god å ha, men perioden etter ca 1750 som mangler kirkebøker i Glemmen er en utfordring.

 

Takk for interessen.

 

Mvh Kari

Endret av Kari Bogfjelldal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.