Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Karl Bomann Larsen, som falt i første verdenskrig? LØST!


Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Det er veldig lite konkrete spor jeg har om ham, annet enn navnet.

Jeg tar det fra begynnelsen.

Agnes Olsdatter ble født i Nord-Odal 21.03.1894, datter av Ole Hansen og Andrea Pedersdatter.

Den eneste oppføringen jeg finner av Agnes i folketellinger, er i FT1900 i Eidsvoll, dit familien flyttet etter at huset på plassen Heerberget i Nord-Odal brant ned. Tomten de senere flyttet til i Eidsvoll, står oppført som Sandereiet, den er også kalt Berg av Sander.  http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037041008034

Ole og Andrea hadde ialt 14 barn, og de brukte forskjellige etternavn: Olsen, Hansen, Li og Berg, hvilket har en betydning i saken.

Agnes er ikke oppført noe sted i FT1910. Jeg husker henne bare som gammel dame, og en som ingen visste noe særlig om og som var ganske vanskelig å snakke med, hun var ikke særlig vennlig mot hverken barn eller voksne. Det eneste spor av hva hun opplevde i yngre dager, er denne notisen om hennes sønn Charles som omkom da skipet M/S Jamaica ble torpedert i Atlanteren i 1943.

 

Fra Våre Falne 1939-1945

Berg, Charles Jakob Bomann, styrmann, Sandefjord. Født 3. desember 1915 i Oslo, s. av Karl Bomann Larsen, som omkom under forrige verdenskrig, og Agnes, f. Olsen f. 1894 i Nord-Odal. Gift 1942 med Veronica Kennedy, Liverpool, 1 barn. Teknisk aftenskole, handelsskole, styrmannskolle. Dro fra Norge i januar 1939, seilte under krigen i alliert fart på m/s Jamaica og omkom 7. mars 1943 da skipet ble senket i Atlanterhavet av en tysk ubåt, på vei fra Liverpool til New York.

 

Etternavnet til Charles Jacob er skrevet både Bomann Berg og Berg Bomann. Og så blir forvirringen total. Agnes var blant de av søsknene som kalte seg Berg - muligens Olsen Berg, men hun ble senere også gift, eller samboer, med en Kristian Berg. De bodde først i Drammen, senere på Grefsen i Oslo og så i Sandefjord. Etter Kristians død var Agnes bosatt på Bekkelaget i Oslo, hvor hun var husholderske.

 

Jeg har ikke en eneste opplysning om Karl Bomann Larsen utenom utdraget fra boken ovenfor. Jeg vet ikke engang om navnet er korrekt. Den eneste Karl Bomann Larsen i arkivene, døde i 1950, og har ingenting med 'mine' personer å gjøre. Jeg finner heller ikke fødselen til Charles Jacob i Oslo i 1915.

 

Er det noen som kan bidra med opplysninger for å finne Karl Bomann Berg? Fornavnene til Charles Jacob er ikke brukt i slekta i Nord-Odal, kanskje de kan gi en pekepinn? Ettersom Charles fikk etternavnet Berg, var kanskje Karl Bomann Larsen allerede omkommet før Charles ble født i 1915? Sønnen til Charles ble født i 1943, nesten 7 måneder etter at Charles omkom på havet, og det er jo ekstra tragisk hvis det var 2 generasjoner Berg som aldri traff sin far.

 

Denne etterlysningen er også publisert i forumet i disnorge.no, fordi det er mange som ikke følger begge.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charles Jakobs dåp:
Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. F 0015 (1913-1915), Fødte og døpte 1915, side 355.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1848&idx_id=1848&uid=ny&idx_side=-365
(nr. 660/1548)   Faren, skipskaptein Karl Bomann f. 1891 p.t. Horten.

.
Agnes Bergs fødselsdato er oppgitt til 19/3-1894. (21/3 er den riktige):

Hedmark fylke, Sand i Nord-Odal, Ministerialbok nr. 6 (1886-1901), Fødte og døpte 1894, side 50.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4056&idx_id=4056&uid=ny&idx_side=-54

(nr. 8)

 

I 1900: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037041008034
 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en knupp Anne-Lise, tusen takk, klem kommer! Helt utrolig, jeg har lett igjennom alle i Oslo flere ganger, men altså klar å overse den hver gang! Nåja, det viser jo bare at vi er avhengige av hjelp alle sammen! Da kan jeg lete videre!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over dette her: http://home.online.no/~olillebo/Gunleik.htm

 

937.  Harald Gabriel Larsen Yt. Borøya, f. 16.11.1856 i Y. Borøya, Dypvåg, Aust-Agder, d. 01.02.1915, yrke kjøpmann på Sia.  Gift 1882, med Aline Marie Gundersen, f. 08.10.1864 i Y. Borøya, Dypvåg, Aust-Agder (datter av Jens Peder Gundersen Borøya [1829 - 1909] og Susanne Christine Olsdtr. Kalvesund [1838 - 1869]), d. 22.02.1928 i Y. Borøya, Dypvåg, Aust-Agder.
                             Barn:
                    i.     Jenny Kristine Larsen, f. 04.12.1882 i Borøya, Dypvåg, Aust-Agder,[93] d. 1884.
                    ii.    Elius Larsen, f. 03.11.1884, d. 1966 i New York, USA.  Gift 1950, med Gudrun.
                    iii.   Jenny Kristine Larsen, f. 19.02.1887 i Borøya, Dypvåg, Aust-Agder,[94] d. 1943.              Gift 1918, med Edvard Mattner.
           1088. iv.   Finn Larsen, Borøya f. 03.07.1889.
           1089. v.   Karl Bomann Larsen f. 27.03.1891.
           1090. vi.   Hedvig Andrea Larsen f. 07.03.1894.
           1091. vii.  Harald Larsen f. 15.07.1895.
           1092. viii. Martha Amalie Larsen f. 31.08.1897.
                    ix.   Odd Larsen, f. 22.10.1899 i Borøya, Dypvåg, Aust-Agder, d. 19.01.1923, yrke styrmann.
           1093. x.    Ester Larsen f. 24.06.1902.
           1094. xi.   Eva Larsen f. 21.10.1904.
           1095. xii.  Ivar Larsen f. 19.10.1906.
 


Karl Bomanns dåp:

Aust-Agder fylke, Dypvåg, Ministerialbok nr. A 8 (1885-1906), Fødte og døpte 1891, side 114-115.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=981&idx_id=981&uid=ny&idx_side=-67

(nr. 12 - øverst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Karl Bomann Larsen døde 18/9-1950.

 

"1089. Karl Bomann Larsen, f. 27.03.1891 i Dypvåg, Aust-Agder, d. 18.09.1950, yrke skipsfører.  Gift 1917, med Esther Amalie Erichsen, f. 03.08.1893 i Hisøy, Arendal, Aust-Agder,97 (datter av Erik Erichsen og Amalie), d. 26.02.1978."  Fem barn er oppført. (Samme lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er problemet, den Karl Bomann Larsen døde ikke i første verdenskrig, men i 1950... :wacko:

 

På den annen side ser jeg at hans fødested er oppgitt til Borøen, v Arendal, og da så...! Og jeg som hadde eliminert ham!

 

Det at han oppholdt seg i Horten ved Charles' fødsel i 1915, kan jo muligens tyde på at han var i marinen, og da skal han kunne finnes i rullene.

 

Jacob Berg fra Eidsvoll er fadder, og det kan jo være Agnes' bror.

 

Den andre fadderen, Nicoline Olsen f Nilsdatter, har jeg muligens foto av! Jeg tror hun kan være kona til en av de andre søsknene til Agnes.

 

Den første fadderen kan faktisk være feilskrevet eller feiloppfattet, nemlig Agnes mor Andrea Olsen, f Pedersdatter.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de ikke giftet seg, kan det hende det finnes en bidragssak, men da må en vel vite hvor mor og barn bor.

 

EDIT:

Jeg forstørret dåpsinnføringen og Karl Bomanns adresse er Borøen v/ Arendal.

Det er der han jeg fant er født og der bor han også i 1947:

http://www.disnorge.no/vf/dk/vestfold/rikstelefon_3_1947/index.html#110/z

 

EDIT.

Ja, du så det, ser jeg etterpå.

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan vel konkludere med at saken er løst, og at forfatterne av boka Våre Falne har fått uriktige opplysninger om Karl Bomann Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?
 
Bomann Karl Larsen, "New York, New York Passenger and Crew Lists, 1909, 1925-1957"

Name: Bomann Karl Larsen Event Type: Immigration Event Date: 1949 Event Place: New York City, New York, United States Gender: Male Age: 58 Birthplace: Norwegian Ship Name: Mataura Birth Year (Estimated): 1891 Affiliate Publication Title: Passenger and Crew Lists of Vessels Arriving at New York, NY, 1897-1957 Affiliate Publication Number: T715 Affiliate Film Number: 7707 GS Film number: 002296419 Digital Folder Number: 007255781 Image Number: 00156

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/24RS-4MV

 

 

 

Karl Bomann Larsen, "New York, New York Passenger and Crew Lists, 1909, 1925-1957"

Name: Karl Bomann Larsen Event Type: Immigration Event Date: 1950 Event Place: New York City, New York, United States Gender:   Age: 59 Birthplace: Norwegian Ship Name: Mataura Birth Year (Estimated): 1891 Affiliate Publication Title: Passenger and Crew Lists of Vessels Arriving at New York, NY, 1897-1957 Affiliate Publication Number: T715 Affiliate Film Number: 7879 GS Film number: 002297398 Digital Folder Number: 007256008 Image Number: 00424

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/24TG-221

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary.

Tusen takk for lenkene. Du har funnet 2 anløp i New York av D/S Mataura, som var det siste skipet Karl Bomann Larsen førte. Han mønstret på D/S Mataura som Skipsfører i juni 1948, og mønstret av i Middlesborough i august 1950, bare en måned før han døde.

 

Her er mannen: http://www.sjohistorie.no/portal/personer/1389786734.86?distrikt=

 

Her er skipet: http://www.sjohistorie.no/skip/m/1254389918.98?distrikt=

 

Ifølge informasjonen i lenken over, befant han seg i Oslo i 1915 i forbindelse med sin skippereksamen, og det står også Til Orlogs fra 07.04.1915 til 05.07.1916, hvilket innebærer at han i det tidsrommet tjenestgjorde i marinen, jfr. notatet om bosted ved dåpen pt Horten, dvs. han var stasjonert på marinebasen i Horten. Ingen tvil om at dette er riktig mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei!

 

Jeg søkte på navnet til min oldefar og dette dukket opp. Kan si at det er min oldefar dere snakker om her (vet det er en stund siden siste innleggene). Min oldefar var født på Borøya utenfor Tvedestrand. Har ikke hørt noe om noen annen slekt enn de 4 barna han fikk med Ester Bomann-Larsen. Men når det er sagt kan det sikkert være noe grums som ikke familien snakker om.

 

Hilsen Simen Bomann-Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sven, takk for dødsannonsen.

 

Simen, jeg sender deg en pm. Så bra du tok kontakt, jeg har vært i sterk tvil om jeg skulle lete opp etterkommere etter Karl. Jeg har vært i kontakt med en slektshistoriker som kjenner slektene på Borøya meget godt, og det var ikke nevnt noen ekstra barn. Du behøver nok ikke å være redd for noe 'grums' i familien din! Jeg vil anse det som svært sannsynlig at Agnes aldri fortalte Karl om barnet, for etter det jeg har sett om Karl Bomann-Larsen, så var han en redelig mann som sikkert hadde fulgt opp en slik hendelse. Jeg foreslår også at du ser på denne linken, som inneholder litt tilleggsinformasjon fra et medlem i forumet: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=126073.

 

Vi har jo som en regel at nålevende personer ikke skal omtales i forumet, men i dette tilfellet skal jeg gjøre et unntak, for vedkommende vet om historien. Det var dessverre et faktum at 2 generasjoner Berg aldri møtte sin far. Charles Bomann Berg giftet seg med Veronica Kennedy i Liverpool i 1942, og hun fødte en sønn i 1943, nesten 7 måneder etter at Charles omkom i Atlanteren. Veronica og sønnen kom til Norge etter krigen, men ble så dårlig mottatt av Agnes at de reiste tilbake til England igjen. De kom senere tilbake, og sønnen etablerte seg i Norge tidlig på '60-tallet, og er fortsatt i live. Jeg har vært i kontakt med ham, og han har aldri kjent til noen familiebånd i det hele tatt, og er lite opptatt av det. Han er helt sikker på at moren Veronica heller ikke kan ha visst noe.

Ingen andre i slekta kan ha visst om Karl Bomann-Larsen. Min mor på 92 husker Charles fra hun var liten, og alle 'visste' at han ble født etter at faren døde. Andrea, moren til Agnes og bestemor og fadder til Charles, var en veldig snill og omsorgsfull person, og hun hadde også helt sikkert fulgt opp hvis hun hadde kjent sannheten om faren til Charles.

Det er jo synd å si det, men Agnes har jeg aldri hørt noe godt om, og det er liten tvil om at hun laget en historie for å slippe mere mas etter at hun var kommet i 'uløkka'. Det er jo tragisk at en person er så opptatt av eget rykte at hennes barn og barnebarn aldri får møtt sine fedre.

 

Charles Bomann Berg omkom da M/S Jamaica ble torpedert i 1943, se denne linken: http://www.warsailors.com/singleships/jamaica.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.